"Luand in calcul obligativitatea, dar si caracterul de utilitate publica a asigurarilor de tip RCA, identificarea unei solutii general valabile care sa aduca un echilibru perfect intre asigurator si asigurat ramane o problema deschisa", spune Cornel Coca-Constantinescu (foto). Oficialul ASF arata ca, "pentru o functionare eficienta este necesara adoptarea de masuri care sa trateze cauza disfunctionalitatilor asigurarii RCA, inclusiv prin introducerea mecanismului de decontare directa, care ar putea conduce la schimbarea mentalitatii asiguratilor in alegerea asiguratorului si la crearea unui sistem viabil in ceea ce priveste asigurare obligatorie auto".

In opinia sa, asigurarea RCA, prin componenta sa sociala, trebuie sa conduca fara indoiala si la o responsabilizare mai mare a asiguratilor din perspectiva comportamentului in trafic, iar componenta bonus - malus ca factor de ajustare a primei ar trebui sa reprezinte mecanismul necesar individualizarii riscului si implicit a nivelului de pret asociat acestuia.

Cornel Coca-Constantinescu: Piata RCA trebuie sa-si creeze mecanisme viabile

"Impactul semnificativ al acestei asigurari asupra pietei in ansamblul ei este dat de numarul mare de asigurati / beneficiari, precum si de faptul ca reprezinta o masura de protectie financiara a asiguratilor fata de daunele provocate tertilor. Totodata, nu poate fi neglijata ponderea semnificativa a asigurarilor RCA in volumele de business ale societatilor de asigurare, pe fondul existentei unei rate mari a daunalitatii", declara Cornel Coca-Constantinescu. Astfel, "orice vulnerabilitate a acestui segment se rasfrange asupra intregii piete a asigurarilor, credibilitatii produsului si, nu in ultimul rand, asupra nivelului de incredere a asiguratilor in sistem".

Ca urmare, "in unele state europene, au fost identificate solutii care pot imbunatati modul de functionare a acestui tip de asigurare. In incercarea de a solutiona cat mai eficient problematica RCA, atat din punctul de vedere al costurilor, cat si al timpului de regularizare a daunelor, respectiv platii despagubirilor, societatile de asigurare din mai multe tari ale UE au intervenit asupra uneia dintre cauzele functionarii defectuoase a sistemului, implementand voluntar mecanismul decontarii directe", mai spune prim-vicepresedintele ASF.

Citeste si:

Prin acest mecanism, persoanele pagubite in urma unor accidente rutiere nu vor mai fi despagubite de asiguratori "straini" lor, ci de propriii asiguratori RCA alesi pe baza increderii si credibilitatii. "Piata trebuie sa-si creeze mecanisme viabile si sa promoveze o competitie sanatoasa, bazata in principal pe calitatea serviciilor furnizate post-vanzare", subliniaza el.

"In Italia, mecanismul compensarii directe a devenit obligatoriu incepand cu anul 2007, fiind introdus voluntar inca din anul 1978. In tari precum Belgia, Franta, Grecia, Polonia si Spania acest mecanism se practica de societatile de asigurare pe baza voluntara. Asiguratorii din aceste state au aderat la acest mecanism din motive ce tin de cresterea calitatii serviciilor, respectiv solutionarea mai rapida si mai corecta a daunelor, acordandu-i, astfel, clientului respectul cuvenit", a exemplificat prim-vicepresedintele ASF.

Acest interviu a fost publicat initial pe 1asig.ro.