Marja de profit a acestui tip de business reprezinta o treime din cifra de afaceri, declara Eugen Iacob, directorul general al portalului RomanianTourism, care a reinvestit in ultimii doi ani 80% din profitul obtinut.

"If you are not on-line then you are not on-sale", pare a fi motto-ul societatii moderne, dupa care s-au ghidat antreprenorii romani ce au construit portaluri de turism. Ca orice afacere cu un potential mare de dezvoltare, si cea a site-urilor de turism intampina, in prezent, o serie de obstacole. "Este necesar ca si clientii sa capete incredere in cumpararea produselor turistice pe Internet, dar mai ales ca agentiile sa fie serioase si sa raspunda solicitarilor cu profesionalism", sustine Eugen Iacob.

Numarul portalurilor de turism este in crestere, principalii trei jucatori pe piata romaneasca, asa cum rezulta din statisticile Trafic.ro, sunt InfoTurism.ro, RomanianTourism.ro si InfoTravelRomania.ro, cu aproximativ 266.000 vizitatori pe luna, 188.000 si, respectiv 174.000. Pentru anul 2007, jucatorii din piata estimeaza o crestere cu cel putin 25% a gradului de utilizare a Internetului in vanzarea produselor turistice.

Dezvoltarea Internetului a redistribuit rolurile in sectorul serviciilor si, mai ales, in domeniul turismului, intrucat, adresandu-se direct consumatorului, face posibila distribuirea ieftina si rapida a produselor, precum si flexibilitate in oferirea de produse eterogene.

Trebuie subliniat ca, desi costurile prezentei online sunt reduse, dezvoltarea unui site functional de marketing si vanzari - domeniile cheie ale e-businessului in turism - dar, mai ales, promovarea lui catre numarul tot mai mare de vizitatori cere investitii destul de mari.

Conceptul de baza din spatele portalurilor de turism este acela al unui magazin virtual de calatorii, care insumeaza ofertele mai multor operatori si care pune la dispozitia utilizatorului un mecanism standard de cautare de informatii si de comandare a produselor.

O caracteristica comuna a succesului acestora este varietatea informatiilor utile pe care le furnizeaza potentialilor turisti pe langa cele comerciale, precum sfaturi generale pentru calatorie, ghiduri ale destinatiilor, legislatie, noutati, stiri despre vremea locala, cursul de schimb, harti etc. Servicii suplimentare au fost incluse pentru a spori valoarea site-urilor, transformandu-le in principala sursa de procurare a informatiilor de vacanta.

Abonamentele si publicitatea pe site sunt principalele surse de venit ale InfoTurism, care insumeaza aproximativ 50 000 de oferte de la peste 300 de operatori si care practica tarife "extrem de mici, astfel incat sa fie abordate de toti operatorii de turism", sustine Teodora Ivan, reprezentant al companiei.

Citeste si:

Veniturile RomanianTourism, care detine o cota de piata de 23-24%, sunt reprezentate de serviciile integrate oferite agentiilor care platesc o taxa de utilizatare, castigurile din publicitatea pe site fiind reduse. Cifra de afaceri a companiei a cunoscut o dinamica extraordinara, de la 39 000 de euro in 2005, la 89 000 de euro in 2006. Pentru 2007, Eugen Iacob estimeaza obtinerea unor venituri de 116 000 de euro, si o crestere a castigurilor cu 45%.

Incasarile Infotravelromania, al treilea jucator pe piata, provin exclusiv din publicitate. De precizat ca, pentru listarea operatorilor turistici pe site-urile Infotravelromania.ro, respectiv .com nu este perceputa nici o taxa. Referitor la inscrierea ofertelor trebuie mentionat ca, daca pe Infotravelromania.ro fiecare oferta este taxata cu 15 RON fara TVA/luna, pentru varianta .com aceasta se va face gratuit pana la 1 aprilie 2007, data de la care va fi introdus un abonament lunar in valoare de 100 RON fara TVA.

Afacerile desfasurate pe Internet au devenit o tinta interesanta pentru investitorii straini, elocvente fiind in acest sens ofertele de preluare primite in ultima perioada de Romaniantourism.ro, cea mai recenta fiind in urma cu doar doua saptamani. Eugen Iacob a marturisit ca este interesat sa vanda, insa nu inainte de a-si extinde reteaua de site-uri afiliate si, implicit, de a-si mari cota de piata pana la aproximativ 40%.

In ultimii 30 de ani, industria turistica a fost revolutionata de 3 valuri majore ale Tehnologiei Informatiei si Comunicatiilor (ICT): Sistemele de Rezervare Computerizata (CRS) in anii '70, Sistemul Global de Distributie (GDS) in anii '80 si Internetul incepand cu mijlocul anilor '90 si pana in prezent, acesta din urma fiind astazi, fara drept de apel, cel mai important canal de informare, distributie si comercializare, un instrument de marketing indispensabil oricarei afaceri.

Pe plan global, valoarea e-turismului atinge sume de ordinul miliardelor de dolari. Astfel, Expedia.com, Booking.com, Hotels.com, Travelocity.com si Orbitz.com sunt cele mai populare si profitabile site-uri de turism din lume, ultimul fiind achizitionat de catre compania Cendant Corp in contra sumei de un miliard de euro.

In urmatorii cinci ani se anticipeaza o crestere a numarului de europeni care cumpara online de la aproximativ 100 de milioane la 174 de milioane, suma medie anuala cheltuita marindu-se si ea de la 1000 de euro la 1500 de euro, conform unor studii efectuate de Forrester Research. Comertul online din Europa va atinge in 2011 valoarea de 263 miliarde de euro, industria turistica urmand sa atraga cele mai mari incasari, peste 10 miliarde de euro anual, sustin cercetatorii.

De asemenea, se estimeaza ca piata americana de comert electronic va ajunge la 329 miliarde de dolari in 2010, ponderea cea mai mare a incasarilor fiind detinuta de serviciile de turism.