1. Desi economia europeana a fost afectata de recesiunea economica, in 2009 activele bancare totale au avut o crestere de circa 2%, iar Romania a fost a patra cea mai mare piata bancara din Europa Centrala si de Est in 2009, activele bancare totale de pe plan local (78,1 miliarde de euro) depasind media ECE.

2.
Distributia creditelor in functie de destinatie arata diferente intre tarile ECE, in Romania fiind inregistrat un nivel mai ridicat al creditelor de consum.

3. In ceea ce priveste cardurile de credit si platile bancare netraditionale, piata ECE nu este pe deplin dezvoltata, Romania si Bulgaria ocupand ultimul loc intre tarile ECE in cadrul acestui segment de piata.

4.
Avand in vedere criza financiara internationala, anii 2009 si 2010 s-au caracterizat printr-o temperare a activitatii bancare in Romania.

5.
Ritmul ridicat de crestere a creditelor neguvernamentale (acordate populatiei si societatilor nefinanciare) pana in anul 2008 a fost inlocuit de o contractie in 2009 si 2010, in termeni reali. Ritmul anual de crestere a creditelor in lei a atins valori negative in mai 2009, iar cel al creditelor in valuta, in ianuarie 2010.

6. Depozitele bancare si-au continuat cresterea, desi in 2010 au inregistrat un ritm de crestere mai lent decat in 2009.

Citeste si:

7. Ratele medii ale dobanzilor practicate de bancile din Romania au avut un trend descendent, dupa nivelurile ridicate din 2008.

8.
In 2010 numarul de carduri valide si valoarea tranzactiilor de retragere de numerar de la bancomate au fost mai scazute in 2010 fata de 2008, in timp ce valoarea tranzactiilor de plata cu carduri a crescut.

9. Cresterea creditelor neperformante, cumulata cu venituri scazute, au afectat profitabilitatea sistemului bancar (la sfarsitul anului 2010, pierderea neta agregata a sistemului a fost de circa 71 milioane de euro).

10.
Tendintele pe termen scurt si mediu ale sistemului bancar romanesc includ: repozitionarea bancilor mici pe segmente de nisa, o potentiala consolidare a sistemului bancar prin fuziuni si achizitii, concurenta sporita pentru clientii „buni” si cresterea gradului de penetrare a cardurilor.