L-am intalnit pe Chris Capossela, corporate vice president Microsoft Consumer Channels Group, in cadrul Microsoft Summit 2013, si am avut ocazia de a discuta cu el timp de 15 minute. Carismatic, mai tanar decat o arata fizic – are 44 de ani -, a raspuns multiplelor intrebari fara sa ezite si fara a incerca sa se ascunda “dupa deget”.

“Interviul” incepe inca dinainte ca el sa se aseze la masa, in fata mea. Imi spune ca este pentru a doua sau a treia oara in Romania si il intreb care sunt impresiile pana acum. Reactia lui este sincera – “Uau, I love it!” (imi place mult!)

“La origini sunt din Italia, de aici si numele, si observ similitudinile vorbind cu oameni, uitandu-ma in jur, plimbandu-ma, mancand. Ma simt foarte confortabil, eu crescand cu background italian”. Recunoaste ca nu stie destul de multe despre tara, cultura si istoria noastra, dar, chiar si asa, se simte foarte bine alaturi de romani.

Chris Capossela s-a angajat la Microsoft in 1991 si recunoaste ca nu s-ar fi asteptat niciodata sa ramana alaturi de o companie atat de mult timp. Unul dintre avantaje a fost, fara indoiala, faptul ca a avut ocazia sa il cunoasca si timp de doi ani sa lucreze, ca asistent de discursuri, alaturi de fondatorul companiei, Bill Gates, pe atunci CEO al corporatiei.

Daca mi-ai lua toate device-urile, as merge la primul magazin si le-as cumpara inapoi!

“Au fost doi ani incredibili, am invatat foarte multe de la Bill Gates. Am invatat de la el sa fiu foarte curios – el incearca sa invete in mod constant lucruri noi, chiar daca uneori este cel mai experimentat om din camera, tot timpul vrea sa afle lucruri noi, sa invete si altceva, de la oricine”. Totodata, Gates citeste extraordinar de mult.

Trebuie deci sa fii deschis, curios, “insetat de cunoastere”, indiferent de statutul social, conturi in banca sau pozitia intr-o companie, puncteaza Chris, deja zambind larg.

Un alt lucru invatat alaturi si de la Bill Gates este sa impartasesti ceea ce ai invatat si altora. “Eram tanar la acea vreme, junior in cadrul companiei. Cand ieseam de la o intalnire mergeam in masina cu el si tot timpul imi raspundea la intrebari, era fantastic cum incerca sa ma invete – si asa facea cu oricine”.

Pe langa acestea, asa cum te poti astepta, este o placere sa urmaresti un om de talia fondatorului Microsoft vorbind in public, determinat sa castige si sa invete lucruri noi, persuasiv si hotarat. Cu toate acestea, este o persoana de care te poti apropia usor, conchide Capossela.

Tendinte majore in IT

Schimbam subiectul, propunand sa vorbim de segmentele tehnologice, Microsoft fiind, pana la urma, una dintre companiile fruntase la acest nivel pe plan global. Il intreb ce tendinte observam in prezent la nivel consumer si ce urmeaza.

Fara sa ezite, Chris puncteaza trei tendinte majore – cloud-ul si abilitatea de a te folosi de produse si servicii oriunde, alaturi de miliarde de alti oameni, mobilitatea – nimeni nu a prezis ca trecerea de la feature phones la smartphone-uri s-a realizat atat de repede si in al treilea rand segmentul social.

In ceea ce priveste acesta din urma, Capossela spune ca firmele trebuie sa isi gandeasca mult mai bine strategiile de comunicare si felul in care, per total, planuiesc business-ul.

El subliniaza ca tehnologia cloud permite dezvoltarea foarte rapida a companiilor – vezi Facebook, Netflix in SUA sau Pinterest.

In ceea ce priveste mobilitatea, senior managerul Microsoft subliniaza ca smartphone-urile se vand mult mai repede ca telefoanele traditionale sau computerele. Tabletele se vand si ele bine, nu atat de rapid, dar totusi tendinta se accelereaza.

Sunt curios cat de deschisa este Romania, comparat cu alte state, in ceea ce priveste adoptarea de noi tehnologii. Il intreb acest lucru mai ales pentru ca el viziteaza cel putin 20-25 de tari annual, astfel incat poate oferi o imagine globala.

“As zice ca orice tara axata pe inginerie si IT, cu tineri pasionati de asa ceva, adopta foarte repede noile tehnologii. India, China, Romania, Rusia si Israel sunt tari axate pe IT si de aceea sunt foarte deschise. Au o cultura hi-tech bine dezvoltata”.

Citeste si:

In orice tara insa va exista acel “segment de oameni” care va fi innebunit sa adopte repede noi tehnologii si solutii, insa, daca privesti per total, Europa de Sud (Italia, Spania) este o regiune care adopta mai incet noi tehnologii.

Folosirea ponderata a tehnologiei

Il intrerup pentru cateva secunde pe Chris si il intreb cum ar reactiona daca i-as interzice sa foloseasca toate device-urile pentru o saptamana. Rade si raspunde: “mda, m-as duce la un magazin si mi-as cumpara altele, cat mai repede! Oricum, sunt lucruri amuzante legate de acest subiect – atunci cand apar noi produse, unii oameni parca innebunesc, le acapareaza viata si poate trece o perioada de timp pana totul revine la normal”.

Daca scoatem componentele dintr-un iPad, Nexus sau tableta ASUS si le punem pe masa, un nou intrat nu va putea face diferenta intre ele

“De exemplu cand a aparut email-ul, primeam scrisori in acest format pentru orice mic lucru, catre toti oamenii din companie, intreband lucruri de genul «unde este capsatorul?». Trebuie sa inveti cum sa integrezi tehnologia in viata ta astfel incat sa fie sanatos si util”, subliniaza Capossela.

Cu totii am vazut oameni la cafenele sau ceainarii care stau fata in fata si nu vorbesc ci sunt cufundati cu nasul in tablete sau telefoane mobile. Acest lucru nu este bun, daca se repeta prea des si atinge o durata prea mare.

Cum se va schimba mediul tehnologic in cativa ani?

Raspunsul lui Chris Capossela m-a intrigat si uimit.

“Un lucru nu inteleg, inca, oamenii. Ei considera ca un telefon este diferit de o tableta si o tableta este diferita de un laptop si un laptop este diferit de un all-in-one. In trei ani de acum, nimeni nu va considera ca acestea sunt categorii diferite”.

Pentru a-l contrazice, mimez ca as vrea sa pun tableta la ureche si il intreb daca se va ajunge la asa ceva.

Zambeste si imi spune ca nu, dar in mod sigur nu va fi nevoie sa il ridic, tabletele vor avea microfoane foarte bune, camera web va fi excelenta deci Skype-ul va fi “super natural”. Practic, ti se va permite sa decizi cum anume vrei sa raspunzi unui apel – cu telefonul la ureche sau prin microfon, si vei putea raspunde cu acelasi succes de pe orice device.

Mai mult, marcile nu vor mai conta intrucat toate device-urile vor avea componente mult mai similare.

“Practic, daca scoatem componentele dintr-un iPad, Nexus sau tableta ASUS si le punem pe masa, un nou intrat in incapere nu va putea face diferenta intre ele si sa spuna carui device apartin”, subliniaza, plastic, senior managerul Microsoft.

In viitor va conta insa ecosistemul – Apple, Android sau Windows. Nu va mai conta device-ul in sine, se va renunta la gandirea de genul “trebuie sa am noul telefon Apple sau noul device Samsung”. Deciziile de achizitie se vor face pe baza ecosistemului si preferintelor software ale oamenilor.

Astazi cand intru intr-un magazin de electronice vad peste 50 de tablete Android. Nu va mai exista asa ceva in viitor. Lucrurile se vor centraliza in jurul a trei ecosisteme – Apple, care stiu ca nu este atat de puternic in Romania dar este asa in alte state, Android, ridicat in Romania, si Windows”.

Pe langa ecosistem, vom vedea noi tipuri de device-uri pe care nu le-am vazut pana acum. “Se poate inova pe marginea a ceva deja inventat – cum a facut Apple cu iPhone-ul, sau se poate inventa o noua tehnologie revolutionara. Eu sunt sigur ca se vor inventa noi lucruri extraordinare, categorii noi, in urmatorii ani”.

Ce ar schimba la consumatori

Per total, Chris Capossela spune ca ii place comportamentul clientilor – sunt rapizi, se decid rapid, sunt dispusi sa incerce noi lucruri. “Uita-te la trenduri – era o perioada in care MySpace era rege nedisputat – acum a disparut. Facebook era candva foarte popular printre tineri, acum mai putin, media de varsta a crescut”, puncteaza Capossela.

Consumatorii sunt mult mai rapizi si decisi in a schimba, decat companiile. “Iubesc comportamentul consumatorilor – voteaza in fiecare zi. Intra intr-un magazin si decid. Daca lansezi un produs nou, peste o saptamana afli ce au votat ei si in functie de asta succesul produsului”.

Din punct de vedere business, i-ar placea sa nu se mai fure proprietatea intelectuala. Sunt tari in lume unde inca nu exista faptului ca o companie a investit o multime de bani intr-un anumit produs sau serviciu. “Nu sper prea mult sa se schimbe acest lucru, si China ne-a aratat ce parere are despre asta, dar daca as avea o super putere, as folosi-o pentru a schimba acest fapt”, spune, zambind, Chris.

Daca ar putea schimba un lucru la produsele Microsoft…

…Chris Capossela ar face ca Surface, Xbox si Bing sa fie disponibile oficial in toate tarile in care Microsoft Windows si Office sunt prezente. “Suntem prezenti in 140 de tari cu Windows si Office. Modelele de business sunt diferite pentru fiecare produs – din pacate este greu sa localizam Bing peste tot, de exemplu”. El nu a spus cand ar putea intra Xbox si Bing, oficial, si in Romania.

Mai am timp pentru o singura intrebare, foarte scurta, asa ca il intreb pe senior managerul Microsoft la ce il duce cu gandul cand aude cuvantul “Romania”. Fara sa ezite, el raspunde: ingineri si tehnici IT. Si sunt doar circa cinci tari in lume despre care ar gandi acest lucru.

Dupa ce am plecat din cladire, la putin timp dupa aceea, am primit un email scurt de la Chris Capossela in care imi multumea pentru interviu. Chiar daca este, probabil, un lucru pe care il face tot timpul, subliniaza inca o data apetenta sa pentru comunicare, a pastra legaturi si curiozitate – unele lucruri invatate, probabil, chiar de la Bill Gates.