Unii vor privi poate cu nostalgie catre “batranul Romtelecom”, companie care candva avea monopol pe piata locala de telecomunicatii. Altii vor privi nedumeriti cubuletele “T” atarnate prin oras, intrebandu-se ce este cu ele, iar unii poate isi vor aminti de primele incercari ale diviziei de telefonie mobila a Romtelecom, Cosmorom, sa intre pe piata locala, la finalul anilor ’90 – un esec lamentabil si care “a fost bagat sub pres”, elegant, de actionarii operatorilor.

Cei doi operatori au avut o istorie zbuciumata, uneori controversata, alteori extrem de agresiva si, impreuna, au reusit sa remodeleze o parte din industria telecom, contribuind in mod semnificativ la evolutia pietei. Impreuna, cele doua branduri cumuleaza afaceri anuale de peste 1 miliard de euro, mai mult decat principalii concurenti.

La inceputul anilor 2000, putini ar fi crezut ca acest lucru ar fi putut deveni posibil, avand in vedere ca in acea perioada Romtelecom inca se lupta cu un management romanesc preocupat mai mult, in pur stil balcanic, de hranirea propriilor burti si mai putin de performanta companiei, in timp ce Cosmorom, divizia mobila a Romtelecom, nu reusea sa atraga mai mult de cateva zeci de mii de clienti. Viitorul nu suna deloc bine pentru cele doua entitati iar, in 2005, intreg consiliul de administratie al grecilor de la OTE, actionari majoritari al Romtelecom, s-au deplasat in Romania pentru a vedea cu proprii ochi dezastrul din Romania, o tara in care Vodafone, Orange si pe atuci si Zapp anuntau rezultate din ce in ce mai bune.

Citeste si:

Plecarea lui James Hubley, americanul care a condus Romtelecom la mijlocul anilor 2000, si venirea managerului grec Yorgos Ioannidis a fost adevaratul inceput al schimbarii operatorului Romtelecom. Sub sloganul “Clientul pe primul loc”, gigantul adormit a inceput anevoiosul drum catre dezmortire, o istorie zbuciumata, punctata de concedieri (uneori masive), ruperi de ritm, oferte comune cu Cosmote, intrarea Deutsche Telekom in actionariatul OTE si, in final, inlocuirea brandurilor Romtelecom/Cosmote intr-unul singur, “T”.

Timeline Romtelecom on Dipity.

In paralel, Cosmote (fost Cosmorom) a intrat puternic pe piata, in 2005, cu o oferta care probabil va ramane in istorie ca cea mai agresiva din acea perioada – 1.000 de minute gratuite in retea. In mod clar o miscare de marketing care a oferit companiei grecesti un capat de pod pe piata locala, prin atragerea rapida a unui numar important de clienti si a semnalat totodata ca grecii de la OTE nu se joaca si incearca sa castige in mod rapid cota de piata in fata concurentilor deja stabiliti, Orange si Vodafone (fost Connex). Investitiile grecilor nu au fost de neglijat – 450 de milioane de euro in perioada 2005-2008.

Prin oferte agresive care a obligat si concurenta sa reduca preturile, ducand, in timp, la cea mai competitiva piata telecom din Europa, Cosmote Romania a reusit sa ajunga de la 50.000 de clienti in 2005 la circa 3,6 milioane in 2007 si o cota de piata de 16%. In 2008, compania atingea 4,1 milioane de clienti, situandu-se pe locul trei dupa Orange si Vodafone. In 2009 un nou capitol important are loc in istorie Cosmote – achizitia Zapp, operator telecom care, desi ar fi avut toate sansele sa se impuna pe piata fiind unul dintre primii operatori mobili din Romania, a esuat neputand tine pasul cu Orange si Vodafone.

Ce implica trecerea la brandul "T"

Vineri, in cadrul unei conferinte, Romtelecom si Cosmote vor trece in mod oficial la brandul "T", acest lucru implicand in viitor, un singur tip de magazine, un singul call-center, un singur website si o singura prezenta in social media pentru toti utilizatorii de servicii fixe sau mobile. In total, 43 de magazine corporate vor fi renovate in intregime anul acesta, in linie cu identitatea si grafica noului brand. Dintre acestea, sapte concept stores vor oferi clientilor o experienta interactiva, hi-tech, conform standardelor Deutsche Telekom.

Pentru a implementa schimbarile implicate de noul brand comun Telekom Romania, peste 2.000 de oameni lucreaza la peste 100 de proiecte complexe de marketing, vanzari, IT, resurse umane sau din domeniul imobiliar. 68.000 de ore de munca au fost dedicate de catre mai multe echipe de IT pentru a implementa schimbarile impuse de noua identitate, cum este website-ul comun sau call center-ul unic. Toate aceste ore sunt echivalentul a 35 de ani de munca, concentrati in doar patru luni.

Nu va exista nicio discontinuitate in serviciile oferite. Toate ajustarile necesare corespunzatoare procesului de rebranding "vor fi efectuate fara probleme", promite operatorul, si nu vor necesita actiuni suplimentare din partea clientilor. Dupa finalizarea proiectului, toate produsele si ofertele actuale vor fi continuate si vor fi inlocuite, treptat, de produse sub brandul “T”.

Ramane de vazut cum va fi primita “magenta T” in Romania, ce modificari vor avea loc in strategia companiei, in comunicarea de brand si, mai ales, daca Deutsche Telekom va reusi sa faca istorie in Romania, in fata unor concurenti redutabili – Orange, Vodafone, RCS&RDS si UPC.