Principalele beneficii aduse de social media unei strategii de brand sunt vizibilitatea si comunicarea targetata. Prin cunoasterea specificitatii fiecarei retele sociale, a comportamentul publicurilor tinta si a tacticilor distincte, companiile isi pot adapta comunicarea in functie de target si de obiectivele generale sau specifice.

“Insa nu m-as grabi sa declar ca firmele IT cunosc realitatea retelelor sociale. Am vazut foarte multe exemple de conturi sociale facute doar de dragul de a fi facute. In social media este foarte usor sa cazi in capcana banalului sau, mai rau, a penibiliului, iar utilizatorul de Internet este cel mai dur critic”, considera seful agentiei interactive Kondiment.

Companiile, potrivit lui Lucian Despoiu (foto), trebuie in primul rand sa inteleaga ca retelele sociale constituie un canal, nu o strategie in sine. Sa iti creezi un profil Facebook nu inseamna ca faci social media, spune el.

“De asemenea, companiile trebuie sa vada comunitatile online prin prisma oportunitatilor pentru comunicarea de brand. In fond, prezenta ta pe retelele sociale este judecata in functie de calitatea interactiunii si de ceea ce aduci nou. Prima intrebare este “what’s in it for me?” Daca reusesti sa aduci ceva interesant, ceva util si ceva amuzant pentru utilizator, ai castigat in arena social media”, explica fondatorul agentiei interactive.

Insa cum pot atrage retelele sociale mai multi clienti pentru companiile care opereaza in industria IT? Pe aceasta tema se discuta momentan foarte mult in comunitatea internationala a profesionistilor in marketing, in termeni de capital social valorificabil.

Retelele sociale permit utilizatorilor sa se prezinte, respectiv sa isi prezinte oferta, sa-si articuleze conexiunile sociale sau de business si sa interactioneze.

Facebook, conform lui Despoiu, reprezinta un studiu de caz fascinant, prin prisma pattern‑urilor de power usage si a capacitatilor tehnologice, care conecteaza relatiile online de cele offline.

“Modelul Facebook presupune dezvoltarea dinspre comunitati limitate regional spre relationari extinse, prin networking. De altfel, dupa acest model s-a dezvoltat si platforma in sine, Facebook fiind conceputa la inceput ca un site de entertainment pentru studenti. Printr-o intelegere a retelelor sociale si o consiliere corecta, adaptata la strategia de brand, investitia companiilor din industria IT in social media poate avea rezultate nebanuite, la nivel de brand awareness si return on investment (rentabilitatea investitiei)”, explica directorul general al Kondiment.

Twitter este, de asemenea, un instrument social media eficient. Un exemplu in acest sens este succesul inregistrat de Sony, care a realizat vanzari de peste un milion de euro prin intermediul contului de Twitter al Sony Vaio. In acest caz, Twitter a fost atat o platforma de vanzari viabila pentru brand, cat si un instrument de amplificarea a activitatii de PR, dupa cum arata Despoiu.

Si Wizrom Software a luat in considerare ideea de a se promova prin intermediul retelelor sociale. Insa, dupa cum spune Zemy Apfelbaum (foto stanga), managing director al companiei furnizoare de solutii informatice de business, depinde foarte mult de ce tip de retea sociala vorbim.

“Pentru moment, nu vad utilitatea promovarii prin Twitter sau Facebook. LinkedIn este mult mai orientata pe business, iar acolo avem toate sansele sa ne promovam. Chiar daca am vazut ca sunt companii din domeniul nostru prezente pe Twitter sau Facebook, eu, de exemplu, as cauta un client mai intai pe LinkedIn. Insa deocamdata avem in derulare un proiect de refacere a site-ului, care este prioritar. Dupa ce vom finaliza acest proiect, ne vom concentra si asupra retelelor sociale”, a spus pentru Wall-Street oficialul Wizrom.

Prin interfata retelelor sociale, companiile isi pot valorifica potentialul comunicativ si isi pot directiona mesajele in mod eficient. In plus, datorita interactiunii directe cu publicurile tinta, cu liderii de opinie si cu firmele concurente, companiile nu mai sunt entitati comerciale reci, ci capata o identitate distincta, considera Lucian Despoiu.

“Si cel mai important este ca aceasta identitate este direct influentabila de strategia de comunicare corporate a companiei. Bineinteles, strategiile trebuie adaptate la randul lor la comportamentul targetului lor. De exemplu, in zilele noastre, tot mai multi utilizatori incep sa acceseze retelele sociale de pe dispozitive mobile. Dezvoltarea tot mai accentuata a mobile social networking-ului trebuie fructificata de companii, care trebuie sa comunice cu clientii lor adaptat la mediile preferate de acestia”, arata el.

Comunicarea online prin intermediul retelelor sociale asigura firmelor o interactiune directa si nemijlocita cu publicurile tinta si cu potentialii client. De asemenea, datorita componentei real-time a comunitatilor sociale, companiile isi pot planifica mesajele, pentru a se asigura ca acestea sunt receptate de un numar cat mai mare de oameni. Cu alte cuvinte, prin intermediul retelelor sociale, firmele isi pot planifica, evalua si optimiza comunicarea cu o concentratie mica de resurse.

Totodata, nici un alt mediu nu ofera un potential de expunere atat de ridicat precum retelele sociale.

Social media marketing este o sabie cu doua taisuri. Poate aduce beneficii colosale, insa poate avea si efecte distructive, opineaza oficialul Kondiment. Ca si in IT, daca solutia este gandita sau implementata prost, atunci rezultatele nu pot fi benefice.

“Vad tot mai multe companii care incearca sa tina pasul cu moda si se grabesc sa isi creeze profiluri pe Facebook sau Twitter, fara a sti prea clar ce vor cu acele profiluri. Campaniile de social media trebuie sa vina ca urmare a unei gandiri strategice pe termen lung si, de obicei, este indicat ca firmele sa comisioneze o agentie specializata pe comunicarea online pentru a se asigura ca prezenta online aduce beneficii reale, cuantificabile, si nu este doar un moft.”

Este estential pentru companii sa inteleaga ca retelele sociale pot fi folosite cu succes in strategiile de customer care si customer support, pentru a mentine o relatie apropiata cu clientii, dar si pentru a le oferi sprijin si consiliere acestora, in momentul in care au intrebari sau se confrunta cu diverse probleme legate de produse, respectiv servicii.

“In ceea ce priveste riscurile, cred ca situatia cea mai daunatoare unui brand este ignorarea social media. Si asta pentru ca in acest mediu pot avea loc atacuri care le vizeaza brandurile, se pot cristaliza opinii eronate si se pot defini perceptii de care clientul sa nu fie la curent sau, in momentul in care le identifica, sa fie prea tarziu pentru a remedia situatia”, conchide Lucian Despoiu.