"Situatia din piata este inca instabila si de aceea concurenta este agresiva. Fiecare companie de leasing incearca sa se adapteze conditiilor pietei si cerintelor clientilor, pentru ca este din ce in ce mai greu sa te diferentiezi pe piata", considera Vorles Morlot (foto), director BRD Sogelease IFN.

Anul curent aduce noi provocari pentru companiile de leasing financiar. Acestea si-au revizuit strategiile, structurile, resursele si fluxurile interne, fiind acum mai bine pregatite sa sustina o reluare treptata, pe baze mai stabile, a cresterii economice. Pe fondul diminuarii cererii si maturitatii contractelor, s-a intetit competitia pentru clientii eligibili, cu o buna situatie financiara.

Astfel, daca in 2010 preocuparea majora a companiilor de leasing era legata de rezolvarea problemelor generate de dificultatile de plata ale clientilor, precum rescadentari, reposesia si revanzarea bunurilor obiecte ale contractelor de leasing reziliate, in 2011 se manifesta preocuparea pentru reluarea finantarilor, urmare si a presiunii exercitate de comprimarea portofoliilor ajunse la maturitate.

"In acelasi timp, o strategie de prudentialitate este intotdeauna benefica in astfel de momente de instabilitate economica. Este normal ca, si in acest an companiile subsidiare ale bancilor sa detina cea mai mare pondere de finantare dat fiind faptul ca sunt sustinute de un grup financiar puternic", a adaugat Vorles Morlot.

Piata, crestere de 15% sustinuta de economie

Leasing-ul a coborat in 2010 cu 14% la 1,1 miliarde euro, fata de 2009, an in care companiile de leasing financiar au cunoscut cea mai abrupta scadere, de 73%, la 1,3 miliarde euro, comparativ cu 2008. In primul trimestru din 2011, totalul contractelor semnate de companiile de leasing au insumat 284,57 milioane euro, in crestere fata de T1 din 2010.

Jucatorii sustin ca este dificil sa mentina un volum al finantarilor ridicat cand ecomonia scade puternic. Cu toate acestea se arata optimisti intr-o revenire timida avand in vedere ca in tot acest timp piata s-a cristalizat dupa boom-ul din 2008 cand, cu un buletin valabil obtineai finantare rapid. Procentual, companiile estimeaza un avanms al a pietei de leasing de maxim 15% in acest an.

"Pentru acest an prognozam o crestere de 15% a pietei de leasing sustinuta de o crestere economica de 2%. Aprecierea noastra se bazeaza pe tendinta pozitiva a exporturilor, pe posibilitatea demararii unor proiecte in domeniile infrastructura, mediu, turism si agricultura, si pe o mai buna absorbtie a fondurilor europene", a declarat Bogdan Speteanu, directorul general BCR Leasing IFN.

Raiffeisen estimeaza pentru 2011 o crestere cu aproximativ 10-15% a pietei de leasing comparativ cu anul 2010 cand a atins un minim.

"Estimam astfel o crestere moderata si realista tinand cont de contextul anilor anteriori", a declarat Felix Daniliuc, director general Raiffeisen Leasing IFN.

Citeste si:

Desigur, in piata sunt voci mai rezervate care vorbesc de o mentinere a pietei la nivelul anului 2010. Pe termen mediu, jucatorii estimeaza ca se va pastra tendinta pozitiva de la inceputul anului insa cresterile de la an la an vor fi de doar cateva procente, semn ca piata de leasing se va echilibra.

Leasing-ul financiar, incotro?

In piata, persista inca un context economic dificil, la nivel global dar si intern, consumatorii sunt mai prudenti, iar optiunile acestora pentru solutii de finantare, precum si firmele de leasing sunt mult mai selective. Schimbarile frecvente ale legislatiei (in privita taxei de poluare, TVA-ului, protectie consumatorilor, procedurii de executare silita, etc.) adauga si mai multa volatilitate pietei, afectand, cel putin pe termen scurt, decizia de cumparare a consumatorului.

"Una din dificultatile de ordin legislativ o reprezinta reposesia bunurilor, obiect al contractelor de leasing prin intermediul executorilor judecatoresti, ceea ce a redus capacitatea societatilor de leasing de a-si recupera creantele si bunurile in cazul clientilor rau platnici.

Trebuie stiut faptul ca toate aceste costuri de recuperare a bunului, deprecierea fizica si morala a acestuia, costuri de mentenanta ulterioara in vederea revanzarii, nu fac decat sa incarce si mai mult datoria ce o au de recuperat societatile de leasing de la fostul utilizator", spune Felix Daniliuc.

Raiffeisen Leasing recomanda clientilor ajunsi in aceasta situatie sa predea bunul care este proprietatea societatii de leasing in conditii amiabile.

O alta dificultate o reprezinta introducerea unei precizari la normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal ce obliga companiile de leasing sa colecteze TVA pentru bunurile nerecuperate (obiecte ale contractelor de leasing reziliate), marind pierderea societatilor de leasing in conditiile in care nerecuperarea bunurilor nu poate fi imputata acestora.

Presedintele ALB Romania si CEO al UniCredit Leasing Corporation IFN, Antoaneta Curteanu, a decalrat ca evolutia din primul trimestru da semne de redresare a leasingului financiar in sensul reorientarii finantarilor catre acele sectoare ale economiei romanesti care s-au dovedit solide si au rezistat perioadei de criza financiara.

"Speram astfel ca finele anului 2011 sa aduca o crestere de 10% - 15% a volumului finantarilor noi prin contracte de leasing financiar, precum si o imbunatatire a procedurilor judiciare de recuperare a bunurilor in cazul clientilor rau platnici” a spus ea.

In primul trimestrul din 2011, o pondere de 21% (60,2 milioane euro) din finantarile acordate s-au indreptat catre echipamentele, 16% (45,5 milioane euro) sectorul imobiliar si 63% (178,87 milioane euro) sectorul transporturilor.