Dupa ce a scapat de povara Cosmorom, RomTelecom are de doua ori mai putine datorii decat anul trecut, ceea ce ii netezeste drumul spre investitii si listarea la bursa. La sfarsitul lunii mai, ComOTE a anuntat intrarea ca actionar majoritar in operatorul de telefonie mobila Cosmorom. Sa fie aceasta o solutie pentru acest operator, care astepta de mai mult timp pe linia de garaj ca cineva sa-l porneasca intr-o directie viabila? Grupul CosmOTE a investit 120 milioane de euro cash, si si-a anuntat intentia de a investi in jur de 400 de milioane de euro in compania Cosmorom. Datoriile catre furnizori si alte datorii ale companiei au fost achitate de actionari si au fost capitalizate, rezultand ca structura a actionariatului: CosmOTE 70% din actiuni, iar RomTelecom 30%.

De asemenea, CosmOTE isi asuma responsabilitatea finantarii si conducerii operatiunilor de relansare si operare a Cosmorom. Operatorul elen detine controlul managementului, insa nu si-a anuntat inca strategia pe care o va adopta pentru a face din Cosmorom un competitor la inaltime intr-o piata a telefoniei mobile in care cei doi operatori, Connex si Orange, au deja un avans considerabil. Dar dincolo de aceste intrebari, de felul in care vor proceda cei de la CosmOTE, un lucru este sigur: RomTelecom este o companie fericita de a fi fost usurata de „piatra de moara“ care o impiedica sa mearga in directiile pe care si le stabilise.

Astfel, operatorul dominant de telefonie fixa doreste sa intre la Bursa de Valori din Bucuresti. Pentru acest lucru trebuia sa-si imbunatateasca situatia financiara. Preluarea Cosmorom este salutara, deci, lucru care nu este negat de James Hubley, director general RomTelecom. Acesta este fericit ca RomTelecom are in aceasta primavara, de doua ori mai putine datorii decat anul trecut la aceeasi perioada. James Hubley minimizeaza insa „vina“ Cosmorom pentru aceasta situatie: „Compania avea datorii catre Romtelecom, o parte fiind convertite in actiuni, iar cealalta fiind anulata in ultimii ani. Nu se poate spune ca aceste datorii au provocat o paguba semnificativa RomTelecom.“

Directorul general al RomTelecom este optimist, si isi motiveaza increderea prin faptul ca operatorul elen CosmOTE are insa experienta intr-o pozitie asemanatoare: a intrat al treilea pe piata elena, iar in acest moment se gaseste pe primul loc. „Este de aceea previzibil ca va adopta aceeasi strategie care i-a adus succesul in Grecia: Cosmorom se va concentra pe calitatea serviciilor si va fi un operator cu care se va lucra cu usurinta“, este convins oficialul RomTelecom. „Probabil ca in prima faza investitiile vor fi orientate in special spre dezvoltarea retelei, care acopera putin peste 50% din teritoriul national in acest moment, si spre sistemele de distributie care sustin operarea acesteia.“ Este intr-adevar o directie obligatorie, deoarece ceilalti operatori de telefonie mobila stau bine la acoperire, iar Cosmorom trebuie sa-si rezolve aceasta problema pentru a putea aspira la un loc pe piata telefoniei mobile.

Exista cu siguranta un complex de cauze care a dus la un insucces al acestui operator de telefonie mobila. Hubley mentioneaza numai una, legata direct de RomTelecom. Pana de curand, RomTelecom se afla intr-o situatie dificila, ceea ce nu-i permitea sa faca investitiile necesare nici macar in modernizarea propriei retele si cu atat mai putin sa ofere investitiile de care avea nevoie un operator de telefonie mobila. Concurenta de pe piata de comunicatii impunea investitii in reteaua proprie, care sa permita lansarea de noi servicii si garantarea unui nivel ridicat al calitatii. RomTelecom a trebuit sa faca fata competitiei inca inainte de liberalizarea pietei in 2003, operatorii de telefonie mobila fiind primii sai concurenti.

„Abia acum, dupa redresarea companiei, avem bani pentru investitii in retea - e vorba de sume mari, de peste 400 milioane euro“, spune Hubley. Iar viitorul se arata roz, deoarece „pentru Cosmorom exista acum, de asemenea, sumele necesare pentru investitii, deci sunt toate motivele pentru a privi cu optimism sansele de dezvoltare ale acestui operator de telefonie mobila.“

Un partener mobil pentru Romtelecom

Relansarea Cosmorom va insemna pentru RomTelecom posibilitatea de avea o colaborare apropiata cu un operator mobil viabil. Hubley crede „ca va fi o situatie de tip «win-win» pentru ambele companii, dar si pentru competitia de pe piata romaneasca de comunicatii.“ Dupa parerea mai multor analisti sau jucatori din piata, Romania mai avea nevoie de un competitor redutabil pe piata telefoniei mobile, iar Hubley spera ca acesta va fi Cosmorom.

Numar dublu de utilizatori Internet Banking

Numarul de utilizatori ai Internet Banking, Home Banking si Mobile Banking a depasit 56.000 in primul trimestru al acestui an. Este mai mult de dublul utilizatorilor fata de sfarsitul primului trimestru al 2004, cand se inregistrau 24.200 utilizatori, si o crestere cu 26% raportat la trimestrul IV al anului trecut“, a declarat ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Zsolt Nagy, la conferinta „Convergenta pietelor IT&C si financiar-bancare“. In perioada ianuarie-martie 2005 au fost efectuate peste 2,2 milioane de tranzactii prin intermediul acestor instrumente, comparativ cu 1,6 milioane in primul trimestru al anului trecut. De asemenea, valoarea platilor a crescut de la 6,9 miliarde echivalent euro in trimestrul I 2004 la 12,6 miliarde echivalent euro in trimestrul I 2005.

Un studiu privind piata serviciilor electronice bancare, pe segmentul persoanelor juridice, realizat de Insomar, ajunge la concluzia ca principalul argument in favoarea utilizarii serviciilor electronice bancare este, pentru majoritatea companiilor, economia de timp, nemaifiind necesar un drum la banca. De asemenea, utilitatea perceputa a Home Bankingului si Internet Bankingului este mare, media obtinuta de Home Banking a fost de 4,16, iar de Internet Banking de 4,12 pe o scala de la 1 la 5, unde 1 insemna ca serviciile electronice sunt „complet inutile“, iar 5 ca sunt „foarte utile“.

De asemenea, potrivit asteptarilor companiilor, dintre cele trei canale de distributie electronica a serviciilor bancare, cea mai mare utilizare in viitor o va avea Internet Banking, iar cea mai mica Mobile Banking. Piata comunicatiilor mobile este in crestere, cu peste 10,5 milioane de utilizatori. „Trendul crescator inregistrat pe segmentul comunicatiilor mobile va continua pentru clientii bancilor, in special persoane fizice, Mobile Banking oferind posibilitatea ca fiecare sa aiba acces la servicii bancare pe telefonul mobil sau PDA“, spune Zsolt Nagy.