In luna aprilie a acestui an, Robert Rekkers, directorul general al celei mai mari banci cu capital privat autohton, Banca Transilvania, estima un profit brut pentru 2007 in valoare de 160 milioane lei, in avans cu 21% fata de 2006, pe fondul unei cresteri importante a volumului activelor.
Pe atunci, Rekkers nu stia cu certitudine daca profitul obtinut ca urmare a unei posibile vanzari a companiei de insurance, BT Asigurari, va influenta rentabilitatea anuala a bancii. Practic, finalizarea unei tranzactii coincide cu momentul in care aceasta operatiune este inregistrata in contabilitate. Robert Rekkers cunoastea insa in aprilie ca procesul de vanzare a BT Asigurari tocmai incepea, detaliu confirmat de bancherii de investitii care au asistat banca in vanzarea catre Groupama, grup financiar francez cu operatiuni in Europa si Asia.

“Procesul de vanzare a BT asigurari a fost unul foarte complex din punct de vedere al organizarii si intervalul de timp relativ scurt pentru o tranzactie de o asemenea amploare. Inceput in urma cu aproximativ jumatate de an, procesul a fost structurat de Capital Partners sub forma unui competitive bid, fapt ce a implicat resurse importante din partea noastra si a BT Asigurari”, ne-a declarat Cristian Manole, analist la Capital Partners, care a consiliat Banca Transilvania in procesul de vanzare a companiei de asigurari.

Potrivit lui Cristian Manole, unul din specialistii Capital Partners care au lucrat tehnic tranzactia, la inceputul procesului de vanzare, cel putin 20 de nume au contactat banca de investitii, dintre care patru au fost fonduri de investitii. Inca din faza initiala, Capital Partners a purtat discutii atat cu unele din cele mai mari banci de investitii, cat si cu investitori strategici care si-au exprimat interesul pentru tranzactie. Aceste discutii si intalniri s-au concretizat in ofertele neangajante primite de la unii din cei mai mari jucatori din piata europeana a asigurarilor, dar si de la investitori financiari.

De cealalta parte, cumparatorul a fost asistat de Raiffeisen Investment, divizia de investment banking a grupului Raiffeisen. Ioana Filipescu, Managing Director la Raiffeisen Investment, ne-a spus ca mandatul de cumparare cu Groupama dureaza de aproape doi ani, timp in care au fost evaluate diverse oportunitati, tranzactia privind BT Asigurari s-a facut intr-un timp scurt in ultimele 4 luni. La inceputul anului, sefa Raiffeisen Investment declara intr-o discutie cu Wall-Street ca ofera asistenta de achizitie pentru o companie de asigurari de talie internationala care intentioneaza sa isi construiasca o pozitie semnificativa pe piata locala.

Care era profilul de companie cautat de francezi? Asemenea oricarui jucator foarte activ pe piata internationala, si Groupama a fost in mod particular interesata de companii care au un potential mare de dezvoltare si care pot fi folosite ca o platforma de intrare si dezvoltare pe piete pe care nu este prezenta. Din acest punct de vedere, este evident ca BT Asigurari este una dintre companiile cu cele mai rapide cresteri de pe piata, dar si una dintre ultimele posibilitati de intrare pe piata locala a unui jucator strain. “Am incercat sa cumparam si alte companii, dar fie concurenta a fost foarte mare ca in cazul Asirom, fie firmele vizate erau deja sub controlul unor mari grupuri internationale”, ne-a spus Jean-Francois Lemoux, International General Manager Groupama.

In selectarea potentialilor cumparatori ai BT Asigurari, Capital Partners a avut in vedere in primul rand pozitia acestora in piata si strategia post-achizitie. “Ca urmare a ofertelor primite, am decis initierea in paralel a due-dilligence-uli cu trei potentiali cumparatori. A fost o etapa solicitanta din punct de vedere logistic, tinand cont de volumul mare de documente, dar si de intalnirile organizate la nivel de top management in Bucuresti si Cluj”, isi aminteste Cristian Manole.

Pentru cumparatorii francezi, in primul rand a contat soliditatea companiei si calitatea managementului dar si talia companiei si perspectivele de dezvoltare. Posibilitatea unui parteneriat cu o institutie financiara de prim rang a fost si ea un criteriu, enunta Ioana Filipescu, unul din cei mai renumiti investment-bankeri din Romania.

Capital Partners explica ca, asemenea oricarei tranzactii, pretul final a depins si in acest 'deal' de foarte multi factori precum pozitia companiei, momentul ales pentru vanzare si structurarea tranzactiei. Vanzarea s-a facut la multiplii record, mult peste multiplii din tranzactiile similare in domeniu, pretul la care s-a realizat tranzactia fiind uperior chiar si 'dealurilor' din regiune. “Prin managementul procesului de vanzare si negocierile purtate, Capital Partners a obtinut un pret final cu aproximativ 50% mai mare decat asteptarile initiale ale vanzatorului”, a explicat Cristian Manole.

Pentru Raiffeisen Investment, aceasta a fost cea mai importanta tranzactie finalizata de in Romania in acest an si cu siguranta una dintre cele mai importante ale diviziei de M&A din cadrul grupului Raiffeisen, alaturi de vanzarea Telekom Srpske la inceputul anului si finalizarea privatizarii Petkim in Turcia, ambele tranzactii de peste 500 milioane euro.

Groupama, un grup financiar hotarat sa atace piata locala, beneficiaza de o echipa dedicata de specialisti M&A care lucreaza simultan pe mai multe tranzactii potentiale asistati de echipe mixte de investment bankeri, avocati, consultanti financiari. In total, in perioadele de varf numarul de specialisti implicati in preluarea BT Asigurari a depasit numarul de 40. In cazul Raiffeisen Investment, toti cei 7 specialisti in M&A din Romania au fost implicati la un moment sau altul in aceasta tranzactie, potrivit Ioanei Filipescu. “In domeniul asigurarilor orice investigatie financiara este mai complexa decat una 'obisnuita' iar numarul de specialisti este si el mai redus. In acest caz au fost implicati specialisti din 5 tari”, conchide sefa Raiffeisen Investment.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri