Dell si unii dintre cei mai importanti retaileri au oferit reduceri cuprinse intre 20 si 30% pentru noile notebook-uri, reducand astfel marjele de profitabilitate intr-un segment care in acest sezon avea o cerere sanatoasa.

Pana acum, segmentul industriei in valoare de 263 miliarde dolari prezenta un salt in fata declinului economic: vanzarile de PC-uri din intreaga lume a crescut cu cel putin 12% in fiecare din primele trei trimestre ale anului. Totusi, vanzarile de PC-uri s-au redus in ultimele saptamani, dupa ce sumele alocate de consumatori s-au diminuat.

Compania de cercetare IDC se pregateste sa revizuiasca cifrele ce ar putea fi lansate saptamana aceasta, care indica o scadere de 1% a vanzarilor de PC-uri din Statele Unite inregistrate in trimestrul al treilea, comparativ cu perioada similiara a anului trecut.

Anterior, IDC estima ca vanzarile de PC-uri din Statele Unite sa creasca cu 6% in perioada Sarbatorilor de iarna, caracterizate de vanzari solide.

Ritmul cheltuielilor privind tehnologia informatiei va incetini in mod semnificativ in 2009, ca un rezultat direct al crizei financiare globale, se arata intr-un studiu recent al IDC.

Conform acestuia, prognoza cresterilor cheltuielilor pentru domeniul IT la nivel mondial este de 2,6% in 2009, in scadere fata de procentul estimativ comunicat inaintea crizei financiare, de 5,9%. In SUA acest procent s-a rectificat de la o crestere a cheltuielilor pentru domeniul IT de 4,2%, la un procent de 0,9%.

Deteriorarea climatului in segmentul de PC-uri se anunta sarac pentru Hewlett-Packard, liderul de piata cu o cota de 19% in vanzarea de PC-uri, si Dell, cu o cota de aproximativ 15%, potrivit IDC.

In timp ce HP sustine ca segmente precum imprimantele si serviciile de IT ar putea sa duca la o amortizare a vanzarilor slabe de PC-uri, analistii au anuntat ca vanzarile de PC-uri din luna octombrie vor afecta castigurile companiei.

Citigroup a redus estimarile veniturilor pentru HP si Dell intr-un raport de cercetare numit “Industria de PC-uri se apropie de recesiune”, in care analistii notau ca “lipsa creditelor, declinul marjelor de profit al marilor companii, cresterea ratei de somaj si dolarul puternic vor afecta negativ companiile IT si cererea consumatorilor”.

Citeste si:

Orice coborare a vanzarilor de computere HP ar putea marca o revarsare majora pentru afacere, care a crescut semnificativ in ultimii ani. HP a extins marjele de profit ale diviziei de PC-uri, dar retailerii au inceput sa vanda computere la discounturi destul de mari. Retailerul american Best Buy comercializeaza un laptop HP cu un ecran cu diagonala de 15,6 inch cu un discount de 25%.

Compania Dell, care fata de HP este mai putin ajutata de servicii si segmentul de imprimante, a inceput sa ofere laptop-ul Inspirion cu un ecran de 13,3 inch la o reducere de 24% (747 dolari), la care mai adauga si o imprimanta gratuita. Saptamana aceasta compania a redus mai mult de 20% din pretul netbook-urilor.

De asemenea, marii producatori au redus ordinele de la furnizorii sai in incercarea de a limita stocurile care sa se potriveasca cererii mai mici fata de anii anteriori, au declarat executivii din industrie.
In plus, pentru a reduce preturile, producatorul taiwanez de laptop-uri, Asustek Computer, spera sa alimenteze vanzarile de Sarbatori prin vanzarea de netbook-uri in locuri neobisnuite, cum ar fi magazinele de jucarii.

Razboiul preturilor ar putea sa stearga marjele de profit deja mici ale diviziilor de PC-uri, care de obicei se situeaza in jurul valorii de 6%. Astfel de riscuri sunt deja evidente pentru Dell, care in timpul ultimului trimestru a raportat o scadere a profitului, desi vanzarile catre consumatori au crescut.

Saptamana trecuta, producatorul chinez de PC-uri Lenovo Group a raportat o scadere cu 78% a profitului trimestrial fata de perioada similara a anului anterior. Marjele de profit au scazut fata de trimestrul trecut de la 14,1% la 12,6%, iar compania sustine ca declinul e provocat in special de cererea scazuta.

O exceptie la acest trend poate fi Apple, companie care a ales sa introduca mai multe caracteristici in noul MacBook din aluminiu lansat luna trecuta, decat sa faca reduceri drastice de preturi. Noul MacBook are un pret de pornire de 1,299 dolari si poate ajunge la 2.000 dolari, mult mai mare decat media preturilor de vanzare de 843 dolari, potrivit NPD Group.

Strategia ii permite companiei sa-si mentina reputatia de brand superior, in timp ce mentine marjele de profit ridicate, care sunt de aproape 20%.

Desi analistii au declarat ca Apple este posibil sa fie afectat de economie, ei au declarat ca firma va cunoaste in continuare un sezon de Sarbatori solid in vanzari din cauza consumatorilor, care vor dori sa achizitioneze un laptop marca Apple.