Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa pe piata locala, este in curs de semnare a contractului de achizitie a DTH Television Grup, compania care detine platforma de televiziune prin satelit Boom TV, oferta de preluare situand-se in jurul valorii de opt milioane de euro, plus TVA (9,92 mil. euro, cu TVA inclus).

Chiar daca nu au precizat cand ar putea fi incheiata tranzactia, administratorul judiciar al operatorului spera ca acest lucru sa se intample cat mai curand, “avand in vedere ca situatia societatii este destul de dificila”, a spus Andreea Anghelof, senior partner in cadrul Casei de Insolventa Transilvania, administratorul judiciar al companiei.

Pe de alta parte, oficialii Romtelecom au declarat pentru Wall-Street ca “ sunt intr-un stadiu avansat al negocierilor pentru preluarea Boom si ca plata in cadrul tranzactiei se va face in functie de numarul de clienti efectiv preluati".

Pretul minim nu va putea fi mai mic de 7.320.000 euro, plus TVA, in conditiile in care cumparatorul preia un numar de 95.000 abonati, dar in cazul in care numarul scade la sub 95.000 de abonati, pretul de vanzare va putea fi diminua cu 80,08 euro per abonat, arata datele din planul de reorganizare publicat pe site-ul CITR , si care trebuie aprobat pe 21 martie.

In decembrie 2010, compania avea in jur de 97.500 de clienti fata de aproximativ 130.000 in mai anului trecut, cand compania a intrat in insolventa. Informatiile despre numarul actual de client ai Boom TV sunt confidentiale.



Cum a ajuns insa DTH Television Grup (Boom TV), companie detinuta de 12 actionari, printre care mai multe sociatati israeliene, sa adune datorii atat de mari si sa isi diminueze continuu baza de date?

Conform planului initial, compania intra pe o piata care ar putea ajunge la circa 6,9 milioane de clienti de televiziune digitala. Insa in iunie anul trecut erau doar 5,73 milioane de abonati de TV, dintre care utilizatorii de servicii digitale reprezentau 2,63 milioane de clienti, restul fiind de cablu analogic.

In acelasi timp, DTH incerca sa patrunda pe un segment dominat de jucatori foarte mari, RCS&RDS, UPC Romania si Romtelecom, care reprezinta circa 70% din intreaga piata, care pot scadea preturile si care pot oferi pachete cu mai multe servicii (incrucisari ale serviciilor de TV, internet si telefonie) ce fac ca tarifele sa fie mai avantajoase pentru clienti si implicit sa-i fidelizeze pe acestia.

Numarul de clienti ai principalilor trei operatori de televiziune pe piata locala in decembrie 2009:

Utilizatorii targetati de Boom TV erau cei care erau dispusi sa plateasca abonamente de 10 euro pe luna sau mai mult, aproape dublu fata de preturile practicate de concurenti.

“In acest context, punctul de echilibru ar fi urmat sa fie atins, dupa trei ani, cand s-ar fi ajuns la un portofoliu de 300.000 abonati. Pana in acel moment investitiile si cheltuielile ce depaseau nivelul incasarilor ar fi fost suportate de asociati si de finantari externe - credite bancare. Durata de recuperare a investitiei pe abonat, adica strict costurile legate de atragerea unui nou client este de trei ani”, se arata in planul de reorganizare intocmit de Casa de Insolventa Transilvania.

Insa ulterior au aparut mai multe modificari in ceea ce priveste strategia de dezvoltare a companiei, cauzele fiind atat interne cat si externe.

Printre motivele interne se numara faptul ca in aprilie 2008 actionarii au oprit finantarea, iar planul mai fi presupus investitii de inca 25 de milioane de euro si asigurarea finantarilor curente. De asemenea, in toamna aceluiasi an, compania a contractat un credit de 18,5 milioane euro, care a crescut gradul de indatorare a operatorului, a afectat echilibrul si costurile acestuia.

Pe de alta parte, la inceputul lui 2009 compania avea circa 232.000 de abonati, insa nivelul era cu circa 30% mai mic fata de nivelul necesar estimat pentru acoperirea cheltuielilor. Cresterea numarului de clienti a dus si la aparitia unui numar mare de client restanti, iar in mai 2010, cand compania a intrat in insolventa, valoarea provizioanelor pentru creantele incerte era de 32,23 milioane lei, mai mult cu 23% fata de luna ianuarie a anului trecut.

Pe parcusul anilor, diferenta dintre venituri si cheltuieli a devenit tot mai mari, iar pierderile anuale au dus la un nivel cumulat al acestora de peste 100 milioane euro.

Piata de televiziune din Romania si cota de piata a DTH Television Grup intre 2007 si 2009:

Citeste si:

Evolutia cifrei de afaceri si a pierderilor DTH Television Grup intre 2006 si 2010:

In timp ce compania se confrunta cu probleme tot mai mari, odata cu inceputul crizei tot mai multi client au renuntat la abonamentele scumpe, inlocuindu-le cu alte mai ieftine, iar DTH a amanat reducerea tarifelor.

“Ulterior, marii operatori de pe piata au lansat oferte cu care DTH nu a putut concura nici pe sectorul ieftin (din cauza pretului si a conditiilor oferite), nici pe sectorul premium (datorita grilei de programe). Dupa falimentul Lehman Brothers, bancile si-au redus apetitul de risc, oprind sursele externe de finantare, in special pentru societatiile in dificultate”, explica Andreea Anghelof.

Ramasa aproape fara finantara, DTH a pierdut mai multe contracte cu furnizori importanti, lucru care a afectat grila de programe si a dus la diminuarea bazei de clienti.

“Scaderea numarului de abontti a fost insotita de o scadere iminenta a venitului mediu pe abonat (ARPU). Noile abonamente nu mai puteau fi la nivelul de 10 euro/abonat, acesta coborand treptat la 5-6 euro”, mai scrie in documentul CITR.

Totodata, oficialii administratorului judiciar adauga ca “apreciind ca situatia DTH nu este in conformitate cu normele interne de creditare, la data de 30.03.2010 Unicredit Tiriac a declarat scadenta facilitatea de credit (aproximativ 17 milioane de euro), diminuand expunerea cu disponibilul in cont la acea data”.

In prezent, DTH Television Grup are datorii totale de aproximativ 98 de milioane de euro, dintre care creantele garantate sunt de 6,4 milioane de euro.

Cele mai mari datorii sunt catre Blackdzaar Limited (18,6 mil. euro, compania este unul dintre actionari), Unicredit Tiriac Bank (17,1 milioane de euro), PFH Turkish Financial Holdings (9,4 mil. euro), Union des Association Europeenes de Fotbal (8,9 mil. euro) si Elran DD Investments Limited (tot actionar al DTH, datorii de 8,8 mil. euro).

DTH Television a depus cererea pentru intrarea in procedura de insolventa pe data 7 mai 2010 si inca de la inceput oficialii Casei de Insolventa Transilvania au propus ca solutie de reorganizare a companiei achizitia acesteia de catre unul dintre cei trei concurenti: RCS&RDS, Romtelecom si UPC.

In decembrie, Casa de Insolventa Transilvania a propus vanzarea companiei la un pret care sa inceapa de la 6 milioane de euro, fara TVA (7,4 mil. euro, cu TVA).

Romtelecom, companie detinuta de grupul grec OTE a fost foarte activa in ultimii doi ani in ceea ce priveste achizitiile de operatori mai mici de telecom, multe dintre acestea facandu-se prin furnizorul telecom NextGen.

Operatorul isi doreste ca pana la finalul lui 2012 sa devina principalul furnizor de servicii de divertisment pe piata locala (in special, televiziune si internet) si in curand ar putea avea un nou concurent foarte dur avand in vedere ca pe piata de telecom exista informatii despre o achizitie a UPC Romania de catre RCS&RDS, cel mai mare operator de servicii de televiziune si internet pe piata locala.

Daca aceasta tranzactie s-ar finaliza, RCS&RDS si UPC ar ajunge la circa 4 milioane de client de televiziune, dintre cei circa 5,7 milioane de abonati de pe piata locala si mai multe milioane de clienti de internet si telefonie fixa.

Lansat in aprilie 2006 si detinut de compania DTH Television Grup, Boom TV este unul dintre cei cinci operatori de televiziune digitala prin satelit pe piata locala.

Ceilalti patru competitori sunt RCS&RDS (Digi TV), Romtelecom (Dolce), UPC (Focus Sat) si Digital Cable Systems (AKTA).