Utilizatorii obisnuiti ai Internetului sunt multumiti de serviciile de cautare de pe Internet, conform unor studii recente. Dar, majoritatea acestora sunt in general cei fara cunostinte bune de IT si care nu stiu cum functioneaza un motor de cautare si cum afiseaza acesta rezultatele. Numai in SUA, peste 108 milioane de oameni au apelat la motoarele de cautare, ceea ce inseamna 84% dintre utilizatorii adulti ai Internetului, iar 56% dintre acestia folosesc in mod regulat aceste servicii. Serviciile de cautare sunt atat de populare in parte pentru ca este destul de greu sa gresesti cand le folosesti si datorita profilului utilizatorului. Astfel, utilizatorii simpli, care sunt si cei mai multi, cauta cuvinte uzuale. Spre exemplu, cuvintele cele mai cautate pe Google in 2004 au fost "Britney Spears", la AOL, cea mai cautata categorie era cea a horoscopurilor, iar la Yahoo "American Idol". Pentru acest profil de utilizator multitudinea raspunsurilor este suficienta (4.080.000 pentru "Britney Spears").

O alta categorie de utilizatori este reprezentata de cei care folosesc Internetul de multi ani, care stiu cum functioneaza motoarele de cautare si care au o mare experienta pe net. Acestia isi rafineaza cererile de informatii, folosesc mai multe motoare de cautare si sunt multumiti de ele pentru ca stiu dinainte la ce rezultate sa se astepte. 92% din utilizatori au incredere in motoarele de cautare, in timp ce 52% din ei au o deplina incredere in ele. Este interesant ca numai 87% din utilizatori au gasit efectiv ceea ce cautau si numai 17% considera ca au gasit intotdeauna informatiile cautate, iar 55% din utilizatori considera ca jumatate din informatiile furnizate nu sunt relevante pentru ei. In mod surprinzator, 38% din utilizatori nici nu stiu ca exista rezultate sponsorizate sau platite si cele neplatite. Doar una din sase persoane poate spune ca stie diferenta intre cele doua categorii. Acest lucru este hilar intrucat jumatate din utilizatori spun ca ei vor inceta sa foloseasca motoarele de cautare daca acestea nu sunt clare in privinta afisarii rezultatelor platite. Practic, comportamentul utilizatorului mediu este asemanator cu al unui copil care are o jucarie noua si care vrea sa se joace cat mai repede fara sa citeasca instructiunile de folosire.