"Economia romaneasca isi revine incet-incet dupa criza financiara globala. Factori precum scaderea treptata a inflatiei si o usoara scadere a ratei somajului au un efect pozitiv asupra situatiei economice si, prin urmare, asupra sigurantei platilor", declara Georg Kovacs.

Seful EOS KSI spune, de asemenea, ca acest lucru se reflecta si in durata mai scurta a intarzierilor de plata: dupa expirarea termenului de plata normal, clientii isi achita datoriile scadente mult mai repede comparativ cu anul trecut. "Daca in 2014 companiile trebuiau sa mai astepte inca 19 zile pentru efectuarea platilor din partea clientilor persoane fizice si 33 de zile pentru sumele datorate din partea clientilor corporativi, in prezent, intarzierile au ajuns la 12, respectiv 24 de zile de la incheierea termenului stabilit", afirma Georg Kovacs (foto).

Studiul EOS intitulat "Comportamente de plata europene" 2015 a fost realizat de catre institutul de cercetare a pietei TNS Infratest. Potrivit acestuia, motivele pentru intarzierea efectuarii platilor sau pentru neplata facturilor in cazul persoanelor fizice sunt de somaj (principala cauza), probleme temporare cu lichiditatile, supraindatorarea, neglijenta, situatia economica actuala, neplata intentionata sau plangeri impotriva serviciilor. In acelsi timp, in sectorul B2B (persoane juridice), problemele temporare cu fluxul de numerar si neplata facturilor de catre propriii clienti sunt principalele motive pentru incapacitatea de plata.

"In pofida tendintei pozitive, numarul intarzierilor de plata si a platilor neonorate inca nu a atins un nivel acceptabil din punct de vedere economic", continua Kovacs. Potrivit studiului EOS, din cauza intarzierilor inregistrate in lantul de plata, companiile au de suferit de pe urma profitului in regres si a numeroaselor probleme de lichiditati, chiar daca acestea sunt putin mai mici comparativ cu anul anterior. In pofida acestui aspect, in cele mai multe cazuri, companiile romanesti nu au stabilite structuri speciale pentru managementul creantelor.

Citeste si:

Potrivit studiului, o pondere de 16% dintre companiile de tip B2C care au participat la studiu nu au procese standardizate pentru recuperarea creantelor. Este cel mai mare procent din toate tarile Europei de Est. Pana acum, majoritatea companiilor (B2C: 57%, B2B: 62%) si-au folosit propriile resurse pentru incasarea creantelor. Numai 27% din companiile B2C si 32% din companiile B2B si-au externalizat integral sau partial procesul de management al creantelor catre specialisti in colectarea debitelor.

"Colaborarea cu specialisti in domeniul colectarii debitelor restabileste nivelul lichiditatilor si le permite companiilor sa se concentreze pe activitatea pe care o desfasoara", afirma Kovacs. Potrivit studiului EOS, companiile care lucreaza deja cu un specialist in colectarea debitelor apreciaza in mod special know-how-ul furnizorului de servicii, asigurarea lichiditatilor precum si economiile generate. "Doar cateva companii au recunoscut acest lucru pana acum; cele mai multe dintre ele sunt preocupate de inregistrarea unor costuri suplimentare", afirma Kovacs.

In opinia sa, cu toate ca practicile de plata ale clientilor romani s-au imbunatatit fata de anul trecut, companiile implicate in studiu au fost precaute in ceea ce priveste estimarile pe doi ani. "Cei mai multi respondenti (49% din companiile B2C si 45% din companiile B2B) presupun ca efectuarea la timp a platilor va stagna. Pe de alta parte, numai 27% (B2C) si 33% (B2B) dintre companii se asteapta la o noua crestere a platilor efectuate la timp", mai spune Georg Kovacs.

Piata de colectare creante din Romania a inceput sa se dezvolte in 2003-2004, odata cu cresterea imprumuturilor. In prezent este alcatuita din aproximativ 10 jucatori mari (atat locali, cat si internationali) si aproximativ 40 de jucatori de marime medie si mica. Pe langa jucatorii existenti, isi fac simtita prezenta cateva fonduri de investitii internationale mari, care sunt cumparatori activi pe piata.

In 2014 piata de colectare creante este estimata la aproximativ 280 milioane lei (aproximativ 63 milioane euro). Au fost luate in calcul cifrele de afaceri ale agentiilor de colectare precum si ale cabinetelor de avocatura specializate in servicii de colectare creante. In 2014 piata a crescut cu 10% in comparatie cu 2013, datorita cresterii procesarii portofoliilor de creante achizitionate.

Sursa foto: Legat de datorii / Shutterstock