"Anul 2015 a fost influentat de evolutia pozitiva a doua linii importante de afaceri - retail si mari clienti corporativi si de trecerea pe crestere a veniturilor trimestriale. Pe viitor, BRD va continua sa profite de oportunitatile de creditare in crestere si va contribui la finantarea economiei bazandu-se pe modelul sau de banca universala, pe baza diversificata de clienti si sursele solide de finantare", a declarat directorul general al BRD, Philippe Lhotte, conform Mediafax.

Activele totale ale bancii erau, la sfarsitul anului 2015, de 49,2 miliarde de lei, in urcare cu 8,8% de la 45,2 miliarde de lei la finele anului 2014. Revenirea pe crestere a veniturilor este confirmata de cresterea de la trimestru la trimestru a venitului net bancar din ultimele trei trimestre (cu circa 2% in fiecare trimestru) datorita reducerii costului de finantare si cresterii portofoliului pe segmentul retail.

Venitul net bancar s-a diminuat cu 4,4% in 2015 in comparatie cu 2014, pana la 2,5 miliarde de lei, ca urmare a ratelor de dobanda aflate la minime istorice si anularii sau reducerii unor comisioane pentru clienti persoane fizice, se arata intr-un comunicat al BRD. Cheltuielile operationale au fost reduse cu 2,3%, ajungand la 1,297 miliarde lei fata de 2014, in principal ca urmare a economiilor la cheltuielile imobiliare, cu servicii de consultanta si cu angajatii. Indicatorul cost/venit a fost de 51,7%.

Grupul BRD a diminuat rata creditelor neperformante (inclusiv creante nete din leasing financiar) de la 20,3% la 31 decembrie 2014 la 17,1% la 31 decembrie 2015, in principal ca urmare a operatiunilor de stergere de creante depreciate. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 71,1% la 31 decembrie 2014 la 76,6% la 31 decembrie 2015. Declinul costului net al riscului, cu 45,8% fata de anul precedent, a dus la cresterea profitului net in 2015 fata de 2014.

In acest context, Grupul BRD a inregistrat un profit net de 467 milioane lei in 2015, de 6,9 ori mai mare fata de valoarea din 2014, ducand la o rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) de 7,8%. Indicatorul de solvabilitate, de 17,3% la nivel individual la 31 decembrie 2015 (conform Basel 3, luand in calcul filtrele prudentiale), este mult peste cerinta reglementara, fiind comparabil cu nivelul de 17,2% inregistrat la 31 decembrie 2014, noteaza BRD.

Pe piata romaneasca, activitatea de creditare a aratat primele semne de revenire in 2015 pe fondul unui mediu macroeconomic favorabil. Cresterea soldului pe segmentul persoanelor fizice a fost sustinuta de creditele imobiliare si de consum acordate in lei. Creditele brute pentru companii, in urcare cu 0,7% (variatie la curs valutar constant) fata de 31 decembrie 2014, au inceput sa se stabilizeze pe fondul imbunatatirii investitiilor. Persoanele fizice si societatile manifesta in continuare un comportament prudent de economisire, soldul total al depozitelor crescand cu 8,1% (variatie la curs valutar constant), fata de 31 decembrie 2014.

Citeste si:

Soldul creditelor nete acordate de Grupul BRD a fost aproape stabil, inregistrand o scadere de numai 0,6% (variatie la curs valutar constant) la 31 decembrie 2015 fata de 31 decembrie 2014, cu evolutie pozitiva pe clientii retail si marii clienti corporativi. Creditele imobiliare au reprezentat principalul motor de crestere pe segmentul retail, crescand cu 12,7% in termeni de sold net si cu 49,7% in termeni de volum de credite noi.

Volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a ajuns la 5 miliarde lei, mai mare cu 21,8% fata de 2014. BRD a inregistrat totodata o crestere a numarului de clienti activi persoane fizice cu 14.000, pana la 2,1 milioane (cu un plus de 40.000 de clienti folosind metodologie constanta) ca urmare a unei activitati comerciale dinamice. Stocul contractelor de servicii de Internet Banking si Mobile Banking pentru persoane fizice (MyBRD Net si, respectiv MyBRD Mobile) a crescut cu 40,1% pana la aproape 900.000 de contracte.

Soldul creditelor nete pentru marii clienti corporativi a crescut cu 9,2% (variatie la curs valutar constant). Pe fondul competitiei crescute si luand in calcul in special lichiditatea ampla din sectorul bancar, BRD si-a reafirmat pozitia de lider in sectoare precum energie, retail si tehnologia informatiei si a comunicatiilor.

Depozitele au continuat sa creasca peste media pietei, cu 13,9% (variatie la curs valutar constant) fata de 31 decembrie 2014 pe fondul unei cresteri importante a disponibilitatilor in conturi curente, cu 52% (variatie la curs valutar constant, in dinamica anuala). Cota de piata pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale ajungand la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice si 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale bancii. De asemenea, activele administrate de BRD AM au crescut cu 30,9%, atingand 2,9 miliarde lei la 31 decembrie 2015.

Raportul credite nete/depozite a fost de 66,4%, in scadere cu 9,6 puncte procentuale fata de 31 decembrie 2014. BRD-Groupe Societe Generale este cea de-a doua banca din Romania dupa totalul activelor. BRD are 2,2 milioane de clienti activi si opereaza o retea de 829 de unitati. Cu operatiuni de factoring de 960 milioane de euro in 2014, BRD este liderul pietei de factoring din Romania.BRD face parte din Grupul Societe Generale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare.