In Romania, functioneaza 54 de magazine virtuale pe o piata evaluata la cateva milioane de euro

Anul trecut, comertul on-line a inregistrat venituri spectaculoase pentru piata autohtona.

Surprinzator, comertul electronic din Romania si-a gasit cadenta in 2004. In ciuda reticentei romanilor de a cumpara cu cartile de credit on-line, in ciuda faptului ca hackerii nostri tin tara noastra inca pe locul cinci in topul fraudelor pe Internet, cumparaturile pe "net" devin un domeniu tot mai atractiv. Conform Visa International, detinatorii de carduri Visa din Romania au cheltuit anul trecut aproape cinci milioane de euro pentru a cumpara bunuri si servicii prin Internet, in magazinele din Romania si din strainatate, valoarea medie a unei tranzactii fiind de 100 de euro. De asemenea, posesorii de carduri Visa din strainatate au cumparat bunuri si servicii oferite de paginile de web romanesti, in valoare de peste 1,5 milioane de euro in 2004.

Este drept, daca luam exemplul Cehiei, unde anual se fac cumparaturi on-line de peste 30 de milioane de euro de pe magazinele virtuale locale, exemplul comertului de pe Internet autohton poate fi hilar, insa este un inceput.

Potrivit reprezentantilor unitatilor bancare, in Romania sunt aproximativ 200 de firme care isi desfasoara activitatea in comertul on-line, dintre care 50 detin 80% din piata e-commerce autohtona. Cei implicati in acest tip de comert se arata multumiti de dezvoltarea din ultima vreme. De exemplu, site-ul comercial divertaon-line.ro, operat de unul din principalii jucatori de pe piata de papetarie, consumabile si IT, primeste aproximativ 1.000 de comenzi lunar, cu o medie valorica de 10 euro. De altfel, divertaon-line.ro a mizat in 2004 pe o cifra de afaceri din vanzarile on-line de peste 200.000 de euro, dubla fata de 2003. Si compania Avon Romania, specializata in vanzarea directa a produselor cosmetice, a inregistrat un avans de 10% al numarului de comenzi plasate pe Internet. In 2003, comenzile on-line au avut o pondere de 14% din totalul de 950.000 comenzi primite de Avon.

Vanzari de 500.000 de euro lunar

Numai in primele noua luni ale anului 2004, posesorii romani de carduri au realizat 27.000 de tranzactii pe Internet in valoare de peste 1,5 milioane de euro. Aceasta valoare a comertului electronic relevata de statisticile BNR consemneaza in primul rand cumparaturile facute de romani pe site-urile din strainatate, potrivit site-ului No-Cash.

O data cu lansarea 3D Secure in Romania, anul trecut, a aparut si posibilitatea cumparaturilor facute din site-uri romanesti cu carduri emise in strainatate. Lunar, cele 54 de magazine virtuale romanesti incluse in sistemul 3D Secure intregistreaza 3.600 de tranzactii, in valoare de aproximativ 500.000 de euro.

Anul trecut, cele mai multe cumparaturi au fost facute in magazinele on-line din SUA, unde detinatorii romani de carduri au cheltuit aproape jumatate (44%) din suma totala cheltuita pentru comertul electronic. Alte magazine virtuale foarte populare pentru cumparaturi on-line au fost cele din Italia, unde s-a cheltuit 20% din suma totala, si Marea Britanie, cu 15%. Valoarea medie a unei tranzactii a fost de 133 dolari. Desi magazinele virtuale sunt inca la inceput in Romania, au reusit sa atraga si cativa cetateni straini. Primele locuri sunt ocupate de americani (31%) si britanici (30%).

Avantajele sistemului de vanzare on-line

Oricine este conectat la Internet poate fi un potential client: mai mult de 50 milioane de oameni din lumea intreaga utilizeaza Internetul anual pentru tranzactii de afaceri. Magazinul Web este deschis non-stop, si nu necesita investitii in caramizi si mortar. Mai mult, in acest tip de afacere costurile sunt extrem de scazute pentru canalele de distributie. De exemplu, multe produse si servicii, cum ar fi soft-ul sau informatia, pot fi distribuite direct clientilor prin Web. Astfel este salvat timpul clientilor, care creste abilitatea competitiva. De asemenea creste profitabilitatea prin eliminarea costurilor de livrare si a taxelor asociate cu comenzile clasice pentru acest gen de produse. Un alt avantaj al comertului electronic il reprezinta procesarea comenzilor. Procesarea listelor de comenzi pe medii de hartie este predispusa la intarzieri. Formulare pentru asigurari, ipoteci, sau carti de credit, de exemplu, pot fi expediate prin posta electronica. Odata receptionate, formularele trebuie introduse in calculator, un proces de munca intens care poate introduce erori. Prin acceptarea de formulare printr-un site Web securizat, puteti mari viteza de procesare, reducand costurile de procesare, si imbunatatind serviciile catre clienti.

Avantajele comertului electronic

- magazin deschis nonstop
- administrarea este facuta de un singur operator
- castigati noi clienti de pe Internet
- magazinul poate deservi simultan mai multi clienti
- evitati pierderile de timp ce apar in operatiile de rutina
- aria de acoperire geografica este imensa

Top magazine virtuale romanesti

Magazin Vizitatori
1. Flamingo.ro 32.921
2. Ultrapro.ro 32.088
3. Dol.ro 30.521
4. Okazii.ro 30.179
5. eMag.ro 27.749
6. Librarie.net 18.832
7. Eroticshop.ro 13.938
8. Altex.ro 12.829
9. Caro.ro 11.686
10. Digitalworld.ro 10.596
Sursa: Trafic.ro (3.01.2005)