Cautarile in timp real care ajuta utilizatorii sa gaseasca postari online sunt un domeniu ale carui importanta a crescut dupa explozia popularitatii unor servicii ca Twitter, care permit utilizatorilor sa lanseze mesaje scurte prin intermediul computerelor si al telefoanelor mobile.

Dezvoltarea Twitter a alimentat asteptarile conform carora cautarile in timp real ar putea impinge publicitatea online catre noi dimensiuni si va permite companiilor de publicitate sa identifice reclamele relevante in functie de interesul consumatorilor reiesit din discutiile dezbatute sau celebritatile favorite. Unii analisti argumenteaza ca datele in timp real si cautarea ar putea evolua intr-o piata estimata la cateva miliarde de dolari.

“Orice compania de publicitate va fi interesata de acest model de cautari si va crea o importanta oportunitate de monetizare”, a declarat Ron Conway, analist SV Angel.

Totusi, Twitter nu stie cum sa transforme actualizarile utilizatorilor cunoscute ca “tweet-uri” in venituri, desi Dell a anuntat recent ca a produs trei milioane dolari din vanzari ce provin de pe serviciul de microblogging din urma unui parteneriat.

Totusi, Google, Yahoo si Microsoft investesc timp si resurse pentru cautarile web in timp real. Toate cele trei companii au purtat discutii cu Twitter dorind o modalitate de cautare sau un acord de publicitate, potrivit persoanelor apropiate situatiei.

Companiile ce detin motoare de cautare vizeaza alte surse generatoare de date in timp real, cum ar fi motorul de recomandare Digg sau serviciul de microblogging Tumblr. De asemenea, vor sa introduca aceste caracteristici in propriile proprietati. De exemplu, Microsoft a transformat serviciile Messenger si Space in surse de date in timp real, in timp ce Yahoo lucreaza in aceasta privinta la serviciul sau Answers si proprietatea sa de microblogging Meme. In luna ianuarie, Google a desfiintat serviciul Jaiku, dar recent au aparut zvonuri conform carora se pregateste pentru a lansa un servicul care indexeaza continutul provenit din servicii de microblogging ca Twitter.

Pentru marile companii de cautari online, indexarea datelor in timp real presupune schimbari tehnologice.

De exemplu, mesajele de pe Twitter contin de cele mai multe ori prescurtari, abrevierei ale adeselor web sau alte semne, care fac dificil pentru motoarele de cautare traditionale sa evalueze relevanta acestora.

“Cei care vor descifra mesajele cel mai bine vor castiga batalia cautarilor in timp real”, a declarat Kevin Lee, director executiv al motorului de cautare american Didit.com.

Prabhakar Raghavan, care conduce strategia de cautare a Yahoo, a declarat ca divizia sa urmareste cum ar putea exploata datele provenite din mesajele de tip Twitter si alte site-uri de actualizari in timp real, un proces care va ajuta sa evalueze si sa rezume continutul mult mai eficient. De asemenea, Yahoo mai urmareste daca ar putea plasa mesajele pe o harta, permitand companiilor de publicitate sa acceseze interesul pentru un anumit produs sau serviciu din punct de vedere geografic.

Andy Oakley, senior program manager la Microsoft, a declarat ca si compania sa este determinata cum sa filtreze, rezume si sa prezinte in timp real mesajele. El a declarat ca mesajele si postarile ar putea fi afisate intr-o sectiune de actualizari in interiorul unei cautari traditionale.

Luna trecuta, Google a introdus optiunea “rezultate recente” la motorul sau de cautare, iar fondatorul Larry Page a recunoscut public necesitatea de a continua rapid dezvoltarea in care instrumentele companiei indexeaza paginile web.