Potrivit managerului care conduce una din primele zece companii din piata de leasing, nu exista entitate neafectata de criza, insa, in acelasi timp, nu trebuie vazut totul in negru pentru ca unele masuri deja luate de guvernanti, impreuna cu banii de la FMI si UE vor ajuta economia.

„Totusi, vedem clienti care au probleme in efectuarea platilor si respectarea termenelor de plata. Insa, pentru ca am avut o politica de risc foarte stricta in trecut, nu suntem foarte afectati de criza si avem un portofoliu sanatos, cu putini clienti rau-platnici”, spune Demmer.

In prezent, 2% din intreg portofoliul de clienti ai VB Leasing au dificultati in a efectua plata, spune Demmer.

„Numarul clientilor care platesc la 5 zile dupa prima notificare a crescut foarte mult”, adauga seful VB Leasing.

In viitor, explica directorul general al VB Leasing, starea industriei de leasing, implicit evolutiai companiei pe care o conduce, depinde de cat de mult se vor aprofunda efectele crizei. „Daca criza se va agrava in continuare, ceea ce este foarte posibil, numarul clientilor rau-platnici va creste, insa, deocamdata, suntem asigurati de provizioanle din trecut”, comenteaza Demmer.

In acelasi timp, el spune ca se vede un impact clar al deprecierii monedei locale in comportamentul de plata al clientilor din portofoliul companiei. „Ei au venituri in lei, in timp ce contractele sunt incheiate in euro, asa ca au nevoie sa castige mai mult (ceea ce este greu in actualul context) pentru a putea plati ratele de leasing”, comenteaza seful VB Leasing.

La sfarsitul anului trecut, compania avea 19.440 clienti, iar la finele lui 2007 - 15.800 de clienti.

„Anul trecut am avut cele mai bune rezultate, chiar daca ultimele trei luni din 2009 au fost dificile. Ne-am triplat profitul in 2008”, a declarat Demmer.

Profitul net companiei a ajuns la sfarsitul lui 2008 la 6,8 milioane de euro (profitul brut 7,6 milioane de euro), de aproape trei ori mai mare decat cel din 2007.

Numarul total de contracte noi semnate in 2008 s-a ridicat la 8.690 fata de 11.381, in 2007. Valoarea bunurilor finantate a fost anul trecut de 125 milioane de euro.

„In ultimele luni am analizat diferite scenarii. Intr-un grup ca al nostru trebuie sa prezinti actionarilor un buget, iar scenariul cel mai pesimist pentru 2009, asupra caruia am cazut de acord cu acestia, presupune o scadere 60-70% a bunurilor finante in comparatie cu anul precedent”, spune managerul.

Seful VB Leasing crede ca exista totusi posibilitatea cresterii vanzarilor noi peste bugetul stabilit.

„De asemenea, este important ce se intampla in urmatorii trei ani pentru ca nu poti recupera pierderile daca portofoliul scade. Numarul de contracte noi este in scadere”, enunta Demmer.

Volumul total al pietei va scadea anul acesta in opinia lui Demmer. Piata leasingului a atins anul trecut in Romania o valoare totala de 5,5 miliarde de euro.

„La aceasta data portofoliul nostru este dominat de finantarea masinilor, focusul va trebui insa mutat pe alte segmente, cum ar fi finantarea de echipamente medicale. Echipamentele vor fi in continuare importante in Romania, iar constructiile sunt puternic afectate de criza la aceasta data, insa pe termen mediu si lung, cu siguranta Romania are nevoie de infrastructura si, implicit, de echipamente de constructii”, declara Demmer.

Din intreg portofoliul VB Leasing, autoturismele au avut pana acum o pondere de circa 50%.

„In urma cu 10 luni, as fi spus ca in 2009 vrem sa deschidem noi sucursale proprii, dar acum nu cred ca mai este posibil acest lucru”, crede Demmer.

In privinta angajatilor, unii au plecat si conducerea companiei nu i-a inlocuit, insa nici nu intentioneaza sa concedieze din personalul existent. „Dupa criza vom avea nevoie de oameni specializati si va fi mult mai scump atunci sa angajezi oameni noi, sa-i instruiesti. Ultima masura de reducere a costurilor pe care o vom lua va fi concedierea”, a clarificat Demmer.

VB Leasing are 149 de angajati, cu sase oameni mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut.

„Cred ca va avea loc o curatare a pietei, o consolidare. Dar companiile solide vor ramane pe piata, iar pentru jucatorii mici va fi greu sa ramana in industrie, pentru ca exista problema refinantarii. Multe companii au probleme in a obtine linii de finantare de la banci, iar banii pe care ii iau de la banci sunt foarte scumpi”, crede Demmer, care a detaliat ca VB Leasing se finanteaza prin grupul din care face parte.

Totusi, spune Demmer, unele dintre companiile de leasing vor fuziona si, in final, clientul nu va avea probleme, chiar va profita pentru ca piata va fi mai sigura, cu companii mai solide.

„Nu cautam sa preluam alte companii mai mici, dar daca va bate cineva la usa noastra vom analiza daca este o oportunitate buna de extindere”, spune Demmer.

Compania este controlata de VB Leasing International Holding (Austria), care detine 80% din actiuni, iar pachetul de 20% este detinut de banca Volksbank Romania.