Pe o piata in scadere, Romtelecom, RCS&RDS si UPC Romania vor avea de infruntat o concurenta redutabila din partea operatorilor mobili, care si-au dat seama ca activeaza intr-o industrie extrem de competitiva, cu un nivel ce se apropie de saturatie si in care cresterea nu mai este posibila prin atragerea de noi clienti.

Astfel, in contextul unui climat puternic concurential de pe piata locala de telecom, apare intrebarea fireasca daca analizam aceasta tendinta ca o dorinta a operatorilor de a castiga cota de piata ori aceasta mutare trebuie privita ca parte a unei strategii intalnita la nivel global, aceea de a oferi servicii bundled de tipul telefonie fixa, telefonie mobila, conectare la Internet si servicii TV.

La inceputul acestei saptamani, Vodafone Romania a lansat un serviciu de telefonie fixa destinat utilizatorilor persoane fizice, disponibil si pentru companiile mici si mijlocii. Potrivit Lilianei Solomon, CEO-ul Vodafone Romania, operatorul tinteste intreaga piata, chiar si utilizatorii existenti de telefonie fixa.

In ultimii ani, primii doi jucatori de pe piata de telecomunicatii si-au obisnuit clientii cu un razboi in tandem al ofertelor, astfel incat o mutare a unui operator este urmata de o reactie prompta din partea concurentei. Orange Romania confirma tendinta si, pe langa oferta actuala de servicii de telefonie fixa pentru companii, va lansa in curand telefonia fixa si pentru persoanele fizice.

“Nu excludem varianta ca, pana la finele acestui an, sa lansam servicii de telefonie fixa si pentru populatie", a declarat pentru Wall-Street Richard Moat, directorul general al Orange Romania.

In urma cu un an si jumatate, operatorul de telecomunicatii Zapp a lansat un serviciu de tip fix-mobil, care ofera utilizatorilor, in principal celor aflati in zone cu acces limitat la retelele de comunicatii, posibilitatea de a folosi serviciile de telefonie mobila de pe un telefon fix.

“FixTel s-a dovedit a fi un produs de succes, incadrandu-se in obiectivele de vanzari stabilite pe acest segment. Cresterea a fost una importanta, insa comparatia cu aceasi perioada a anului trecut este in acest caz nerelavanta, deoarece perioada la care se face referire a fost una de soft launch”, ne-a declarat Mircea Girbovan, sales director la Zapp.

Potrivit lui Girbovan, compania va continua sa creasca atat business-ul de voce, cat si cel de date prin lansarea de noi produse. In privinta dezvoltarii unor noi servicii de telefonie fixa, oficialii Zapp considera ca gama de servicii oferite in prezent pe acest segment: telefonie, sms, conexiune date si portabilitate raspund in mare masura necesitatilor actuale ale clientilor. “Pe masura ce aceste cerinte se vor modifica vom avea grija sa raspundem intr-un mod activ si la timp prin diversificarea ofertei”, a mai spus Girbovan.

Citeste si:

In cazul Zapp, produsele si serviciile au o baza si o structura comuna, dar acestea sunt apoi customizate si personalizate pentru a raspunde exact necesitatilor unui client. Acest lucru este explicat de reprezentantii Zapp prin faptul ca nevoile unui client FixTel la nivel individual sunt diferite si mult mai reduse decat necesitatile unui client corporate care cauta solutii integrate flexibile care sa raspunda nevoilor de voce si date specifice companiilor lor, presupunand trafic mai mare, mai multi utilizatori.

Noului director general al companiei Romtelecom, Yorgos Ioannidis, a anuntat inca de la prima intalnire cu presa din Romania ca una din prioritatile sale va fi lansarea pe piata a serviciilor integrate fix-mobil in colaborare cu firma - sora Cosmote. Acesta a precizat ca parteneriatul cu operatorul Cosmote Romania se va dezvolta prin lansarea in cursul acestui an a unor pachete de servicii integrate pentru consumatorii individuali si de business.

In cazul acestui parteneriat, exista un avantaj competitiv: Romtelecom vine cu o baza de clienti puternica, servicii triple play (telefonie fixa, televiziune digitala – Dolce, internet – ClickNet), iar Cosmote aduce servicii de telefonie mobila accesibila si servicii de date prin i-mode. Pentru segmentul corporate, strategia trebuie sa prevada pachete personalizate pentru nevoile de comunicare ale acestui segment.

Tendinta la nivel european este marcata de convergenta tehnologiilor si integrarea serviciilor de telecomunicatii si IT (Internet, broadband, multimedia), ceea ce a condus la dezvoltarea unor tehnologii precum i-mode, care ofera acces la solutii la distanta integrate precum transfer rapid de date, e-mail, stiri, divertisment. “Speram ca pana la sfarsitul anului sa venim cu primele solutii la pachet de servicii de telefonie fixa, telefonie mobila, conectare la Internet si servicii de transmiune TV”, au declarat pentru Wall-Street reprezentantii Cosmote.

Serviciile de tip quad-play reprezinta o evolutie naturala a serviciilor existente pe piata, stiut fiind si faptul ca romanilor le surade ideea de a primi o singura factura pe luna pentru un pachet de servicii, spun cei de la Cosmote Pe langa avantajul de a primi o singura factura, un alt “impuls” pentru achizitionarea acestor tip de pachete l-ar putea reprezenta reducerile care se pot obtine la optarea pentru servicii combinate. “In Romania, consumatorii au acces la servicii triple play dar lipseste inca factura comuna”, au enuntat reprezentantii Cosmote.

Dominata de trei jucatori, piata comunicatiilor electronice din Romania a depasit anul trecut 3,5 miliarde de de euro, si va continua sa creasca intr-un ritm de aproximativ 20% anual.

Primii trei jucatori din industria telecomunicatiilor au afaceri de peste 3 miliarde euro, fata de 2,5 miliarde euro, cat au generat anul trecut Orange, Vodafone si Romtelecom, insa intr-o alta ierarhie pe podiumul telecomului romanesc.

Astfel, liderul din 2005 al pietei locale de comunicatii electronice, RomTelecom, a coborat anul trecut pe pozitia a treia, cu venituri in scadere, de 894,5 milioane euro, fiind depasit de cei doi grei mobili de pe piata romaneasca, Orange si Vodafone.