Wall-Street.ro: Cum caracterizati evolutia pietei de asigurari pe finalul anului 2010?

Cornelia Coman: Anul 2010 a fost unul cu multe surprize, unele placute, altele mai putin; astfel ca, daca primele luni au fost caracterizate de o usoara revenire a optimismului in randul populatiei - fapt ce a avut efecte pozitive si asupra industriei de asigurari de viata -, in ultima perioada s-au resimtit acut consecintele masurilor de ajustare economica adoptate de autoritati. Cresterea TVA si continuarea disponibilizarilor, completate de nivelul inca ridicat de incertitudine, exercita o presiune importanta asupra veniturilor si capacitatii de economisire a populatiei.

Pe de alta parte, realitatile cu care ne confruntam sunt de natura sa contribuie la constientizarea nevoii de protectie financiara si de planificare financiara a viitorului – lucru confirmat, in opinia mea, si de cresterea inregistrata in primele noua luni pe piata de asigurari de viata. Acestea sunt cele doua realitati care marcheaza finalul de an pentru industria de asigurari de viata si, in aceste conditii, ma astept la o stagnare a pietei atat in 2010 cat si in 2011.

Wall-Street.ro: Cum vedeti anul 2011 - care sunt factorii care vor influenta sectorul de asigurari de viata?

Cornelia Coman: Evolutia industriei de asigurari in general, si a celei de viata in particular, este puternic interconectata cu cea a economiei, iar factorii care influenteaza aceasta piata deriva din evenimentele care se manifesta la nivel macro.

Astfel, in conditiile in care ne vom confrunta si in 2011 cu perspectiva de crestere a numarului de someri si de stagnare (sau, cel mult, de majorare extrem de firava) a veniturilor populatiei nu ma astept la modificari majore in nivelul vanzarilor noi de produse in 2011 fata de anul acesta si, per ansamblu, estimez o mentinere a pietei la acelasi nivel. Pe de alta parte, daca in 2011 PIB-ul va marca o revenire, asa cum estimeaza o parte dintre analisti, acest lucru se va rasfrange pozitiv, desi cu un oarecare decalaj, si asupra pietei de asigurari. Cred insa ca intarzierea cu care eventualele evolutii pozitive din economie se vor rasfange mai convingator si asupra pietei de asigurari de viata va fi destul de mare – de sase pana la 12 luni –, in conditiile in care nivelul inca ridicat de incertitudine ii determina pe oameni sa fie prevazatori cu privire la modul in care isi administreaza bugetele si la cheltuielile pe care si le asuma in aceasta perioada.

In ceea ce priveste "provocarile" anului 2011 pentru industria de asigurari de viata cred ca acestea se refera, in primul rand, la mentinerea unei relatii apropiate cu clientii, la continuarea demersurilor de crestere a transparentei in relatia cu ei, la sporirea beneficiilor oferite si, nu in ultimul rand, la intensificarea eforturilor de educare financiara.

Wall-Street.ro: Avem o piata a asigurarilor matura in Romania? Sau exista inca probleme structurale, precum lipsa unor reglementari, situatii de esec al pietei din punct de vedere al cererii si ofertei, concurenta neloiala etc.?

Cornelia Coman:
Daca ne referim la „structura de rezistenta” a industriei de asigurari de viata – la cadrul de desfasurare a activitatii, la legislatia care guverneaza piata, la supravegherea ei, la nivelul de competitie si, nu in ultimul rand, la oferta de produse si servicii – putem spune ca avem si in Romania o piata matura. Pornind de aici, „constructia” trebuie insa consolidata, iar ponderea extrem de mica a asigurarilor de viata in PIB (de aproximativ 0,4%) si deficitul urias de protectie al romanilor (de 308 miliarde de lei in 2010, potrivit calulelor ING Asigurari de Viata) sunt cifre care exprima de la sine cat mai este de lucru. Cu siguranta ca, avand experienta ultimilor doi ani, romanii au inteles importanta economisirii din timp si pe termen lung, dar si necesitatea protectiei financiare; din acest punct de vedere, cred ca „lectia” crizei nu va fi uitata prea curand iar maturizarea consumatorilor romani va genera, treptat, si o crestere mai rapida a pietei de asigurari de viata, cu un impact pozitiv pentru intreaga economie. Pe de alta parte, rezultate importante s-ar putea obtine, asa cum demonstreaza studiile UNSAR, prin acordarea unor minime facilitati fiscale, in paralel cu intensificarea eforturilor de informare si educare din partea intregii industrii si a autoritatilor.

In ceea ce priveste aspectele structurale in asigurari, avem deja o legislatie aliniata la reglementarile Uniunii Europene si nu au existat evenimente neplacute sau de esec din punct de vedere al concurentei neloiale, piata de asigurari din Romaia fiind una solida si consolidata structural, cu jucatori puternici si corecti. Ceea ce lipseste insa in continuare este un nivel de educatie financiara mai bun, mai ridicat, care sa rezolve problema unei cereri pe masura ofertei dezvoltate de asigurari existente in piata.

Wall-Street.ro: Care sunt categoriile de polite care au evoluat cel mai bine in 2010 la nivelul pietei si in cazul ING?

Cornelia Coman: Dupa cum arata statisticile CSA privind evolutia pietei de asigurari de viata in primele noua luni din 2010, segmentele care au inregistrat cele mai importante cresteri sunt clauzele de sanatate, cu aproape 124%, iar asigurarile unit-linked si cele de accidente cu circa 19%.

Si in ceea ce ne priveste, remarcam preferinta clientilor pentru produsele care ofera, pe langa beneficiul de protectie, si posibilitatea de a realiza investitii; astfel, in portofoliul de contracte noi subscrise de la inceputul anului la ING Asigurari de Viata, numarul de contracte unit-linked este cu 45% mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Wall-Street.ro: Mi-as dori sa detaliem putin situatia pe segmentul unit-linked. Cum se explica evolutia foarte buna din acest an si ce credeti ca se va intampla in 2011?

Cornelia Coman: Intr-adevar, de la inceputul anului 2010 am asistat la o crestere importanta a segmentului de asigurari unit-linked, politele de acest tip reprezentand un “motor” al pietei de asigurari de viata in primele noua luni ale anului.

Evolutia pozitiva a segmentului unit-linked se bazeaza pe mai multe premise, care tin atat de evolutia pietelor de capital si de performantele foarte bune inregistrate in 2009, de specificitatea acestor produse si a publicului lor tinta, cat si de orientarea celor mai multi jucatori din piata catre aceasta clasa de asigurari, in special catre produsele structurate. In ceea ce ne priveste, evolutia foarte buna a categoriei unit linked a fost sustinuta, pe de o parte, de interesul manifestat de consumatori pentru noul produs ING Selectis si pentru noua generatie de produse UL, GenT, iar pe de alta parte, de masurile adoptate in vederea cresterii beneficiilor oferite clientilor, prin reducerea anumitor categorii de taxe. Nu in ultimul rand, o contributie importanta au avut primele suplimentare platite la contractele existente.

Cred ca si in viitor – in 2011, dar si in anii urmatori - piata de asigurari unit linked va continua sa se dezvolte, dat fiind ca, indiferent de contextul economic, va exista intotdeauna un public tinta bine definit, interesat atat de beneficiile „clasice” ale asigurarii, cat si de potentialul unor investitii.

Wall-Street.ro: Ce categorii de asigurari ar putea creste anul viitor?

Cornelia Coman:
Asa cum spuneam, remarcam in aceasta perioada un interes sporit pentru solutiile financiare care permit acumularea de resurse pe termen lung pentru realizarea proiectelor importante; cred ca, in randul acelei categorii de clienti care dispune inca de resurse pentru economisire, interesul pentru acest tip de polite se va mentine si in viitor. In plus, cred ca exista un segment de clienti care sunt interesati de investitii si care, in consecinta, vor continua sa se indrepte cu precadere catre aceasta categorie de produse. Tinerii sunt un exemplu foarte bun in acest sens – pentru ca, in randul lor, apetitul pentru risc este in genere mai ridicat si, in plus, perioada mai lunga de investire le permite sa depaseasca cu bine eventualele miscari in „zig-zag” ale pietei de capital.

Citeste si:

Un nou trend care s-a remarcat inca de anul acesta si despre care cred ca se va dezvolta si in viitor, este oferirea de catre banci clientilor lor a produselor de asigurare individuale, neatasate produselor bancare, pe fondul scaderii creditarii. In acest context, intregit de orientarea celor mai multi jucatori din piata catre categoria de produse unit-linked, cred ca segmentul asigurarilor unit linked va continua sa creasca constant astfel incat, in urmatorii doi ani, ponderea acestui tip de produse sa atinga un nivel similar cu cea a produselor traditionale, echilibrand astfel oferta de pe piata (conform CSA, la sase luni, procentul de UL in total portofoliu din piata era de 37,7%, iar la 9 luni crescuse la 40%).

Wall-Street.ro: Exista in piata de asigurari o reorientare a afacerilor spre sectoarele de nisa?

Cornelia Coman: Cred ca putem vorbi mai degraba de extinderea ofertei de produse pentru anumite categorii de clienti, data fiind atentia acestora catre produsele de asigurare. Anul 2010 a notat, cum spuneam, un interes din partea clientilor pentru mai multa protectie si investitii in special cu garantii.

Wall-Street.ro: Care este tendinta privind evolutia rezilierilor? Ce s-a intamplat in 2010 si ce s-ar putea intampla in 2011?

Cornelia Coman: Numarul de clienti care aleg sa isi rascumpere sau rezilieze contractele a scazut constant, aceasta tendinta manifestandu-se inca de anul trecut. In ceea ce ne priveste, evolutia pozitiva inregistrata in privinta retentiei clientilor la ING Asigurari de Viata s-a consolidat in primele noua luni din 2010, numarul total de contracte rascumparate si reziliate reducandu-se cu 30% fata de intervalul similar din 2009. Cred ca, si in viitor, aceasta tendinta de scadere a numarului clientilor ce aleg sa incheie contractele de asigurari de viata inainte de scadenta se va consolida, dat fiind ca motivele care au generat valul de rascumparari de la inceputul anului 2009 – incertitudinea si nevoia urgenta de resurse financiare – s-au mai atenuat. In plus, clientii au avut timpul necesar sa cunoasca si sa inteleaga solutiile alternative la care pot apela atunci cand parcurg momente dificile fara a rezilia polita de viata si deci de a ramane protejati.

Wall-Street.ro: Care este profilul consumatorului de asigurari de viata, privind la portofoliul ING?

Cornelia Coman:
Din analiza portofoliului ING Asigurari de Viata, putem spune ca 85% dintre clienti provin din mediul urban, majoritatea (81%) sunt casatoriti si 64% au venituri lunare cuprinse intre 800 si 2.500 de lei. La nivelul intregului portofoliu, varsta medie este de 41 de ani iar clientii sunt in proportii egale femei si barbati.

Wall-Street.ro: Care este suma medie investita de clienti intr-o asigurare de viata? Cum a evoluat ea in structura portofoliului ING?

Cornelia Coman: La ING, prima bruta medie pentru contractele subscrise in primele noua luni ale anului 2010 a crescut cu 20% comparativ cu 2009, pana la valoare de 1.500 de lei, fapt care arata o constientizare mai mare a nevoii de protectie financiara a familiei, mai ales in perioadele economice dificile.

Wall-Street.ro: Pe categorii de varste ale clientilor, care sunt produsele preferate? Aveti o statitisca in acest sens?

Cornelia Coman: Daca analizam profilul consumatorilor care au incheiat o asigurare de viata la ING se observa ca preferintele acestora difera in functie de etapa din viata in care se gasesc. Astfel, in portofoliul ING Asigurari de Viata, segmentul cel mai bine reprezentat (cu o pondere de 34% din total) este acela al familiilor tinere, cu copii sub 18 ani. Consumatorii au varste cuprinse intre 25 si 44 de ani, sunt casatoriti si provin, in proportie de 83% din zona urbana. Principalele categorii de asigurari de viata incheiate la ING de acesti clienti sunt cele destinate investitiilor si cele pentru copii.

Segmentul familiilor tinere este urmat de cel al tinerilor necasatoriti, divortati sau vaduvi, fara copii (cu 11% din total). Acestia au varste intre 29 si 39 de ani, iar 84% provin din zona urbana. In aceasta categorie, optiunile se indreapta spre polite cu investitii si catre cele destinate constituirii unui venit suplimentar la pensie.

La o distanta foarte mica (cu 10% din total), sunt reprezentate familiile mature, cu copii peste 18 ani. Consumatorii au intre 40 si 54 de ani si provin in proportie de 89% din zona urbana. In cadrul acestui segment se remarca apetitul pentru produsele de investitii si pentru cele de economisire.

Wall-Street.ro: Cum va asteptati sa evolueze afacerile ING in 2011? Va ganditi sa lansati produse noi in 2011?

Cornelia Coman:
In ceea ce priveste evolutia ING Asigurari de Viata, principalele obiective pe care ni le-am stabilit pentru anul 2011 vizeaza mentinerea actualei cote de piata si consolidarea pozitiei de lider pe piata asigurarilor de viata. Anul 2010 a fost bogat in noutati pentru clientii nostri – am lansat GenT, noua generatie de produse UL, care ofera mai multa transparenta si protectie financiara, dar si doua produse noi unit-linked din gama ING Selectis, cu prima unica si protectia capitalului net investit.

Referitor la oferta de produse noi ING pentru anul viitor, ne vom orienta atat catre zonele in care exista un deficit sau o nevoie mai mari, deci catre cresterea protectiei, dar si catre zona de produse de investitii, in contextul in care performanta acestora va ramane stabila si pozitiva si in 2011, ca si anul acesta. Mai precis, ne vom completa oferta de planuri de protectie cu un produs de asigurare de boli grave, pentru a contribui la implinirea nevoilor si dorintelor consumatorilor pe zona de sanatate, si vom continua pe de alta parte seria lansarilor de produse structurate.

Wall-Street.ro: Ce proiecte ati abandonat din cauza crizei din Romania?

Cornelia Coman: Privind retroactiv, nu pot spune ca 2010 a fost un an sarac in proiecte, si nici ca a trebuit sa renuntam la anumite planuri pe care le aveam pentru clienti; am lansat produse noi, ne-am implicat in campanii de informare si educare si am dezvoltat, in paralel, numeroase initiative interne cu obiectivul de a oferi clientilor beneficii sporite. Este adevarat, corespunzator contextului economic general, toate aceste demersuri au fost realizate pastrand o atentie sporita cu privire la costuri si resursele alocate, iar focusul este diferit fata de cel din perioadele de boom
economic. Cred insa ca, in final, cu toate dificultatile iminente, o perioada de restrangere economica poate reprezenta un moment potrivit pentru consolidarea activitatii, pentru regandirea unor proiecte si pregatirea temeinica a momentului de turare a motoarelor.

Wall-Street.ro: Raman rentabile investitiile in piata de asigurari?

Cornelia Coman: Investitiile pe piata de asigurari se realizeaza cu o viziune pe termen lung si, in opinia mea, oportunitatile de dezvoltare pe piata romaneasca sunt inca extrem de importante. In plus, daca ar fi sa ma refer doar la produsele unit – linked, programele de investitii atasate acestor produse au inregistrat randamente deosebite atat in ultimul an (septembrie 2009-septembrie 2010) cat si in perioadele anterioare, superioare ratei inflatiei si dobanzii bancare din perioada similara.

De altfel, interesul pentru aceasta piata este dovedit, o data in plus, de numarul mare de companii care activeaza pe aceasta piata dar si a celor care intra an de an.

ING Asigurari de Viata a inregistrat, in primele noua luni din 2010, un volum al primelor brute suscrise in crestere cu 4,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, pana la valoarea de 404,42 milioane de lei. Totodata, prima bruta medie pentru contractele subscrise in primele noua luni de clientii societatii a crescut cu 20% comparativ cu 2009, pana la valoare de 1.500 de lei.

ING Asigurari de Viata, prime brute subscrise in crestere cu 4,3%, la 9 luni

ING Asigurari de Viata, prime brute subscrise in crestere cu 4,3%,...

Valoarea activelor financiare in administrare a ajuns la nivelul de 1,94 miliarde de lei la sfarsitul lunii septembrie 2010, in crestere cu 13% fata de aceeasi perioada a anului trecut.