Daca pana in urma cu doi-trei ani zvonul putea fi usor caracterizat ca „motor al evolutiei bursiere“, astazi lucrurile sunt mai aranjate, piata si investitorii mai profesionisti, iar analizele sunt mult mai complexe decat in trecut. Razvan Pasol, director Intercapital Invest, a constatat ca influenta zvonurilor in strategiile de tranzactionare ale investitorilor este din ce in ce mai redusa. „Sigur, poate in trei cazuri din zece zvonurile se adeveresc, dar nu cred ca o asemenea strategie aduce castiguri pe masura riscurilor asumate, cand sapte din cele zece zvonuri genereaza pierderi“, a tinut sa precizeze directorul Intercapital Invest.

Zvonul, aliatul speculatorilor

Iulian Panait, presedintele societatii de consultanta KTD Invest, este de parere ca intotdeauna zvonurile au avut un rol important in miscarea preturilor actiunilor pe orizonturi scurte de timp, iar cea mai importanta este reactia emotionala in momentul lansarii unui zvon. „Cu cat zvonul vizeaza un eveniment mai important in viata companiei, precum majorare de capital, rezultate financiare, demiterea unui conducator, anchete in desfasurare, preluari, cu atat reactia speculatorilor este mai apriga si miscarea de pret mai importanta. Dar impactul unui zvon se manifesta numai pe termen scurt, iar in cazul in care el nu este confirmat, pretul revine catre palierele anterioare aparitiei sale“, a comentat Panait.
Si Valentin Ionescu, director de operatiuni la Euro Invest Vision, este de parere ca la Bursa „se cumpara cand apare zvonul si se vinde cand se concretizeaza“, fiind posibile conturari de trenduri. Un caz nefericit ar fi ca un zvon sa nu se adevereasca, iar cei care au cumparat si au ridicat pretul sa riste sa piarda banii, a atentionat Ionescu.

Cristian Tudorescu, analist financiar la Vanguard, a precizat ca la BVB zvonurile au un impact sesizabil pe termen scurt, tocmai datorita faptului ca piata romaneasca este inca una in formare. Insa, pe termen mediu, zvonul tinde sa fie atenuat, iar treptat investitorii vor discerne mai bine informatia care are cu adevarat influenta asupra situatiei pe termen mai lung a companiilor si a actiunilor respective.

Cele mai sensibile

Cum zvonurile sunt importante pentru speculatori, putem concluziona ca cele mai afectate de miscari ample ale cotatiilor sunt titlurile cele mai lichide, cele mai sensibile in acest sens fiind SIF-urile, Rompetrol Rafinare Constanta si alte cateva titluri din al doilea esalon al Bursei, a precizat Panait.

Si Valentin Ionescu considera ca in 2005 Bursa a fost influentata foarte mult de decizii controversate (impozitul de 10% si aplicarea lui, alegerile anticipate, demisia premierului si revenirea asupra ei), dar si de zvonuri legate de anumite companii precum Petromidia, Amonil, Azomures, Oltchim, SIF-uri.

Cristian Tudorescu considera ca titlurile sensibile la zvonuri sunt cele ale unor companii care, din trei in trei luni, anunta fie iminenta incetarii activitatii, fie gasirea solutiilor de redresare financiara. Dar sunt si emitenti cu o situatie neclara in jurul unor majorari de capital, iar aici din nou informatiile contradictorii misca preturile. „Ca regula insa, acolo unde zvonul si incertitudinea sunt elemente semnificative, nu putem avea investitori activi de calibru, care pe termen lung sa sustina trendul acelor ac-tiuni“, a precizat analistul de la Vanguard.

Insa Razvan Pasol este de parere ca nu exista titluri predilecte pentru zvonuri, dar in jurul celor la care se asteapta anumite operatiuni sau evenimente acestea pot abunda la anumite momente.

Sfaturi utile

Pentru a reduce impactul zvonurilor la BVB, Iulian Panait considera ca o importanta majora are maturizarea pietei si a gradului de cunoastere a fenomenului bursier pentru investitorii autohtoni de talie mica si medie. Un alt pas important este scaderea ponderii tranzactiilor speculative in totalul rulajului bursier zilnic, care va face ca reactia cotatiilor bursiere la diverse zvonuri sa nu mai fie atat de puternica, a mai precizat Panait. Desi fenomenul este oarecum normal si se regaseste pe absolut toate pietele bursiere ale lumii, fara a putea fi eliminat, o imbunatatire a transparentei in transmiterea informatiilor importante cu privire la activitatea companiilor tranzactionate va conduce insa la o diminuare a sa, a concluzionat presedintele KTD Invest.

Cristian Tudorescu este de parere ca unele surse de raspandire a zvonurilor sau a interpretarilor denaturate se afla in afara ariei de sanctiune a institutiilor pietei de capital, iar pentru diminuarea impactului sunt necesare atat autoeducarea investitorilor si invatarea pe baza trecutului, cat si o mai buna lichiditate globala. Razvan Pasol considera ca influenta zvonurilor va continua sa se reduca pe masura ce investitorii vor invata din propriile experiente si greseli si vor constata ca, pe medie si pe termen lung, zvonurile nu vor inlocui niciodata analiza actiunilor ca metode de a obtine profituri in piata.