"In ultimii patru ani - din 2005 anul de inceput al liberalizarii tarifelor RCA si pana in 2009 -, daunele aparute au crescut de doua ori mai repede decat tarifele. Astfel, prima medie RCA a crescut cu cate 21% pe an, in timp ce daunele aparute pe aceasta clasa s-au majorat cu o medie anuala de circa 44%. Putem, asadar, spune ca, in mod constient sau nu, tarifele au ramas mult in urma fata de evolutia daunelor", a mai spus presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR), Cristian Constantinescu (foto), la un eveniment organizat de Media Xprimm.

El sustine ca o alta cauza a cresterii daunei medii este reprezentata de aparitia unui numar tot mai mare de daune mari.

"Multe dintre acestea includ pretentii de despagubire pentru vatamari corporale/daune morale. Pe de o parte este vorba de daune intamplate in strainatate, unde se aplica jurisprudenta si limitele de despagubire din tarile respective, dar si in Romania incep sa se multiplice notificarile de asemenea daune mari, care includ pretentii din ce in ce mai mari de indemnizare pentru vatamari corporale si daune morale", a explicat Constantinescu, potrivit NewsIn.

El a mai spus ca parcul auto din Romania s-a modificat din punctul de vedere al structurii in ultimii ani, in sensul cresterii valorii pe unitate, in conditiile in care automobilele Dacia au scazut ca pondere. Astfel, s-a inregistrat o crestere a costurilor cu reparatia masinilor.

Constantinescu mai considera ca ponderea vatamarilor corporale/daunelor morale in totalul despagubiri RCA va creste semnificativ in urmatorii ani, urmand sa se apropie, pe termen lung, de ponderea inregistrata in tarile vestice, unde 50% si chiar mai mult din despagubiri RCA se refera la vatamari corporale/daune morale.

Seful UNSAR a mai spus ca majoritatea tarilor vestice inregistreaza o dauna medie cuprinsa intre 3.000 si 4.000 euro, precizand ca exista tendinta ca Romania sa se apropie de aceste valori pe termen lung.

Potrivit statisticilor, Romania este una dintre tarile cu cea mai inalta rata de mortalitate din accidente auto, a mai spus Constantinescu, adaugand ca acest indicator este in crestere, spre deosebire de ceea ce se intampla in celelalte tari europene.

"De exemplu, in 2008, in Romania au murit circa 3.000 de persoane
ca urmare a producerii de accidente auto, in timp ce in Austria numarul acestora a fost de 700, in Cehia de aproximativ 1.080 si in Ungaria de aproximativ 1.000", a mai spus Constantinescu.