Serviciul universal reprezinta un set minim de servicii de comunicatii electronice disponibile, la cerere, pentru toti utilizatorii finali la un pret acceptabil si la o calitate determinata, independent de situarea lor geografica intr-un stat membru al Uniunii Europene. Serviciul universal este un drept al tuturor cetatenilor Uniunii Europene si acolo unde accesul la setul minim de servicii de comunicatii nu este asigurat prin mecanismele pietei este necesara interventia statului.

Prima etapa de implementare a noii strategii pentru Serviciul Universal a fost realizarea unui studiu pentru identificarea acelor localitati in care este necesara realizarea de retele de comunicatii electronice. Bogdan Dospinescu, sef serviciu Reglementari Tarifare si Serviciu Universal in ANCOM, a aratat ca „studiul releva faptul ca se inregistreaza inca discrepante mari intre mediul rural si cel urban in ceea ce priveste penetrarea retelelor de comunicatii. De exemplu, aproximativ 80% din numarul total de abonati la serviciile de telefonie fixa este reprezentat de abonatii din mediul urban”.

Conform acestui studiu, in Romania exista in prezent doua sate care nu beneficiaza de niciun fel de acoperire cu servicii de telefonie (acestea avand in total 140 de locuitori in 45 de gospodarii), aproape 100% din totalul populatiei si al gospodariilor din Romania fiind acoperite cu servicii de telefonie mobila. In ceea ce priveste telefonia fixa, conform datelor studiului, populatia din localitatile fara niciun fel de linii de acces la puncte fixe reprezinta circa 3,35% din totalul populatiei tarii si locuieste in 2.710 localitati rurale.

Studiul efectuat de ANCOM arata ca furnizorii de telefonie mobila constituie o alternativa la furnizarea obligatiilor de serviciu universal, dar luand in considerare prevederile noului cadru de reglementare, care permite introducerea internetului in banda larga in sfera serviciului universal, acoperirea cu tehnologia GSM nu mai este suficienta, fiind necesara extinderea retelelor broadband pentru indeplinirea conditiilor de furnizare a accesului la o rețea de telefonie, la un punct fix.

Presedintele ANCOM, Catalin Marinescu (foto), a aratat ca „pornind de la concluziile studiului, ANCOM va demara pe parcursul anului viitor o serie de consultari publice cu privire la metodele cele mai potrivite pentru a implementa Serviciul Universal si a asigura servicii de telefonie si acces la internet tuturor cetatenilor tarii”.

Pentru ca noua directiva europeana pentru serviciul universal, care a fost adoptata si va intra in vigoare in curand, acorda flexibilitate statelor membre in ceea ce priveste definirea accesului functional la internet, ANCOM va trebui, pe baza acestor consultari, sa stabileasca largimea de banda care permite accesul functional la internet, in conformitate cu necesitatile nationale si specificul continutului dosponibil in prezent pe internet.

Dupa ce se vor clarifica aspectele tehnice si se vor modifica deciziile ANCOM referitoare la serviciul universal, Autoritatea va trece la desemnarea unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal care sa furnizeze o conexiune capabila sa suporte furnizarea de servicii de telefonie (incl. apeluri de urgenta) si de servicii broadband (de ex. pana la 1Mbps), luand in considerare principiile eficientei, non-discriminarii, neutralitatii tehnologice si minimei distorsiuni a pietei.