Conform noilor reglementari ale CSA – Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, persoanele care intentioneaza sa contracteze o asigurare de viata vor primi de acum inainte mai multe informatii de la asigurator sau brokerul care o intermediaza. Motivul introducerii acestor noi prevederi il constituie faptul ca, deseori, clientii nu inteleg ce reprezinta o asigurare de viata si ce le ofera acest produs.

Dreptul asiguratilor de a primi informatii suplimentare inainte de incheierea unui contract de asigurare de viata le este conferit de Ordinul nr.11/2010 care a intrat in vigoare pe 21 septembrie a.c.. Noul Ordin, completeaza normele puse in aplicare prin Ordinul nr.23/2009.

In acest context, APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, in parteneriat cu Europa FM si cu sustinerea principalelor companii din piata de profil, a lansat Campania nationala de educare si informare „O viata asigurata”.


„Obiectivul campaniei noastre este acela de a explica publicului larg rolul si functionarea unei polite de asigurare de viata, principalele tipuri de asigurari oferite de catre companiile de profil din Romania si criteriile in baza carora se recomanda alegerea unei anumite polite de asigurare”, a declarat Alexandru Ciuncan, secretar general al APPA.

Campania se deruleaza intre 26 septembrie si 2 octombrie si va avea la baza distributia de brosuri informative gratuite (vezi anexa) in Bucuresti si in marile orase ale tarii.
Conform Ordinului asiguratorii sunt obligati sa realizeze o analiza a nevoilor financiare ale clientului, in baza ca careia asiguratorul sa ii recomande ulterior clientului o solutie financiara. Unele dintre cele mai importante aspecte care trebuie evaluate in cadrul analizei sunt situatia financiara prezenta a clientului (venituri, cheltuieli, venit disponibil), precum si obiectivele financiare pe termen lung ale acestuia si prioritizarea lor.

In vederea realizarii analizei, in cadrul primelor intalniri cu clientul, va fi completat «Formularul de analiza a nevoilor clientilor», iar solutia financiara recomandata acestuia trebuie sa fie in concordanta cu rezultatul analizei, spune CSA.

In cazul in care asigurarea oferita este de tipul unit-linked sau index-linked, asiguratorul va determina profilul de risc al clientului, astfel incat tipul de contract si fondul de investitie recomandate sa fie potrivite clientului. In acest fel, se are in vedere evitarea asumarii prin contractul de asigurare a unui risc mai mare decat toleranta clientului.

Totodata, in momentul prezentarii unui fond de investitii asociat unei polite de asigurare de tip unit-linked, clientului ii va fi inmanat prospectul fondului de investitii in care vor fi investite primele de asigurare. "Ordinul CSA nr.11/2010 precizeaza expres care sunt informatiile minimale care trebuie incluse in acest prospect, cum ar fi, de exemplu: definitii pentru cei mai importanti termeni, politica de investitii, durata de investitie minima recomandata, nivelul si structura taxelor etc.".

Nu in ultimul rand, inainte de incheierea unui contract de asigurare de viata, asiguratorul trebuie sa ii prezinte clientului o proiectie (evolutia detaliata a contractului), astfel incat acesta din urma sa aiba o imagine clara si completa asupra contractului de asigurare. "Si in acest caz, Ordinul CSA nr.11/2010 precizeaza care sunt informatiile minime ce trebuie prezentate clientului dintre care amintim: evolutia valorii contului, evolutia valorii de rascumparare, costurile de administrare si altele".

Citeste si:

De asemenea, mentioneaza ca documentele care trebuie completate in vederea indeplinirii obligatiilor de mai sus sunt semnate de ambele parti – asigurat si client – si intocmite in dublu exemplar, cate unul pentru fiecare parte.

Materialele informative vor ajunge la publicul larg atat prin intermediul promoterilor aflati in cele mai tranzitate intersectii, cat si prin intermediul cotidienelor Libertatea si Romania Libera. De asemenea, brosurile campaniei vor fi distribuite si in marile complexe comerciale din intreaga tara.

Proiectul este sustinut de importante companii de asigurari si brokeraj in asigurari: BCR Asigurari de Viata, Astra Asigurari, Aegon Asigurari de Viata, Signal Iduna Asigurari, Asirom VIG, Eureko, Uniqa Asigurari de viata, Grawe Romania si OTTO Broker.

Mesajul campaniei va fi promovat si prin spoturi, stiri, interviuri si emisiuni difuzate de Radio Europa FM si TVR Info, prin materiale de interes public preluate de Romania Libera, Wall-street.ro si 9am.ro - pe zona de print si de web.

APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor are ca scop principal promovarea conceptului de asigurare si sustinerea cresterii gradului de educare in asigurari in randul populatiei.

De aproape doi ani, APPA deruleaza campanii de informare a publicului larg cu privire la conceptul de asigurare, sustinute prin distributia de Ghiduri informative, lansarea de portaluri specializate si alte eforturi similare de comunicare.

APPA organizeaza conferinte si alte tipuri de reuniuni tematice pentru dezbaterea si solutionarea problemelor specifice majore; Asociatia elaboreaza studii si analize privind prioritatile in domeniul asigurarilor.