Printre acestea se numara dreptul consumatorilor de a schimba operatorul de telecomunicatii intr-o singura zi, fara a-si schimba numarul de telefon, dreptul la mai multa claritate in ceea ce priveste serviciile oferite clientilor si o mai buna protectie a datelor cu caracter personal inregistrate online. Noile competente de supraveghere conferite Comisiei Europene si noile competente de reglementare acordate Organismului autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (OAREC) vor spori certitudinea in materie de reglementare si vor ajuta operatorii de telecomunicatii sa se dezvolte in cadrul unei piete unice paneuropene a telecomunicatiilor.

Comisia a colaborat indeaproape cu statele membre in vederea transpunerii rapide a acestor norme ale UE si va avea in vedere lansarea de proceduri in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva statelor membre care nu le vor fi transpus la timp. Consolidarea pietei unice a serviciilor de telecomunicatii reprezinta un obiectiv-cheie al Agendei digitale pentru Europa.

Incepand de la 25 mai, noile norme ale UE ofera cetatenilor si intreprinderilor urmatoarele:

Niveluri ridicate de protectie a consumatorilor si o oferta mai variata

Citeste si:

• posibilitatea de schimba operatorul de telefonie fixa sau mobila intr-o singura zi lucratoare, fara a schimba numarul de telefon;
• o durata maxima de 24 de luni pentru contractele initiale semnate cu clientii si obligatia operatorilor de a oferi contracte pe 12 luni. Acest lucru va permite clientilor sa treaca mai usor la un alt operator in cazul in care gasesc o oferta mai buna;
• informatii mai clare cu privire la serviciile la care este abonat clientul. Contractele incheiate cu consumatorii trebuie sa ofere informatii despre nivelurile minime de calitate a serviciilor. Concret, abonatii serviciilor de internet trebuie sa fie informati cu privire la tehnicile de gestionare a traficului si la impactul acestora asupra calitatii serviciilor, precum si la alte restrictii (precum limitarea latimii benzilor de frecvente, viteza de conectare disponibila, blocarea sau limitarea accesului la anumite servicii, cum ar fi telefonia prin internet (VoIP). De asemenea, contractele trebuie sa ofere informatii cu privire la despagubirile si rambursarile disponibile in caz de nerespectare a acestor niveluri minime

O mai buna protecție a vietii private si mai multa siguranta online:

• o mai bună protectie impotriva incalcarii securitatii datelor cu caracter personal si impotriva „spam”-urilor (e-mail-uri nesolicitate), obligativitatea notificarii cazurilor de incalcare a securitatii datelor cu caracter personal;
• imbunatatirea informatiilor si obligativitatea consimtamantului pentru stocarea sau accesarea informatiilor in dispozitivele utilizatorilor, cum ar fi cookies care nu au legatura cu serviciul accesat.
O reglementare mai coerenta la nivelul intregii UE:
• autoritatile nationale de reglementare vor dobandi o mai mare independenta si, in ultima instanta, vor fi autorizate sa impuna operatorilor de telecomunicatii cu o putere semnificativa de piata ss-si separe retelele de comunicatii de ramurile de servicii pentru a le garanta altor operatori un acces nediscriminatoriu (fara a fi necesara separarea propriettii sau fara a se impune crearea unei societati separate).