In primul trimestru din 2011, membrii ALB au finantat active in valoare totala de 261,07 milioane euro (92%) iar companiile neafiliate in valoare de 23,5 milioane euro (8%), astfel incat totalul contractelor semnate in aceasta perioada (dupa valoarea activelor finantate) de catre membrii ALB si companiile neafiliate insumeaza 284,57 milioane euro.

„Evolutia primului trimestru da semne de redresare a leasingului financiar in sensul reorientarii finantarilor catre acele sectoare ale economiei romanesti care s-au dovedit solide si au rezistat perioadei de criza financiara.

Speram astfel ca finele anului 2011 sa aduca o crestere de 10% - 15% a volumului finantarilor noi prin contracte de leasing financiar, precum si o imbunatatire a procedurilor judiciare de recuperare a bunurilor in cazul clientilor rau platnici” a mentionat presedintele ALB, Antoaneta Curteanu (foto), CEO al UniCredit Leasing Corporation IFN SA.

Piata de leasing a coborat in 2010 cu 14% la 1,1 miliarde euro, fata de 2009, an in care companiile de leasing financiar au cunoscut cea mai abrupta scadere, de 73%, la 1,3 miliarde euro, comparativ cu 2008.

Unui studiu al Eurotaxglass’s din 2010, companie specializata in furnizarea de informatii, solutii si servicii de consultanta pentru domeniul auto, a relevat faptul ca industria locala de leasing a inregistrat o scadere finantarilor acordate de 81% in primul trimestru din acel an, comparativ cu perioada similara din 2009, de la 356,179 milioane de euro la numai 70 de milioane de euro.

Prima estimare a pietei de leasing in 2010: Scadere soc de 81% in primul trimestru

Prima estimare a pietei de leasing in 2010: Scadere soc de 81% in...

Astfel, luand in calcul estimarea Eurotaxglass’s de anul trecut, in primul trimestru din acest an, valoarea bunurilor finantate de companiile de leasing financiar a crescut cu 70%, comparativ cu aceeasi perioada din 2010. ALB Romania nu a oferit date financiare pentru T1 din 2010.

In primul trimestrul din 2011, finantarile acordate s-au indreptat catre diverse domenii, astfel ca 21% (60,2 milioane euro) din total au vizat echipamentele, 16% (45,5 milioane euro) sectorul imobiliar si 63% (178,87 milioane euro) sectorul transporturilor.

Cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 58% din total, urmat de sectorul companiilor captive cu 23% si de sectorul companiilor independente, cu 19%.

Citeste si:

In domeniul transporturilor, evolutia finantarilor in primul trimestru din 2011 indica pastrarea unei ponderi constante pe categorii de vehicule, dupa cum urmeaza: autoturismele detin o cota de 55%, vehiculele comerciale grele 31% si vehiculele comerciale usoare 14%.

In trimestrul I 2011 in cadrul finantarii echipamentelor este interesant de mentionat faptul ca ponderea sectorului constructiilor este in crestere de la 15% la 17%, ponderea echipamentului agricol de la 10% la 20% in timp ce finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta (15% echipament medical, 4% industria alimentara, 8% echipamente destinate industriei metalurgice, 4% industria de prelucrare a lemnului, 4% in domeniul echipamentelor IT si software) precum si alte domenii.

Perioada de criza 2008-2011 indica tendinte noi in finantarea sectorului imobiliar din punct de vedere al ponderii pe categorii imobiliare. Se evidentiaza o crestere de la 23% la 45% a finantarii cladirilor industriale, de la 2 la 39% a terenurilor si de la 0(zero) la 2% a cladirilor cu destinatie hoteliera.

In contrast cu acestea, finantarea categoriei retail-outlet a scazut ca pondere de la 21% la 1%, finantarea cladirilor de birouri clasa A, B si C a scazut de la 50% la 16%, iar finantarea cladirilor rezidentiale si a blocurilor de locuinte a scazut ca pondere de la 4% la 1%. O cauza a acestei evolutii o reprezinta finantarea in baza contractelor de “sale and lease back” ca solutii de obtinere a lichiditatiilor necesare in perioada de criza de catre clientii contractelor de leasing financiar.

Clientii corporativi au atras cea mai mare pondere (92%) din totalul finantarilor, urmati de componenta de retail (6%) si de sectorul public (2%). Spre deosebire de anii precedenti si ca o solutie de adaptare la situatii de criza, perioada cel mai des intalnita dupa durata contractelor de leasing este de 2-3 ani (23%) si 4-5 ani (23%), peste 5 ani (21%), de 3-4 ani (20%), 1-2 ani (8%) si de 1 an (5%) .

Valoarea bunurilor aflate in procedura de reposesie se ridica la nivelul de 7% din portofoliul total al membrilor ALB. Durata medie a unui proces de executare silita a clientilor rau platnici care refuza sa returneze bunurile pe cale amiabila, este intre 6 si 9 luni conform estimarilor ALB.

ALB reprezinta conform statisticilor ALB si BNR 92% din piata de leasing financiar si 63% din totalul pietei creditului de consum IFN din Romania.

ALB este membra in Consiliul Director al Federatiei Europeane a Asociatiilor Societatilor de Leasing - Leaseurope si membra a Federatiei Creditului de Consum din Europa - Eurofinas.