La jumatatea lunii trecute, grupul spaniol Telefonica isi anunta intrarea pe 15 piete noi, clientii tinta fiind multinationalele. Apoi Cosmote a lansat Private Wire, un serviciu de telefonie fixa pentru segmentul de companii, iar UPC Romania a redus cu pana la 50% tarifele la serviciile de telefonie fixa pentru clientii corporate. Ce cauta operatorii pe segmentul corporate si de ce piata telefoniei de business devine tot mai competitiva?
“Se poate estima ca, in conformitate cu principiul lui Pareto, clientii companii reprezinta circa 20% din totalul clientilor, producand circa 80% din venituri”, a declarat, pentru Wall Street, Nicolae Oaca, consilierul presedintelului Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), Catalin Marinescu.

Chiar daca in ultimii ani din ce in mai multi utilizatori au fost atrasi de serviciile de telefonie mobila, piata de telefonie fixa scazand de la aproximativ 950 de milioane de euro, in 2005, la 700 de milioane de euro in 2009, conform datelor companiei de consultanta Roland Berger, in contextul in care telefonia mobila, unul dintre segmentele cele mai dinamice ale economiei locale, a inregistrat scaderi in acest an, segmentul de telefonie fixa de business devine din ce in mai competitiv, doar in ultima luna trei mari companii anuntand servicii noi in aceasta zona.

In septembrie, Telefonica, al doilea operator la nivel european dupa germanii de la Deutsche Telecom, anunta ca va intra pe 15 noi piete unde va oferi oferind servicii de voce fixa si mobila, date, servicii WAN (wide area network connectivity), servicii centralizate de acces la Internet, Local area Network (LAN) si servicii de securitate.

“Segmentul de telefonie fixa de business este cel mai sigur si mai predictibil, care, de asemenea, necesita si investitii mai mici decat pentru cel de telefonie mobila. Zona de telefonie fixa pentru clientii companii ofera, de asemenea, cele mai bune oportunitati pe piata, mai ales ca urmare a crizei, pentru ca atunci cand se reduc costurile printre primele afectate sunt bugetele pentru comunicatii. Pe de alta parte, intrarea pe o noua piata se face pe termen lung, iar criza va trece si dupa aceea afacerile se vor se dezvolta si odata cu ele va evolua si segmentul de telecomunicatii”, explica Iulian Circiumaru (foto sus), senior business analyst la compania de consultanta A.T. Kearney.

Circiumaru adauga ca este posibil ca intrarea Telefonica pe aceasta piata sa fie facuta in baza unor clienti internationali ai companiei care ar putea sa aleaga serviciile operatorului si in Romania.

“Prin intrarea pe piata locala pe segmentul de business, Telefonica nu face decat sa-si urmeze marii clienti in diversele tari unde acestia sunt prezenti, in contextul globalizarii economice”, mentioneaza Oaca.

Faptul ca piata telefoniei fixe de business este in crestere o arata si datele ANCOM, conform carora din cele aproximativ 5,04 milioane de linii de acces la servicii de telefonie fixa de la sfarsitul anului 2008, in jur 1,1 milioane de linii erau pentru persoanele juridice, mai mult cu 81,8% fata de 2007, cele pentru persoane fizice fiind de 3,92 milioane, mai mult cu 7,7% in 2008 fata de 2007.

Din cele 5,04 milioane de linii si 4,13 milioane de clienti pentru serviciile de telefonie fixa, circa 2,04 milioane de linii si respectiv 1,4 milioane de clienti erau deservite de 30 de furnizori alternativi.

Daca din totalul celor aproape 5,04 milioane de linii de acces la serviciile de telefonie fixa circa 40% dintre linii sunt instalate de furnizorii alternativi, in schimb, furnizorii alternativi instalasera la finalul lui 2008 peste 55% din liniile de business de telefonie fixa.

“Pentru furnizorii noi, fara retele proprii, segmentul de business este mai atractiv, pe de o parte din cauza costurilor mai reduse ale retelei de acces, pe de alta parte din cauza volumului mai mare de trafic generat. Segmentul rezidential este in principal deservit de furnizorul traditional (n. red Romtelecom), care are o cota de piata de aproximativ 65% din liniile instalate. Segmentul este mai putin atractiv pentru furnizorii alternativi fara o retea proprie extinsa, in special noii intrati care, pentru a avea acces direct la utilizatori, trebuie fie sa faca investitii considerabile in infrastructura de access (liniile pana la fiecare resedinta), fie sa inchirieze aceasta infrastructura de la operatorii existenti“, spune Adrian Sarbu (foto jos), senior consultant la compania Roland Berger.

Nu doar companiile noi pe piata au vazut o oportunitate in segmentul de business, ci si opetatorii mai vechi, precum Cosmote sau UPC Romania.

Potrivit datelor ANCOM, in decembrie 2008 existau 0,6 milioane abonati persoane juridice la servicii de telefonie mobila pe baza de abonament, acestia avand alocat un numar total de 2,9 milioane cartele SIM, mai mult 23,6% fata de 2007.

Dupa cum spune Adrian Sarbu, valoarea pietei de telefonie mobila la sfarsitul acestui an va fi de aproximativ 2,6 miliarde de euro, clientii de business reprezentand o treime din aceasta piata.

La inceputul lunii octombrie, Cosmote, al treilea operator de telefonie mobila pe piata locala, cu afaceri de 310,9 milioane de euro in 2008, lansa serviciul Private Wire pe segmentul telefoniei fixe si mobile de business, pe segmentul telefoniei fixe pentru corporatii fiind prezent si Romtelecom, companie detinuta in proportie de 54% de grecii de la OTE, grup care controleaza si Cosmote.

“Nu este vorba de o oferta concurenta Romtelecomului, ci mai degraba de o oferta complementara, cele doua companii urmand sa-si integreze gama de servicii si sa faca trecerea de la o solutie “triple” (telefonie fixa, televiziune prin Dolce si Internet prin ClickNet, aceste servicii fiind oferite de Romtelecom) la o solutie “quadruple”, telefonia mobila adaugandu-se la pachetul de trei. Cele doua companii membre ale aceluiasi grup au posibilitatea de a dezvolta sinergii, combinand baza de clienti si canalele de vanzare ale Cosmote-ului cu solutiile tehnologice ale Romtelecomului pentru a exploata potentialul ramas pe segmentul de telefonie fixa”, a spus Circiumaru.

La doar cateva zile dupa anuntul Cosmote, UPC Romania, unul dintre principalii operatori pe serviciile de telefonie fixa, cu afaceri de 137,6 milioane de euro in 2008, anunta scaderea preturilor la serviciile pentru companii cu intre 30% si 50% pentru clientii de business care opteaza pentru pachetele de minute preplatite disponibile catre retele nationale fixe si mobile.

“Clientii-companii sunt cei mai profitabili pentru un operator - factura este mult mai mare, solicita mult mai multe servicii, de multe ori cu valoare adaugata mare, realizeaza trafic mult mai mare”, mai spune Nicolae Oaca.

Prima scadere a numarului de utilizatori de telefonie mobila in S1. Crestere in retelele fixe


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri