Willie Walsh, directorul de la British Airways, a declarat duminica pentru New York Times: "Compania BAA este incapabila sa indeplineasca masurile de securitate robuste si cercetarea bagajelor personale la Aeroportul londonez Heathrow. Incepem sa fim fortati sa anulam zboruri sau sa operam unele dintre zborurile de la Heathrow fara efectivul complet de pasageri".

Cine este responsabilul pentru intarzieri

Clientii companiilor aeriene care au efectuat zilele acestea zboruri de la Heathrow au fost siliti sa astepte chiar si zeci de ore pana cand toate controalele de securitate impuse de Scotland Yard au fost realizate de operatorul aeroportului. BAA a instalat corturi pentru pasagerii blocati la Heathrow, oferindu-le acestora gustari si cafea, precum si pelerine de ploaie, informeaza International Herald Tribune.

In ciuda grijei BAA pentru clientii sai, multe dintre companiile aeriene precum si unii economisti au acuzat operatorul de ineficienta in rezolvarea prezentei crize. Una dintre cauzele invocate pentru intarzierile prea mari de la Heathrow a fost ca BAA lucreaza cu un buget redus, dat fiind ca este o companie privata care cauta sa limiteze cat mai mult investitiile proprii in incercarea de a mari castigul de pe urma afacerii.

Istoricul privatizarii aeroporturilor britanice

BAA, operatorul principalelor aeroporturi din Marea Britanie, a fost listat la Bursa de catre Guvernul Thatcher in 1987, ca parte din strategia primului-ministru de a privatiza proprietatile guvernamentale. Dupa cum se arata in International Herald Tribune, BAA opereaza Aeroporturile Heathrow, Gatwick, Stansted, Glasgow, Edinburgh, Aberdeen si Southampton din Marea Britanie, precum si aeroporturile din Budapesta si Napoli.

In iunie 2006, BAA a fost achizitionat de corporatia spaniola Grupo Ferrovial, care a oferit19 miliarde de dolari pentru activele BAA si a depasit astfel oferta rivala de la grupul de investitii Goldman Sachs.

Citeste si:

Privatizarea poate fi de vina pentru ineficienta

Privatizarea BAA si cumpararea sa de catre un grup privat se inscrie in tendinta tot mai dominanta de a trece proprietatea aeroporturilor din mainile guvernelor in cele ale unor firme particulare. Inca de la inceputul anilor 90, unele dintre cele mai importante aeroporturi ale lumii au inceput sa fie vandute de state.

Afacerea este profitabila pentru ambele parti. Pe de o parte, guvernul primeste bani pe care ii poate folosi pentru alte proiecte ale sale. Pe de alta parte, firmele de investitii care de obicei fac astfel de achizitii, castiga sume enorme de pe urma tranzactionarii ulterioare a activelor sau chiar din operarea aeroporturilor.

Problema este ca operatorii privati pot ajunge sa sacrifice unele investitii necesare aeroporturilor, de exemplu in infrastructura pentru securitate, in favoarea reducerii costurilor de operare. Aceasta este acuza principala adusa BAA in dezbaterile despre intarzierile de la Heathrow de zilele acestea.

Ineficienta Guvernului american este un contraargument

Tot mai multe aeroporturi din lume sunt privatizate in ultima vreme. Fraport, un mare operator privat care detine aeroporturile de la Frankfurt si Lima, estimeaza ca in martie 2006 erau in curs de desfasurare in jur de 350 de proceduri de privatizare. Guvernele din tari precum Rusia, Japonia sau Franta planuiesc sa scoata la vanzare aeroporturile nationale.

Si in Statele Unite exista tot mai multe astfel de planuri, printre care privatizarea aeroportului din Chicago este exemplul cel mai remarcabil. In Statele Unite totusi, dupa 11 septembrie 2001, Guvernul federal a preluat din nou controlul, cel putin partial, asupra operarii aeroporturilor, si asta mai ales pentru a putea coordona masurile sporite de securitate. Analistii citati de New York Times explica insa ca exemplul SUA demonstreaza ca guvernele nu fac o treaba tocmai buna in asigurarea securitatii zborurilor.