"Proiectul este salutar, insa implementarea lui are fie o componenta tehnologica extrem de costisitoare, pentru ca sistemele afectate tin de <<inima bancilor>> si sa umbli acolo inseamna o operatie pe cord deschis, cu riscuri mari si costuri pe masura, fie metoda intelegerii de tip pausal", a declarat, pentru wall-street.ro, Dragos Chivu, directorul general al Printec Group Romania, firma de tehnologie care realizeaza ATM-uri bancare si ofera infrastructura din spatele acestora.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a publicat saptamana trecuta un proiect de ordin prin care bancile vor fi obligate sa afiseze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operatiunilor pe care un client doreste sa le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate in suma exacta, nu procentual. "Prestatorii de servicii care efectueaza operatiuni de plata prin intermediul cardurilor de debit si a cardurilor de credit la terminalele ATM au obligatia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor si oricaror altor tipuri de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu contractul de prestari servicii, conform prevederilor prezentului ordin", se arata in proiectul de ordin.

Bancile, obligate sa afiseze la bancomat comisioanele operatiunilor

Bancile, obligate sa afiseze la bancomat comisioanele operatiunilor

Bancomatele trebuie sa afiseze pe ecrane toate informatiile legate de costurile tranzactiei, in ordinea operatiunilor efectuate de catre client, acesta avand astfel posibilitatea de a renunta la operatiunea respectiva, fie ca este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plati de facturi sau alte servicii solicitate.

Ce presupune acest lucru pentru banci?

Dragos Chivu a explicat ca, din punct de vedere tehnologic, o retragere de numerar de la ATM (bancomat - n.r.) presupune o interactiune atat a bancii care detine ATM-ul, cat si a celei care a emis cardul (care poate fi diferita) cu un sistem tehnologic. Astfel, institutia de credit care detine ATM-ul nu are de unde sa stie care este structura de comisioane pentru cardul altei banci si atunci trebuie sa faca o interogare catre banca emitenta. "Acest tip de interogare nu este standardizat, iar acest lucru ar presupune modificari de procesare masive".

In plus, bancile au sisteme de core banking care nu aplica respectivul comision in timp real, iar din aceasta cauza mai apare o problema. "Este ca si cand ai spune furnizorului de energie electrica sa iti spuna in timp real consumul, lucru care nu se intampla. Se poate face, insa modificarile tehnologice pentru acest lucru sunt foarte mari", a spus Dragos Chivu.

Citeste si:

Exista si o a doua solutie, in opinia directorului Printec, dar aceasta ar putea sa nu fie in favoarea clientilor. O alta solutie pentru aplicarea proiectului ANPC este ca bancile sa isi alinieze toate comisioanele, insa acel numitor comun ar putea fi mai mare decat actuala medie a comisioanelor.

"Bancomatele pot recunoaste comisionul zero, in cazul in care scot bani de la banca emitatoare a cardului, si pot afisa in momentul in care folosesti cardul la alta banca acel comision prestabilit de banci. El poate fi exprimat in valoare absoluta sau in valoare nominala (asa cum prevede proiectul ANPC - n.r.), sa zicem 0,5% pentru toata lumea. Intrebarea este daca se face in interesul clientului sau nu? Daca erai client premium, aveai zero comision de retragere, iar dupa aplicarea masurii ai putea avea 0,5%", avertizeaza Dragos Chivu.

Proiectul ANPC loveste chiar in procesul de segmentare pe care bancile vor sa il realizeze in randul clientilor lor, incercarea bancilor de a se diferentia prin comisioane fiind astfel anulata.

Conform ANPC, bancomatele trebuie sa afiseze pe ecrane toate informatiile legate de costurile tranzactiei, in ordinea operatiunilor efectuate de catre client, acesta avand astfel posibilitatea de a renunta la operatiunea respectiva, fie ca este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont, plati de facturi sau alte servicii solicitate. Informatiile privind costurile trebuie sa fie vizibile si usor de citit, precizand suma exacta pe care o persoana o are de platit pentru fiecare operatiune, nu procentul perceput.

Patronatele bancare au reactionat: timpul de dezbatere a fost scurt

Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) reclama timpul relativ scurt de dezbatere publica acordat de ANPC privind proiectul de ordin privind afisarea comisionalelor in suma absoluta la retragerile de numerar de la bancomate, precum si faptul ca nu au fost consultate anterior publicarii acestuia. "Va trebui ca bancile sa-si faca cunoscute punctele de vedere asupra aceste initiative si in mod independent, fiindca fiecare are particularitatile sale, legate de numar de clienti, numar de ATMuri etc. La modul general vorbind insa, este de la sine inteles ca ar trebui luati in consideratie o serie de factori inainte de lansarea unui astfel de proiect, ca de pilda cadrul legal, posibilitatile tehnice de a implementa astfel de masuri, cat si costurile asociate implementarii unor asemenea aplicatii, inclusiv cine va suporta aceste costuri si ce impact ar putea avea aceste costuri in relatia dintre clienti si banci", arata CPBR.

Cele mai mari banci cu capital strain din Romania si-au facut patronat

Cele mai mari banci cu capital strain din Romania si-au facut patronat