Jucatorii din piata locala de factoring tintesc in aceast an sa rezolve probleme de cash-flow ale firmelor care se afla in dezvoltare, cu un business eficient, dar care au clienti ce le propun termene lungi de plata. Insa, desi factoring-ul are toate sansele sa creasca in Romania, vor mai trece cel putin 2-3 ani pana cand vom ajunge la nivelul pietei poloneze.
Piata locala de factoring va inregistra in 2011 o crestere de aproximativ 20%, fata de nivelul de circa 1,8 miliarde de euro atins in 2010, potrivit estimarilor Asociatiei Romane de Factoring, o asociatie infiintata in vara acestui an la initiativa a zece jucatori din domeniu.

La finalul lui 2011, piata de factoring ar putea ajunge la 2,16 miliarde de euro, dar cresterea de 20% este influentata de starea si evolutia economiei, stabilitatea fiscala sau riscul de tara, explica, intr-un interviu acordat wall-street.ro, Bogdan Rosu, presedintele Asociatiei Romane de Factoring (ARF).

„Este bine sa avem in 2011 cel putin o evolutie stabila a pietei si, daca se poate, o mica ascensiune. Insa, conteaza foarte mult ca piata sa se mentina si sa existe cerere din economie pentru ca firmele sa produca”, afirma Bogdan Rosu.

El mentioneaza ca segmentul tinta de clienti pentru serviciile de factoring il reprezinta sectorul IMM, deoarece acesta un serviciu „croit” special pentru intreprinderile mici si mijlocii care nu au departamente specializate pe colectarea creantelor sau managementul cash-flow-urilor.

Piata are potential sa ajunga la o pondere de aproximativ 2,2% din PIB in Romania.

„Factoringul se adreseata tuturor companiilor care au contracte bune, dar care au termene mari de plata de la clientii lor si ajung sa isi incaseze banii dupa multe zile. Cautam firmele care se afla in dezvoltare, au un business bun in piata, dar se confrunta cu termele lungi de plata”, a declarat seful ARF.

Criza economica si recesiunea au modificat comportamentul de plata al companiilor, iar termenele de plata s-au dublat, iar in unele cazuri chiar s-au triplat. Daca termenul mediu de plata catre furnizori era de circa 30 de zile in 2006-2007, astazi a ajuns la 60–75 de zile sau chiar 90 de zile. Termenul de plata negociat intre client si furnizor depinde de mai multe criterii, precum puterea de negociere a retailer-ului sau natura bunurilor comercializate.

Cresterea pietei locale de factoring mai depinde si de evolutia pietei imobiliare, mai exact de momentul in care acesta se va stabiliza si va avea anumite repere, ori de pretul asigurarii riscului de neplata, care a devenit ridicat, explica Rosu.

„Nu ne asteptam ca piata imobiliara sa isi revina la nivelul din 2007-2008 pentru ca oricum nivelul de atunci nu era normal. Insa, este necesara o stabilizare a pietei si formarea unor repere de preturi pentru ca terenurile si imobilele sa fie evaluate de catre banci si, astfel, sa se reporneaza creditarea garantata pentru companii”, declara Bogdan Rosu.

El sustine ca Romania mai are nevoie de cel putin 2-3 ani dupa ce economia se va relansa ca sa ajunga la nivelul Poloniei in ceea ce priveste piata de factoring. Tari ca Polonia si Ungaria au ajuns cu pietele de factoring la aproximativ 5% si respectiv 3,5% din PIB. In Bulgaria ponderea factoringului in PIB a ajuns la 1,5%.

PiaÈ›a de factoring din Romania si-a inceput dezvoltarea in 1993 prin divizii ale unor banci existente in piata la acel moment. Din 2006 au inceput sa apara in piata IFN-uri specializate care ofera acest produs, in prezent existand in piata 15 jucatori activi. „Numarul de jucatori o sa fie corelat cu evolutia pietei si a economiei, insa nu cred ca o sa vedem o crestere a interesului din partea unor noi institutii”, concluzioneaza seful Asociatiei de Factoring.

ARF a fost infiintata in aprilie 2011 de catre zece banci si IFN-uri si are ca scop princial promovarea factoringului ca instrument de finantare complet, accesibil si flexibil pentru companii.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri