Orange si Romtelecom au inregistrat scaderi ale afacerilor in jurul a 8%, in timp ce UPC Romania a scazut cu aproximativ 2% anul trecut.

Astfel, dintre cei mai mari operatori telecom de pe piata locala, singurul care si-a majorat afacerile a fost Cosmote Romania, cu 7,2% la 468,8 milioane de euro.

Veniturile Cosmote Romania au crescut cu 7,2% in 2010

Veniturile Cosmote Romania au crescut cu 7,2% in 2010

Pe de alta parte, compania de stat Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR) a inregistrat unavans al businessului de 1,1% la 79,2 milioane de euro, potrivit declaratiilor directorului general al acesteia, Cristian Nitu. Insa comparativ cu cifrele de la Registrul Comertului, compania si-ar fi diminuat usor businessul anul trecut cu aproximativ 100.000 de euro.

SNR a avut afaceri de 79,2 mil. euro anul trecut

SNR a avut afaceri de 79,2 mil. euro anul trecut

Analiza nu cuprinde date despre evolutia RCS&RDS, datele financiare ale companiei urmand sa fie publicate abia in august pe site-ul Ministerului de Finante.

De asemenea nu exista inca date oficiale pe anul 2010 nici in cazul Vodafone Romania, compania publicand in rapoartele financiare cifrele in functie de anul financiar (aprilie 2010-martie 2011) si nu cel calendaristic. Dar, in urma cu aproximativ o luna Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei afirma ca potrivit unor date preliminare Vodafone ar fi avut venituri in jurul a 900 de milioane de euro in 2010. Compania a avut un business de circa 929 de milioane de euro in 2009.

Ce venituri au inregistrat Orange si Vodafone in 2010

Ce venituri au inregistrat Orange si Vodafone in 2010

Chiar daca nu au fost prezentate inca datele despre cifra de afaceri pe 2010, este foarte probabil ca Vodafone sa fi scazut si anul trecut deoarece compania a raportat diminuari procentuale a veniturilor in fiecare trimestru din 2010 fata de aceeasi perioada din 2009.

Veniturile majoritatii operatorilor au continuat sa scada din cauza diminuarii consumului, dar si a preturilor, solutie prin care companiile de telecomunicatii au incercat sa isi pastreze baza de clienti.

De exemplu, venitul mediu per utilizator (ARPU) in cazul Orange era de circa 6,9 euro pe luna intre octombrie si decembrie 2010, fata de 7,6 euro in aceeasi perioada din 2009.

Vestile bune au venit insa din zona de internet mobil si vanzari de telefoane smartphone ori tablete, deoarece clientii, in special tinerii, isi doresc sa aiba acces aproape continuu la internet, iar scaderea preturilor la servicii si terminale a dus la un avans pe aceste segmente.

Vodafone si Cosmote nu au oferit date despre numarul de clienti de internet mobil de la finalul lui 2010, insa Orange a ajuns la 3,15 milioane de utilizatori mai mult cu aproape 450.000 de clienti fata de sfarsitul anului 2009 si dublu fata de 2008. Pe de alta parte, compania de telecomunicatii a inregistrat o crestere cu peste 50% a numarului de telefoane smartphone vandute in 2010 fata de 2009.

Datele arbitrului telecom aratau ca numarul de conexiuni de internet mobil a ajuns in primul semestru din 2010 la 5,77 milioane de conexiuni comparativ cu 4,58 in decembrie 2009, segmentul de internet mobil fiind singurul care a inregistrat o crestere importanta anul trecut.

Totodata, oficialii Vodafone Romania afirmau in urma cu cateva saptamani ca in 2011 terminalele smartphone ar putea ajunge pana la 30% din totalul telefoanelor vandute fata de 10% anul trecut. Romanii au cumparat anul trecut circa 3,5 milioane de telefoane mobile. In prezent pe piata locala exista circa doua milioane de telefoane inteligente, iar pana in 2015 numarul acestora ar putea ajunge la 7,5 milioane de unitati, conform unor estimari ale furnizorului de echipamente de telecomunicatii Nokia Siemens Networks Romania.

Operatorii telecom: Telefoanee smartphone si-ar putea tripla cota de piata anul acesta

Operatorii telecom: Telefoanee smartphone si-ar putea tripla cota...

Citeste si:

Evolutia veniturilor si a numarului de clienti in 2010 a principalilor trei operatori de telefonie mobila de pe piata locala. Datele din parateze se refera la anul 2009.

* Veniturile Vodafone Romania in 2010 sunt estimari pe baza datelor oferite de Consiliul Concurentei. Veniturile operatorului pe 2009 sunt conform informatiile publicate la Ministerul de Finante, in timp ce datele Orange, Romtelecom, Cosmote si UPC sunt cele publicate in rapoartele financiare ale France Telecom (Orange), OTE (Romtelecom si Cosmote) si Liberty Global (UPC Romania)

** Cifra de afaceri pe 2010 a Societatii Nationale de Radiocomunicatii (SNR) sunt conform declaratiilor lui Cristian Nitu, directorul general al companiei. Datele pe 2009 sunt cele publicate la Registrului Comertului.

Cum a evoluat piata de telefonie fixa, internet si televiziune

In ceea ce priveste operatorii de telefonie fixa, internet si televiziune, acestia au intensificat competitia in 2010, oferind tot mai multe servicii la preturi in continua scadere.

Astfel, Romtelecom si UPC Romania si-au diminuat veniturile cu 8,4% in 2010, respectiv 2%, in timp ce despre afacerile RCS&RDS nu exista inca date, dar agentia de rating Moody's retrograda in urma cu doua luni ratingul operatorului la "Ba3" cu perspectiva negativa (de la stabila), unul dintre factori fiind "evolutia slaba a veniturilor".

Moody's retrogradeaza perspectiva ratingului RCS&RDS

Moody's retrogradeaza perspectiva ratingului RCS&RDS

Pe de alta parte, in privinta clientilor, Romtelelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala, a scazut usor in privinta utilizatorilor de telefonie, dar si-a majorat numarul de abonati de televiziune si internet.

De asemenea, UPC Romania, al doilea operator de televiziune si principalul concurent al Romtelecom pentru locul al doilea pe acest segment, si-a diminuat numarul de clienti pe toate serviciile pe care le ofera: televiziune, telefonie fixa si internet. Astfel, compania avea la sfarsitul anului trecut 1.552.200 de abonamente (unitati generatoare de venituri), mai putin cu 115.500 fata de decembrie 2009.

Chiar daca numarul abonatilor de televiziune a ajuns la 1.156.400, mai putin cu 93.200 fata de decembrie 2009 din cauza scaderii de pe segmentul de televiziune analogica, compania a castigat utilizatori de televiziune digitala. De asemenea, operatorul a ajuns in luna ianuarie a acestui an la 20.000 de clienti pentru serviciul de televiziune de inalta definitie, in crestere cu 28% fata de finalul lui septembrie 2010.

UPC a castigat 100.000 de clienti de televiziune digitala in 2010. A pierdut dublu pe cea analogica

UPC a castigat 100.000 de clienti de televiziune digitala in 2010....