Piata bunurilor electrice din Romania a fost de 664 milioane euro in prima jumatate a acestui an, mai putin cu 40,4% comparativ cu perioada similara a anului trecut, potrivit studiuluil GFK Temax realizat de compania de cercetare GFK Romania.
Vanzarile din primul semestru al acestui an sunt apropiate de incasarile de aproximativ 620 milioane euro din lunile iulie-septembrie ale anului trecut.

Totodata, in trimestrul al doilea din 2009, vanzarile au fost de 308 milioane euro, in scadere cu 46,8% fata de cele 578 milioane euro inregistrate in lunile aprilie-iunie din 2008.

Cele mai importante scaderi au fost inregistrate de sectorul IT si cel al echipamentelor de birou care, in prima jumatate a anului, au scazut cu 47,2% si respectiv 51,4% fata de perioada similara a anului trecut.

Pe de alta parte, cele mai mici scaderi au fost in domeniul electrocasnicelor mici si in cel al telecomunicatiilor, care a scazut cu 22,1%, si respectiv 25,8% in perioada ianurie-iunie.

Scaderi importante au fost si pe segmentul electrocasnicelor mari, care a scazut cu aproximativ 37,1%. Cel al electronicelor de larg consum a inregistrat vanzari mai mici cu 42,6%, iar sectorul foto cu 43,2%.

Printre motivele care au dus la aceste valori se numara scaderea puterii de cumparare a oamenilor si deprecierea leului. „Un alt motiv pentru cererea slaba ar putea fi numarul mare de romani a caror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazeaza pe convingerea ca aparatura trebuie folosita pana cand se uzeaza, fara a fi inlocuita cu alta care foloseste o tehnologie mai buna sau care are caracteristici tehnice inovative“, declara Ciprian Hatneanu, retail & technology director GFK Romania.

In primul semestru al acestui an, domeniul IT a inregistrat vanzari de aproximativ 216 milioane euro, dintre care 87 de milioane euro in perioada aprilie-iunie. Scaderea celei mai importante piete din sectorul de bunuri electrice a fost cauzata atat de scaderea volumelor si a preturilor la laptopuri, dar si de majorarera cotei de piata a notebook-urilor, care au preturi mai mici decat laptopurile clasice.

"Intr-un trimestru cu o cerere scazuta din mediul de business, pretul mediu poate scadea atata timp cat segmentul de consumer este orientat catre pretul cel mai mic", a declarat pentru Wall Street, Aurel Netin country general manager al Lenovo Romania&Moldova cu privire la scaderea preturilor la laptopuri.

Potrivit studiului, cele mai mici mici vanzari au fost la calculatoarele desktop si monitoare. "Pentru branduri, cererea de desktopuri vine in principal din sectorul public si din sectorul firmelor mari si mijlocii, cerere care a fost scazuta în trimestrul al doilea", a adaugat Netin.

Vanzarile de echipamente de birou (imprimante, multifunctionale) au fost de aproximativ 24 milioane euro in acest an, mai putin cu 51,4 fata de primele sase luni din 2008. In cel de-al doilea trimestru al anului, vanzarile au fost in jur de 10 milioane euro, in scadere cu 58,5% comparativ cu al doilea trimestru al anului trecut.

Mai putin afectate au fost aparatele electrocasnice mici care au scazut la 32 milioane euro, cu 22,1% mai putin fata de perioada similara a anului trecut. In trimestrul al doilea din 2009, valoarea vanzarilor acestor produse a fost de 16 milioane euro, mai putin cu 27,6% fata de aprilie-iunie 2008.

Vanzarile de telefoane mobile si accesorii au ajuns in prima jumatate a anului la 119 milioane euro, mai putin cu 25,8% fata de anul trecut. In cel de-al doilea trimestru al anului, piata a fost de aproximativ 55 milioane euro, in scadere cu 24,8% fata de trimestrul al doilea din 2008. Micsorarea preturilor pentru smartphone-uri a facut ca multi dintre utilizatori sa le prefere in defavoarea telefoanelor clasice.

"Studiul GFK subliniaza o tendinta evidenta in ultima perioada. Telefoanele de tip smartphone au intr-adevar un efect pozitiv asupra vanzarilor globale de telefoane si au devenit o alegere populara in randurile clientilor nostri", a declarat Adrian Cioroianu, Key Account
Manager Sony Ericsson Romania.

Astfel, daca in primele sase luni din 2008, smartphone-urile inseamnau aproximativ 7% din totalul telefoanelor vandute, in acest an ponderea lor a crescut la 29%.

Electrocasnicele mari au profitat in trimestrul al doilea al anuluide lansarea programului buy-back (proiect de tipul „Rabla“), crescand de la vanzari de 66 milioane euro in primul trimestru la 79 milioane euro in cel de-al doilea. Totusi in primul semestru al anului, piata a scazut cu 37,1% fata de perioada similara a anului trecut.

Pe piata produselor electronicelor de larg consum, in primul semestru al anului vanzarile au fost de aproximativ 111 milioane euro, in jur de 52 milioane euro fiind inregistrate in trimestrul al doilea. Scaderea in prima jumatate a anului este de 49,7% fata de perioada similara a anului trecut, luna cu cele mai mici incasari fiind liunie. Printre produsele care s-au vandut cel mai slab se numara televizoarele LCD si plasmele.

„Daca in aceeasi luna a anului precedent vanzarile de televizoare cu ecran plat au fost impulsionate de evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal, anul acesta incetinirea activitatii economice a avut un puternic impact asupra cererii consumatorilor”, explica reprezentantul GFK Romania.

Piata de aparate foto, cea mai mica din punct de vedere al vanzarilor a ajuns in acest an la 16 milioane euro, in scadere cu 43,2% fata de prima jumatate a anului trecut. In trimestrul al doilea, vanzarile au fost de 9 milioane euro, cu 44,4% mai putin fata de aceeasi perioada din 2009.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri