In cadrul investigatiei declansate din oficiu, in decembrie 2007, privind comportamentele agentilor economici din domeniul administrarii private a fondurilor de pensii obligatorii, autoritatea de concurenta a constatat existenta unei intelegeri avand ca obiect impartirea clientilor intre 14 dintre cei 18 agenti economici care au intrat pe aceasta piata nou - creata in anul 2007.

„Ne intereseaza daca contactele dintre companii s-au concretizat in schimburi de informatii sensibile si anume informatii referitoare la preturi, costuri, clienti, strategii de piata, care le-ar fi permis sa isi coordoneze politica comerciala. Aceste aspecte fac obiectul unei analize suplimentare”, a declarat Bogdan Chiritoiu (foto), presedintele Consiliului Concurentei.

Intelegerea anticoncurentiala a vizat participantii inregistrati ca „dubluri” in procedura de aderare initiala la fondurile de pensii administrate privat (participantii care erau inregistrati in acelasi timp la doua fonduri de pensii). Conform legislatiei, „dublurile” trebuiau verificate si apoi raportate la CNPAS (Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale), urmand ca respectivii participanti sa fie repartizati aleatoriu (prin “loterie”), conform legislatiei specifice incidente in acest domeniu. Administratorii fondurilor de pensii au realizat o impartire bilaterala a participantilor inregistrati in acelasi timp la doua fonduri de pensii, dupa regula 50%- 50%.

Prin impartirea clientilor considerati “dubluri”, in proportie de 50-50%, administratorii fondurilor de pensii au castigat un numar mai mare de clienti si, implicit, o cota de piata mai mare decat daca participantii inregistrati cu mai multe acte de aderare ar fi fost invalidati de catre CNPAS si alocati proportional cu cota de piata dobandita de fiecare administrator in conditii de concurenta, prin convingerea participantilor. In acest fel, a fost diminuata sansa administratorilor cu cote de piata mai mici de a li se aloca un numar mai mare de clienti atat la finalul procesului de aderare initiala, cat si pe parcursul aderarii continue.

"In acest caz, investigatia, care vizeaza sase administratori, nu s-a incheiat. Acesti administatori au facut schimburi de emailuri si s-au inteles sa practice nivelul maxim pe care legislatia il permite in privinta comisionului de administrare. Consiliul Concurentei nu vrea sa dea un vot de blam acestei industrii, dar nu poate ignora aspectele anticoncurentiale care s-au manifestat pe aceasta piata", a mai spus Chiritoiu.

Citeste si:

In cazul agentilor economici care au participat la intelegere si care nu mai activeaza in prezent pe pilonul II de pensii raspunderea a fost atribuita succesorului legal.

Investigatia Consiliului Concurentei a vizat, pe langa impartirea portofoliului de clienti, si o posibila practica concertata a societatilor-mama ale administratorilor fondurilor de pensii privind nivelul comisioanelor pe care intentionau sa le practice la intrarea pe pilonul II de pensii din Romania.

Suspiciunile Consiliului Concurentei privind posibila practica concertata se refera la existenta un schimb de informatii privind comportamentul pe care societatile interesate sa intre pe piata pensiilor obligatorii administrate privat intentionau sa-l adopte, rezultatul fiind practicarea nivelului maxim legal al comisionului de administrare de catre jucatorii din acest domeniu.