La numai un an de la momentul in care Primaria Detroit a cerut protectia sub legea falimentului in Statele Unite (solicitarea a fost acceptata in decembrie de tribunal), cartierele orasului "revin la viata". Casele paarsite au fost vandute sau demolate, transportul public este mai curat si la timp, iar autoritatile au renegociat anumite contracte de sindicat impovaratoare, scrie The Boston Globe.

Detroit a devenit cel mai mare oras din Statele Unite pus sub administrare speciala din cauza datoriilor, guvernatorul statului Michigan, Rick Snyder, numindu-l ca manager pe Kevyn Orr, un avocat specializat in falimente care s-a ocupat si de reorganizarea Chrysler Group. Locuitorii erau nemultumiti de lipsa serviciilor orasenesti, iar primaria se confrunta cu negocieri dificile cu sindicatele. Ca urmare a declinului economic, in oras se aflau mii de cladiri si terenuri abandonate.

Detroit a cunoscut o serie de imbunatatiri care vor reprezenta un factor important luna viitoare in ceea ce priveste decizia judecatorului in dosarul de faliment. O alta veste buna pentru orasul american, ar putea fi decizia comuna de astazi a creditorilor, inclusiv 30.000 de pensionari si angajati ai Detroit cu privire la reesalonarea unor plati totale de cateva milioane de dolari. In momentul in care Kevyn Orr a solicitat intrarea in faliment, datoria orasului a fost estimata la 18 miliarde dolari, in timp ce fluxul de venituri era prea mic pentru a tine pasul cu serviciile de baza.

Citeste si:

De atunci si pana acum, au fost instalati peste 10.000 de noi stalpi de iluminat stradal. Orasul s-a indreptat, de asemenea, impotriva locatarilor absenti, cu amenintarea confiscarii locuinte abandonate si vanzarea ori demolarea daca incalca regulile orasului. Locuintele se vindeau la licitatii si cu preturi incepand de la 1.000 de dolari. Belle Isle, parcul public cu cea mai mare popularitate din oras, a fost pus sub controlul statului si se bucura de curatenie.

O parte din schimbarile dramatice suferite au fost menite sa salveze banii orasului si nu au avut nevoie de amanare pana in luna august din acest an, odata cu procesul de confimare a falimentului. Kevyn Orr a inghetat unele beneficii ale participantilor la sistemul privat de pensii, a sistat contributiile definite si in plus orasul nu mai ofera asigurari de sanatate pentru pensionari.

Acorduri au fost incheiate cu sindicatele pentru un plan de pensii hibrid in care angajatii din sistemul public fara uniforma vor contribui din salarii cu 4% din salariu, in timp ce politia si pompierii cu cate 6% lunar. La noile angajari, contributia va ajunge la 8%. Falimentul si teama fata de ceea ce s-ar putea intampla in timpul procesului au cantarit mult in luarea deciziilor.

Sursa foto: Shutterstock / Aerial photo of the Motorcity Detroit Michigan