Competitia bancilor in acest mediu cu dobanzi foarte scazute forteaza cresterea investitiilor in digitalizare, multe banci asumandu-si ajustarea raportului cost/venituri chiar sub 40%. "Vom vedea daca acest lucru este sustenabil si daca este bine, dar daca 1-2 competitori vor putea sa atinga aceste cifre, ceilalti vor trebui sa ii urmeze", a declarat intr-un interviu acordat wall-street.ro Johann Strobl, noul CEO al Raiffeisen Bank International (RBI).

Strobl a detaliat in interviul acordat wall-street.ro prioritatile grupului in ceea ce priveste proiectele de digitalizare, care ar putea fi impactul transformarii digitalizarii in ceea ce priveste numarul de angajati si profitabilitatea, dar si care este focusul bancii locale in aceste directii.

"Cred ca elementul dificil este sa estimezi cum va reactiona competitia. In prezent avem un mediu cu dobanzi foarte scazute si vedem ca in unele tari competitia este foarte apriga, ceea ce duce la reduceri de preturi la produsele bancare. Este clar ca in timp raportul cost/venituri trebuie sa se imbunatateasca si, daca in prezent sunt banci cu un cost/venit de 60%, multe banci au intentia sa il reduca spre 50%. Suntem la curent cu faptul ca unele banci sustin ca pot merge sub 40% cu ajutorul digitalizarii...Vom vedea daca acest lucru este sustenabil si daca este bine, dar daca 1-2 competitori vor putea sa atinga aceste cifre, ceilalti vor trebui sa ii urmeze", sustine Strobl.

Potrivit BNR, la nivel agregat, sectorul bancar romanesc se pozitioneaza sub pragul critic de eficienta operationala stabilit de ABE (Autoritatea Bancara Europeana), de 60%. "Indicatorul (cost/venituri - n.r.) s-a imbunatatit pronuntat incepand din trimestrul II 2016 pana la valoarea de 53 la suta in decembrie 2016, pe fondul dinamicii pozitive a veniturilor operationale, corelata cu reducerea cheltuielilor operationale, amplificata de elemente nerecurente si de modificari de reglementare", se arata in ultimul raport de stabilitate financiara al BNR.

Noul CEO al RBI estimeaza ca in urmatorii ani grupul va investi in procesele de transformare digitala ale subsidiarelor intre 5 si 10 milioane de euro pe fiecare piata, dar daca luam in calcul toate canalele de vanzari investitiile vor fi mult mai mari.

"Sumele investite vor varia in functie de piete, pentru ca unele dintre ele sunt in avangarda digitalizarii, asa cum este Slovacia - liderul digitalizarii in universul Raiffeisen", subliniaza CEO-ul grupului austriac, care a dat exemplul a doua piete foarte dezvoltate in ceea ce priveste digitalizarea

In Slovacia, clientii ajung sa acceseze produse si servicii digitale in doar cateva minute, iar in Cehia 40% dintre creditele de consum vandute de Raiffeisen sunt acordate online.

"Subsidiara care conduce in prezent din punct de vedere al digitalizarii este in Slovacia. Au dezvoltat o serie de activitati prin care onboarding-ul clientului se face in cateva minute in cazul mai multor produse. Dar nu este automatizat complet, pentru ca nu poti sa faci onboarding-ul 100% digital", atrage atentia Johann Strobl.

Totusi, oficialul Raiffeisen spune ca in cateva saptamani banca din Slovacia, Tatra Banka, va lansa un nou produs prin care clientii se vor putea autentifica 100% digital, dar "este inca o problema de reglementare". Nici in Romania onboarding-ul nu poate avea loc 100% digital pentru un client nou bancarizat, fiind inca un vid de reglementare in acest sens.

In ceea ce priveste impactul digitalizarii asupra numarului de angajati, Strobl nu a inaintat o cifra concreta, dar a citat estimarile bancii centrale din Austria care se asteapta la o reducere a numarului de angajati din banci cu 25% ca urmare a procesului de transformare digitala, poate chiar mai mult.

"In prezent, nu vedem acest lucru la scare mare, vedem ajustari ici si colo, dar reglementarile noi in tehnologie sunt elemente cu un cost foarte ridicat. Intrebarea este daca in 3-4 ani vom vedea un varf al acestor investitii si apoi o reducere a lor, pentru ca in prezent este o presiune mare sa investim mult atat in front-end (interfata cu clientul), cat si in zona de conformare cu reglementarile cerute de supraveghetorul bancar. Speram sa vedem acest varf in curand, dar in prezent avem multe produse in pipeline", afirma Strobl.

Raiffeisen Bank International a angajat anul trecut la nivel european un consultant pentru a analiza nivelul de digitalizare al subsidiarelor, evaluarea fiind realizata in functie de ofertele digitale la care au acces clientii, cat de "prietenoase" sunt website-urile de Internet Banking si aplicatiile mobile sau cat de simplu este sa accesezi produsele si sa faci tranzactii.

Ce prioritati are banca din Romania in zona digitala

"Din perspectiva mea, managementul local (al Raiffeisen Romania - n.r.) si-a setat in mod clar ca prioritati investitia in zona de mobile banking. La nivel de Grup dezvoltam produse noi, iar echipa din Romania este de baza in aceste proiecte. Noua aplicatie mobila, chiar daca este prea devreme sa anuntam o data de lansare, va fi cu siguranta disponibila in Romania de la inceput, la fel si alte cateva dezvoltari", a precizat Strobl.

Citeste si:

    In ceea ce priveste instalarea unor proiect paperless in Romania, CEO-ul RBI a subliniat ca in regiune grupul "are in mod clar proiecte paperless", dar nu a oferit detalii despre cand ar putea fi transpuse si in piata locala.

    Strategia grupului austriac vizeaza crearea unor produse si tehnologii de baza, la nivel central, care prin API-uri pot fi importate de fiecare subsidiara. Fiind intr-un sistem descentralizat, fiecare banca locala va decide daca si cand vrea sa foloseasca aceste dezvoltari.

    Provocarea mare tine insa de faptul ca fiecare subsidiara lucreaza in general cu sisteme diferite de core banking, iar in viitorul apropiat Strobl nu vede trecerea la un core banking comun.

    Cat de aproape sunt platile mobile si creditarea online

    "Ceea ce vad insa in toate pietele europene este apetitul catre mobile, totul se va gasi pe smartphone. Produsele bancare sunt si vor fi de asemenea accesate de pe telefonul mobil. Pe de alta parte, cred ca apetitul de a plati cu telefonul difera de la o piata la alta si, in plus, mai exista si problema acceptarii. Dar acest lucru se va remedia cel mai probabil destul de repede", raspunde Johann Strobl cu privire la potentialul platilor mobile.

    Citeste si:

      In ceea ce priveste potentialul platilor mobile in Romania, seful grupului RBI considera ca, la fel ca in majoritatea pietelor est-europene, sunt clienti care in mod clar isi doresc sa adopte aceasta tehnologie, dar este prea devreme ca banca sa isi asume faptul ca marea masa de clienti isi doreste sa plateasca cu smartphone-ul.

      "Tine de comportament, de varsta si de alte cateva aspecte care reflecta disponibilitatea clientilor. Nu as spune ca Romania este pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est, pentru ca aveti foarte multi IT-isti capabili, segment deschis in general pentru acest lucru, dar inca va mai dura ceva timp. Ceea ce am vazut insa din research din mai multe zone este ca clientii nostri vor sa aiba ambele lumi, sa aiba acces la produse bancare pe smartphone, dar de asemenea apreciaza daca este si o sucursala undeva, poate nu asa aproape ca in trecut, pentru ca nu te mai duci des in ea, dar sa aiba ca un fel de back-up", concluzioneaza Strobl.

      Intrebat daca creditarea online va prinde tot mai mult contur, oficialul RBI mentioneaza ca, desi sunt banci in Germania care au inceput sa acorde chiar si imprumuturi ipotecare online, clientii RBI intrebati daca lipsa acestui serviciu este o problema au raspuns ca nu. "Cumpararea unei case si obtinerea finanatarii sunt decizii fundamentale in viata unui client, nu se intampla des si de aceea vor sa vorbeasca cu cineva. Nu neaparat in aceeasi camera si de aceea cred ca Skype va castiga tot mai mult teren", conchide Johann Stobl.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Economie »


      Setari Cookie-uri