"Guvernul este de vina pentru ca pretul carburantilor este mare. Noi putem sa mergem si in alte tari sa alimentam, si astfel vom pune presiune pe stat, pentru ca ii vor scadea incasarile", a declarat Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), citat de Mediafax.

Potrivit lui Lixandru, in 2009 s-au consumat sapte miliarde de litri de combustibil, pentru care statul a incasat din taxe patru miliarde de euro.

"Nu ne-ar deranja pretul carburantului daca am avea autostrazi si conditii de siguranta, dar asa devenim si neconcurentiali in raport cu alti transportatori din Uniunea Europeana", a spus reprezentantul UNTRR.

In Romania, pretul de baza pentru motorina este de 0,64 de euro/ litru, mai mare decat in Austria (0,585 euro/ litru) si Germania (0,458 euro/ litru), conform patronatului.

UNTRR solicita stoparea cresterii necontrolate a pretului la motorina, asigurarea functionarii libere a pietei si transparentei structurii pretului si returnarea accizei aferente transporturilor rutiere comerciale.

Potrivit patronatului, returnarea accizei ar avea ca efect dezvoltarea transporturilor, diminuarea costurilor care se vor reflecta intr-un pret mai mic al produselor la raft si separarea pietei negre de cea legala.

Citeste si:

Prezent la eveniment, presedintele UNTRR, Constantin Isac, a spus ca nu se poate calcula pretul corect al carburantilor deoarece nu exista o structura clara a pretului, cum se intampla in alte state, unde exista transparenta. El a afirmat ca 40% din bugetul unei companii reprezinta costul cu carburantii.

Consiliul Concurentei a anuntat ca datele preliminare ale autoritatii de reglementare arata ca firmele petroliere din Romania au respectat legislatia in privinta cresterii preturilor la carburanti. Autoritatea va finaliza in primul trimestru din acest an o investigatie pe piata comercializarii carburantilor, inceputa in 2005.

Premierul Emil Boc a declarat luni ca Guvernul poate introduce contramasuri specifice economiei de piata, precum impunerea unor impozite, impotriva producatorilor care cresc rapid si nejustificat pretul carburantilor.

Guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, a declarat, in luna noiembrie, ca preturile combustibililor pe piata romaneasca au o evolutie divergenta fata de principalii factori care ar trebui sa le influenteze, iar BNR nu intelege mecanismele care stau in spatele scumpirilor anuntate de producatori.

Pe de alta parte, potrivit companiilor petroliere, preturile la pompa sunt influentate in principal de evolutia cotatiilor internationale ale petrolului si de evolutia cursului leu/dolar.

Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sunt OMV Petrom (SNP), Rompetrol, LukOil, MOL si OMV.