“Cresterea de doua cifre pe care toata lumea o estima insemna o reducere a decalajului fata de Occident in patru - cinci ani. Nu stiu insa cu cat va intarzia aceasta criza recuperarea acestei diferente. In orice piata matura, partea de hardware inseamna 30%, in timp ce segmentul de soft 70%. La noi este invers. Intr-o piata matura calculatoarele se inlocuiesc la doi - trei ani si proiectele foarte mari nu au cum sa apara peste noapte”, a declarat, pentru Wall Street, Aurel Netin (foto), directorul general al Lenovo Romania&Moldova, filiala regionala a producatorului chinez de PC-uri.

In acest an piata de IT va scadea la aproximativ 1,53 miliarde euro, mai putin cu 30,7% fata de cele doua miliarde inregistrate anul trecut, potrivit companiei de cercetare poloneze PMR Research.

“Primul semestru a fost ingrozitor pe toate domeniile, nu numai pe IT. Piata a scazut foarte mult din cauza lipsei proiectelor din domeniul public si a creditelor care au dus la o micsorare a vanzarilor pe segmentul consumer. Romania era vazuta de foate multi ca un tigru, din cauza faptului ca, in multe domenii, pozitia noastra era la coada clasamentului si toata lumea previziona pentru urmatorii cinci ani crestere de doua cifre”, a adaugat Netin.

Compania lansata pe piata locala in iulie 2006 a inregistrat in primul trimestru al acestui an vanzari de 12.720 de laptopuri, comparativ cu 4.385 in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor International Data Corporation.

In acest an, vanzarile de laptopuri au scazut la jumatate, de la aproximativ 120.000 de unitati in primul semestru al anului trecut, la 60.000 in primul semestru al acestui an.

In 2006, Netin declara ca isi doreste ca in doi ani Lenovo sa fie intre primii jucatori pe piata, iar doua contracte in sectorul public, in semestrul al treilea din 2008, au adus compania pentru prima data pe aceasta pozitie.

In toamna anului trecut, compania s-a lansat pe segmentul intreprinderilor mici si mijlocii, iar din acest trimestru Lenovo a introdus produse pe segmentul consumer.

Desi nu a oferit o cifra in legatura cu cat inseamna cele mai importante segmente de clienti in vanzarile Lenovo Romania, Aurel Netin a precizat ca ponderile cele mai mari sunt reprezentate de companiile globale, sectorul public, IMM-uri si consumatorii individuali.

Compania, care are opt angajati in momentul de fata, lucreaza cu cinci parteneri pe segmentul de distributie, 11 companii pe segmentul de corporate reseller si 150 de reselleri activi si 600 mai putin activi.

“Din punct de vedere al distribuitorilor si corporate resellerilor lucram cu un numar suficient de companii. Numarul resellerilor vrem mereu sa ni-l marim, dar nu exista date in legatura cu cifra exacta a acestora”, spune Netin.

In legatura cu Moldova, managerul Lenovo declara ca vanzarile de pe aceasta piata nu sunt asa cum isi doreste, dar ca tara vecina este o mare oportunitate avand in vedere cresterea pe care o poate avea in urmatorii ani.

“Vazand care este dezvoltarea pe care a avut-o Romania, cu siguranta este o piata interesanta pentru Lenovo. Moldova este cu zece ani in urma noastra daca ar fi sa comparam cu faptul ca primul pas al Microsoft in Romania a fost in 1996, iar la ei in 2006”, afirma Aurel Netin.

Potrivit acestuia, producatorul chinez are o strategie la nivel global care se diferentiaza in functie de nivelul de dezvoltare al pietei.

“In tarile emergente, se doreste foarte mult constructia canalului de distributie, in timp ce in cele mature pastrarea clientilor actuali si cresterea cotei de piata. In tarile in curs de dezvoltare, lucrurile inca se aseaza si dorinta este de castiga un loc cat mai sus. Adica trebuie atacat canalul de distributie care inseamna consumer si IMM si, in al doilea rand, trebuie sa fii prezent in orice mare achizitie, astfel incat sa-ti imbunatatesti pozitionarea”, explica managerul Lenovo Romania&Moldova.

In primul trimestru fiscal al acestui an, Lenovo a inregistrat pierderi de 16 milioane dolari, comparativ cu un profit de 110,5 milioane dolari in perioada aprilie-iunie a anului trecut, ca urmare a vanzarilor care au scazut cu 17,9%, potrivit Financial Times.

Rezultatele au fost mai bune decat cele estimate de analisti avand in vedere ca la sfarsitul lunii martie, producatorul chinez, care are o cota de 8,6% la nivel global, anunta pierderi nete de 246 milioane dolari.