„Incultura webului” ce caracterizeaza mediul de afaceri autohton este cauzata nu atat de lipsa banilor, ci de oferta saraca a agentiilor interactive si de web design, precum si de incorecta definire a strategiilor de marketing, arata un studiu efectuat de Metromind in februarie 2007, in parteneriat cu Wall-Street si Organizatia Leaders Romania.

La acest studiu, axat pe utilizarea mediului online in cadrul strategiei de marketing a firmelor din Romania, au participat 206 oameni de afaceri sau marketing, antreprenori din companiile sau ONG-urile prezente in Romania.

Internetul in Vest

Conceptul de strategie online a firmelor era definit in Vest in ‘97 - ’98. Conform acestei strategii, functia de baza, minima, a prezentei unei companii pe Internet, in majoritatea cazurilor indeplinita de un simplu site web de prezentare, era informarea publicului cu privire la activitatile companiei. S-a vazut curand insa ca Internetul ofera beneficii colosale fata de simpla brosura sau mapa de prezentare, trecandu-se astfel de la banala functie de livrare de informatii la livrarea de servicii prin internet.

Pe masura ce aceste servicii deveneau din ce in ce mai complexe, s-a ajuns la crearea unei adevarate e-valori pentru clienti, asa numita Paradigma E-Zine. Inclusiv sensul comunicarii s-a schimbat, de data aceasta siteul web avand functia de obtinere de informatii de la clienti de catre companii, realizand studii de piata consistente prin obtinerea de date despre utilizatorii unui site sau serviciu si comportamentul lor online.

Romania, cu 10 ani in urma?

In Romania, la 10 ani de la stabilirea in Vest a conceptului de strategie online a unei companii, oamenii de afaceri percep Internetul ca vital pentru marketingul secolului 21. In ciuda acestui fapt, pentru 93% dintre respondenti functia principala a siteului companiei este cea de informare, si numai secundar se intrevede o functie de atragere si generare de clienti.

Chiar daca 60% dintre respondenti considera ca utilizeaza site-ul web ca pe un instrument eficient de marketing, de multe ori strategia de online a firmelor romanesti se reduce la crearea acestui site de prezentare a companiei. Acest lucru arata faptul ca asteptarile oamenilor de afaceri romani sunt deci undeva la nivelul Paradigmei Brosurii, abandonata in Vest acum 10 ani.

Foarte putini activeaza peste aceasta paradigma, folosind alte instrumente de web marketing sau promovare online, cum ar fi bannere publicitare, publicitate contextuala sau optimizare pentru motoare de cautare gen Google. De comunitati virtuale in jurul companiei sau produselor, cum se intampla in Vest, nici nu poate fi vorba momentan.

De ce se afla webul romanesc atat de in urma?

Citeste si:

Unul dintre motive ar fi asteptarile needucate ale oamenilor de marketing din interiorul companiilor. Nestiind la ce sa se astepte si mai ales ce este posibil pe Internet, companiile se complac intr-o atitudine de mimetism. Dictonul momentului este „Companiile nu trebuie sa ramana in urma fata de concurenta si ce face concurenta trebuie copiat”. Fara discernamant sau vreo strategie reala in spate.

„Incultura webului” de care dau dovada firmele romanesti este cauzata in primul rand de oferta existenta pe piata romaneasca. Agentiile interactive si de consultanta software, cat si agentiile de web design sunt cele care ar trebui sa „educe” clientul roman in ceea ce priveste asteptarile sale de la Internet. In schimb, oferta de web in Romania se concentreaza inca in jurul unui design atractiv, uneori abuziv de dinamic prin elementele de Flash.

Un motiv secundar este, desigur lipsa resurselor financiare, care ii obliga pe multi oameni de afaceri romani sa intoarca spatele instrumentelor clasice de marketing si sa aleaga in schimb sa isi promoveze business-ul intre prieteni si cunostiinte, sa faca afaceri cu „relatii”, si sa reduca conceptul de „imaginea conteaza” la stadiul de „imaginea personala, masina si sediul conteaza”. In acest mediu, in care recomandarea si relatia primeaza, creativitatea necesara pentru a depasi obstacolul financiar la romani nu se face simtita.

Asteptarile oamenilor de afaceri din Romania de la web

Plecand de la identificarea informarii ca cea mai importanta functie a webului, business-urile din Romania dau dovada de inconsistenta in formarea asteptarilor lor de la web. Pe de o parte, firmele in crestere, sau cele aflate in concurenta acerba pentru cucerirea unei cote de piata cat mai mari in Romania, ar avea ca principal obiectiv strategic atragerea atentiei publicului si generarea de potentiali clienti, si totusi identifica informarea ca functia principala!

Pe de alta parte, business-urile cu prezente remarcabile pe piata, de multe ori prezente sustinute de strategii de marketing consistente, sau firmele care nu au o concurenta vizibila in domeniul in care activeaza, nu au ca obiectiv principal al prezentei pe Internet generarea de mai multi clienti, ci sustinerea unei imagini deja create, si pentru care o ignorare a New Media in secolul 21 ar fi de neiertat. Si totusi si acestea identifica informarea ca functia principala a webului!

Cel putin pentru aceasta a doua categorie de firme, o strategie online focalizata pe fidelizarea actualilor vizitatori, si nu doar informarea publicului, ar fi mult mai potrivita. In plan extern, aceasta strategie de fidelizare ar corespunde etapei de creare de comunitati virtuale pe web in jurul unui produs, serviciu, sau chiar in jurul brandului companiei. Utilizatorii comunica intre ei si nu doar cu firma, si creeaza la randul lor continut pentru web-ul firmei.

Utilizarea pe scara larga a campaniilor de newslettere de catre firmele cu strategii consistente de marketing, precum si patrunderea blogului ca instrument de web marketing in cadrul strategiilor de marketing al acestor firme, corelata insa cu primatul functie de informare si nu de fidelizare, demonstreaza o utilizare ocazionala, punctuala a acestor instrumente, si nu o utilizare compatibila cu o strategie consistenta de marketing online.

Adoptarea chiar de catre firmele care utilizeaza eficient webul in cadrul strategiei lor de web, a unor instrumente de marketing online avansate se face inconstient, mimetic, in conformitate cu o tendinta de a nu ramane in urma concurentei, si nu urmarind strategic ultimele tendinte si tehnologii ce ar fi eficiente pentru indeplinirea obiectivelor lor de generare de potentiali clienti sau de fidelizare.

Cultura webului din cadrul business-urilor romanesti este una de statut, specifica unei societati patriarhale, in care relatiile de cumetrie conteaza, iar meritul si profesionalismul sunt prea putin incurajate.