In orice business, managerii fac greseli, si inca multe. Important este sa inveti din ele, nu sa pretinzi ca tot ceea ce faci este corect, sa te ascunzi, considera Talpes, intr-un interviu exclusiv cu wall-street.ro.

„Eu zic ca anul acesta, daca ma uit la principalele decizii, opt din zece au fost gresite. Anul viitor sper sa fie doar sapte”, spune Talpes, omul care este descris de Radu Georgescu, fondator Gecad, ca fiind „omul care promoveaza cel mai bine tara pe plan mondial”.

Intre Romania si Silicon Valley: Un altfel de interviu cu Radu Georgescu, fondatorul Gecad

Intre Romania si Silicon Valley: Un altfel de interviu cu Radu...

Si, intr-adevar, dupa mai bine de 20 de ani de business, Florin Talpes se poate mandri cu una dinre cele mai cunoscute companii la nivel mondial, produsele BitDefender fiind distribuite in peste 100 de tari. Mai multe companii independente au subliniat ca produsul de securitate romanesc este lider mondial.

Mediul de business din prezent este unul foarte dinamic si acest lucru obliga companiile sa isi structureze cat mai clar si precis activitatea. “Facem tot timpul ipoteze, bazate pe prezumtiile noastre – utilizatorul se comporta in felul acesta, concurentul meu va face asta, BNR va introduce nu stiu ce – totul este ipoteza. Ideea este ca nu poti avea ipotezele perfecte, de la inceput, pentru ca acest lucru este imposibil. Trebuie sa te adaptezi rapid, sa vezi ce nu este corect”, subliniaza Talpes, care spune ca, in business se merge pe ideea “trial and error”.

Provocarea
lui Talpes pentru 2012 va fi sa intre mai puternic cu BitDefender in zona de enterprise, pana in prezent compania axandu-se in special pe segmentul consumer si, in parte, pe IMM-uri.

„Si asta nu este totul. Vrem sa fim cei mai buni pe zona de securizare a mediilor virtuale, un segment care creste foarte mult, fiind legat de cloud computing”, subliniaza Talpes.

Intr-o organizatie care creste este important ca firma sa nu franeze start-up-urile pornite din interiorul companiei, asa cum se intampla in multe cazuri. BitDefender, spune fondatorul companiei, incurajeaza initiativele interne, formandu-se deja un start-up in sanul corporatiei, care se ocupa de securitatea in zona virtuala. „Ce inseamna practic un start-up in sanul unei companii mari? Faptul ca deciziile se iau foarte rapid, ca se incurajeaza gandirea libera, ca nu «sufocam» initiativele. Este un lucru foarte important”.

Ce ar face Talpes cu 2.000 de euro, daca ar fi la inceput de drum

Florin Talpes isi aduce aminte ca, in `90, a inceput compania cu o investitie initiala minima, de doar 200 de dolari. Practic, doua salarii ale acelor vremuri. „In Silicon Valley, minimul cu care se pleaca intr-un proiect nou este de 20-25.000 de euro. Dar acolo antreprenorii se bazeaza foarte mult pe business angels, investitori care finanteaza proiectele bune. Se face totul simplu – ma duc, explic ideea, el «pune banul»”.

Citeste si:

In Romania, lucrurile stau diferit. Nu se vorbeste foarte mult de business angels, de „bani usori”. Cu 2.000 de euro, daca ar fi sa o ia de la inceput, Talpes s-ar duce spre online, in incercarea de a acoperi un segment care ofera inca multe perspective – cel al monitorizarii.

„Daca in urma cu patru ani feedback-ul se lua prin metode traditionale – sondaje, chestionare sau prin call centere, acum exista foarte mult feedback nesolicitat, imprastiat peste tot, pe Internet. As pune la punct un sistem de monitorizare performant”, exemplifica el.

Pana la urma insa, banii sunt prea putin importanti. Mult mai valoroase sunt resursele umane, echipa, know-how-ul.

Tinerii absolventi vor „easy money”

Echilibrul dintre cererea si oferta de pe piata muncii in sectorul tehnologiei este deficitar, cererea fiind mult mai mare decat oferta.

„Putini stiu ca atunci cand India a inceput sa investeasca in educatia tehnologica, in 1986, Romania avea mult mai multi absolventi de profil tehnologic decat in statul asiatic. Intre timp insa, India a crescut foarte mult pe acest segment, iar noi nu ne-am miscat”, spune Talpes. Cererea de angajati cu studii tehnologice este ridicata, oferta fiind insa redusa. Pretentiile salariale ale lor sunt, implicit, destul de mari dar nu tot timpul sunt si justificate. „De cele mai multe ori, angajatii nostri fac Universitatea la noi in companie, intrucat nu vin cu bagajele de cunostinte necesare pentru a fi eficienti, de la inceput. De altfel una dintre cele mai mari mandrii ale mele este ca au trecut la noi in compania aproape 10.000 de oameni, care au avut ce invata de aici si care au devenit adevarati profesionisti”.

O alta realitate a fortei de munca din prezent este legata de angajatii care vor „easy money” (bani castigati usor – n.r.). In 2009 stacheta exigentei angajarilor era foarte jos – se angajau oameni „en-gros”, indiferent de cat de priceputi erau si castigau pe nemeritate. „Cam ca la stat, unde se angaja pe principiul PCR – Pile Cunostinte Relatii. Si, pe 500 de euro sa zicem, stateau si nu faceau nimic. Or, daca acestia se duc in mediul privat, li se ofera 600 de euro dar sunt pusi sa munceasca si acest lucru li se pare anormal. Ei vor easy money – nu sa faca treaba, ci sa castige”. Mentalitatea aceasta se perpetueaza inca, din pacate, in mai multe medii de business.

Ce parere aveti de competenta tinerilor absolventi din Romania? Considerati ca salariile pe care le tintesc sunt justificate? Comentati mai jos.