Daca ne referim la piata asigurarilor din Romania, ea totalizeaza 2% din Produsul Intern Brut (PIB), in timp ce aceeasi piata din alte tari din Uniunea Europeana, de exemplu, urca spre 7-10% din PIB. Dincolo de diferenta existenta intre ponderi, un ecart urias este si din punct de vedere al PIB intre Romania si Marea Britanie ori Suedia. Dar, asa cum afirma specialistii din industrie, o piata mai mica, emergenta, are un potential mai mare de crestere.

Cu toate acestea, cresterile de business sustenabile nu provin din asigurarile obligatorii si, ca urmare, o mare parte dintre asiguratorii prezenti pe piata locala si-au mutat atentia mai mult si catre produsele considerate de nisa, precum cele de garantii, transport, culturi agricole sau chiar si pentru animale domestice. Cel mai recent pas in aceasta directie l-a realizat chiar liderul pietei de profil, Astra Asigurari, care a lansat o polita de raspundere civila a proprietarilor de animale de companie.

Reticenta asiguratorilor fata de asigurarile de nisa vine in contextul in care volumul de prime subscrise este limitat, in timp ce costurile de marketing si de operare sunt ridicate. In pofida acestui fapt, lucrurile pot sta si altfel. O demonstreaza pietele traditionale, cum ar fi Marea Britanie, unde piata asigurarilor de animale reprezinta chiar un succes in actualele conditii economice. Volumul actual de prime subscrie: aproximativ 850 mil. euro, iar gradul de penetrare este de 25%. In ultimii cinci ani, chiar in plina criza, piata asigurarilor de animale a crescut cu 300 mil. euro.

De asemenea, in Suedia este tara unde a fost subscrisa prima polita de asigurare pentru un caine, in 1924. In prezent, acest segment insumeaza aproximativ 110 mil. euro, cu un grad de penetrare intre proprietatii de animale de companie de 40%. Din punct de vedere al primelor subscrise pe acest segment, Suedia este a doua piata in Europa ca marime.

Cu vanzari anuale de 330 mil. euro, Statele Unite au cunoscut in ultimii ani un avans de doua cifre in aceasta piata de nisa. Prima asigurare de raspundere civila pentru proprietarii de animale de companie in SUA a fost vanduta in 1982 pentru un caine. Numele cainelui a fost Lassie.

Secretul succesului de care se bucura pietele din Marea Britanie, Suedia si Statele Unite consta intr-o strategie corecta, profitabila, potrivit Munich Re. Dupa o perioada de consolidare, anumite branduri au devenit pilonii acestei piete, cu care clientii au fost tot mai familiarizati. In acelasi timp, marketing-ul extins a consolidat aceasta tendinta. De exemplu, in Marea Britanie, 8 milioane de euro au fost cheltuiti pentru promovare de produs in 2009, iar pana in 2011, cifra a crescut la 14 milioane de euro.

Comparatie cu piata totala din Romania...

Anul trecut, piata asigurarilor generale si de viata a scazut cu 5,8%, la 8,27 miliarde de lei (1,85 miliarde de euro), dupa ce in intervalul 2009-2011 a scazut cu aproape 12%, de la 8,87 la 7,82 miliarde de lei. Pe segmentul asigurarilor generale, subscrierile au atins 6,47 miliarde lei (1,4 miliarde de euro), in crestere cu 6,3% fata de anul anterior, in timp ce politele de viata au generat incasari de 1,8 miliarde lei (403 milioane de euro), nivel cu 3,8% mai mare fata de cel raportat in 2011.

Pastrand, totusi, comparatia in limite rezonabile relativ la dimnesiunea populatiei si nivelul PIB-ului, exista un potential substantial pentru asigurarile de animale de companie in mai multe tari europene, inclusiv Romania. Cu toate acestea, pana in prezent, doar un numar foarte mic de asiguratori au reusit sa faca acest pas. Pentru a realiza acest lucru, societatea de asigurari trebuie sa dispuna de know-how, si, treptat, sa-si contureze reputatia necesara de asigurator specializat de animale de companie. In trecut, acest proces era deseori anevoios si uneori era nevoie de mai multe decenii inainte ca un grad de penetrare substantial sa poata fi atins. Pe baza datelor disponibile si a experientei din prezent, aceasta perioada poate fi redusa substantial.

Citeste si:

"Potential exista pentru orice tip de asigurare insa daca vorbim despre animalele de companie in tari precum a noastra, afectate si de criza financiara... va dati seama ca noi ne straduim sa ii facem pe oameni sa inteleaga ca asigurarea locuintelor este obligatorie conform legii, ca daca nu isi incheie o polita CASCO risca sa ramana fara masina, ca o asigurare de viata este cel mai important lucru pentru o familie s.a.m.d. si tot e foarte dificil. Cred insa ca si aceasta linie de asigurari de nisa se va dezvolta la un moment dat, insa... mai e mult pana departe", este de parere in acest sens, Viorel Vasile, director general, Safety Broker.

Afacerile pe spatele prietenilor nostri cu blana au explodat

Animalele de companie sunt animale domestice pe care omul le intretine si le ingrijeste in preajma caminului - pisici si caini, in special - inca de la mijlocul secolului al 19-lea. Un studiu realizat de European Pet Food Industry Federation (FEDIAF) in 2010, estimeaza ca aproximativ 120 de milioane de pisici si caini sunt animale de companie in Uniunea Europeana. In Statele Unite, cifra este de 140 de milioane. Mai mult, o pondere de 94% dintre proprietarii de caini si 91% dintre proprietarii de pisici din Statele Unite considera animalul de companie drept membru cu drepturi depline ai familiei.

Desi tendintele actuale in ceea ce priveste stilul de viata, situatia economica incerta si diminuarea numarului de gospodarii sunt de asteptat sa aiba un impact usor negativ asupra numarului de animale de companie in viitor, afacerile cu intretinerea prietenilor nostrii cu patru picioare sunt in continua expansiune. Exista accesorii si servicii de orice disponibile, de la meniuri gourmet, bijuterii, moda si hotelurilor de wellness, cu vizite regulate la coafor. De exemplu, cu un volum de 3,9 miliarde de euro in 2012, vanzarile de bunuri si serivicii pentru animale de companie in Germania au crescut anual in medie cu 7,3% incepand cu anul 2009, mai scrie sursa citata.

Cainii si pisicile pot beneficia in prezent si de cea mai buna ingrijire medicala. Prin utilizarea de tehnologii medicale moderne, speranta de viata pentru caini a crescut cu aproximativ 30% intre 1967 si 1997, in timp ce mortalitatea la feline a scazut cu peste 30%.

Ce riscuri acopera o asigurare de animale de companie

Limita maxima a raspunderii pentru fiecare eveniment in cazul produsului lansat de Astra Asigurari este de 5.000 de euro, iar cea corespunzatoare limitei pentru intreaga perioada asigurata este de 25.000 de euro. Primele de asigurare pleca de la 30 de euro/an, in functie de varsta si sanatatea animalului de companie, de riscurile asigurate si de conditiile de adapost (in interiorul locuintei, adapost in tarc, in afara localitatii, adapost in grajd pentru cabaline).

Sunt acoperite riscuri precum: spitalizarea, ca urmare a unui accident, vatamarea sau decesul cauzate direct cat si ca urmare a distrugerii adapostului, tratamente in clinici veterinare, accidente rutiere, dar si avarii/pierderi la bunuri, culturi, plante dentrologice sau de apartament apartinand tertilor, cheltuieli adiacente pentru evaluarea si dimensionarea prejudiciilor, cheltuieli de judecata la care este obligat asiguratul in procesul civil, daunele materiale etc. Se pot asigura si puii animalelor.

"Am testat piata, iar in prima zi din momentul lansarii produsului am vandut primele 40 de polite. In definirea acestui produs ne-am inspirat din polite existente in alte tari din Europa. Mai mult, exista zone din Germania, de exemplu, in care acest tip de asigurare este chiar obligatorie. Consideram ca acest produs de asigurare ar putea fi solutia si pentru rezolvarea problemelor cainilor comunitari, aratandu-ne disponibilitatea pentru adaptarea politei, astfel incat aceasta sa acopere necesitatile concrete ale pietei", a declarat Iulius Alin Bucsa, presedinte directorat Astra Asigurari.

Sursa foto: Freedigitalphotos