Anul 2008 a demarat cu o crestere a pietei de consum in ritmul dat de ultimii ani de dezvoltare continua. In primele sase luni, vanzarile inregistrate de Altex depaseau cu 47% incasarile anului precedent, in conditiile in care piata inregistra o crestere de 20% fata de aceeasi perioada a anului 2007.

Potrivit companiei, evolutia favorabila a pietei a fost determinata de ritmul accelerat al cresterii economice din primul semestru din 2008, estimata la aproximativ 8%.

In primele noua luni din 2008, afacerile companiei au atins 248 milioane euro, in crestere cu 38% fata de perioada similara a anului trecut.

Indicatorii de profitabilitate obtinuti au fost mai mici decat cei estimati la inceputul anului, iar castigul retailerului inainte de taxe, dobanzi, deprecieri si amortizari (EBITDA) a fost de 1,3%.

"Chiar si dupa aceasta perioada economica dificila, care a generat multe confuzii in piata datorita instalarii relativ rapide si in cel mai nepotrivit moment al anului, anuntam cea mai mare cifra de afaceri inregistrata de Altex de la infiintare si pana astazi, 344 milioane euro, depasind cu 8,5% cifra de afaceri inregistrata in anul 2007", a declarat Dan Ostahie (foto), presedinte Altex.

In anul 2008, au fost deschise 8 noi magazine Altex in orasele Bacau, Brasov, Bucuresti, Buzau, Cluj, Craiova, Iasi si 5 noi magazine Media Galaxy in orasele Braila, Focsani, Oradea, Pitesti si Suceava. Plasarea acestor magazine in noile galerii comerciale sau mall-uri dezvoltate in marile orase face parte din strategia de standardizare si modernizare a companiei.

"Strategia de dezvoltare Altex a impus adaptarea la evolutia comportamentului consumatorului. Daca in urma cu cativa ani vizam cu precadere magazine din centrul orasului, in prezent am optat pentru deschiderea de magazine in centre comerciale moderne, care ofera concentrate in acelasi spatiu mai multe optiuni pentru shopping", a declarat Cristian Moanta, director marketing & achizitii Altex.

In comunicare si promovare, Altex a investit un buget de 15 milioane euro (la nivel de rate card). O alta axa importanta de dezvoltare pentru Altex in 2008 a reprezentat-o formarea personalului. Bugetul investit in dezvoltarea personalului s-a ridicat la suma de 630.000 euro in 2008.

Tendinta de crestere s-a manifestat si in trimestrul trei al anului 2008, dar intr-un ritm mai redus. In trimestrul patru din 2008 a aparut reducerea consumului in general, aceasta afectand si retailul de produse electronice si electrocasnice. Din pacate, scaderea din trimestrul patru a coincis cu cel mai important sezon de vanzari din timpul anului, sezonul sarbatorilor de iarna, cand in conditii normale vanzarile practic se dubleaza fata de celelalte trimestre din an.

Referitor la piata locala de electronice, electrocasnice si IT&C, Cristian Moanta, declara ca aceasta va scadea in 2009 cu circa 40% fata de anul trecut.

Pe masura apropierii de luna decembrie, efectele crizei s-au facut tot mai resimtite, iar scaderea fata de anul precedent tot mai accentuata. Datorita acestor circumstante performanta intregului an 2008 a fost afectata in mod semnificativ in detrimentul bunelor rezultate din primele trei trimestre. Reducerea acuta a apetitului de consum intr-un timp relativ scurt, precum si tendintele de regres manifestate in piata au impus o atentie sporita in optimizarea proceselor si costurilor.

S-a impus astfel redefinirea procesului de adaptare la evolutia pietei, cu accente rezultate din noile conditii date, optand pentru optimizarea si eficientizarea proceselor.

Trimestrul patru s-a transformat astfel intr-o perioada extrem de dificila deoarece a fost necesara gasirea unui echilibru intre obiectivul unor vanzari sporite, fiind totusi in sezonul cel mai important, si ajustarea stocurilor in vederea pregatirii anului 2009, care se contura tot mai clar ca un an ai carui parametrii vor fi afectati de o eroziune accentuata.

Sfarsitul anului 2008 a insemnat si o devalorizare puternica a monedei nationale in fata valutelor internationale, care a determinat o evolutie negativa a parametrilor financiari, cresterea preturilor, reducerea salariilor, suspendarea veniturilor suplimentare specifice perioadei sarbatorilor de la sfarsit de an etc. Dificultatile financiare din aceasta perioada au dus, pe langa reducerea volumului vanzarilor, si la o scadere importanta a profitabilitatii din ultima parte fata de cea de pe parcursul anului.

Principalii competitori ai Altex pe piata locala sunt Domo si Flamingo International.

Vicepresedintele Altex: Criza este cat se poate de reala

Vicepresedintele Altex: Criza este cat se poate de reala