Croatia va trebui sa cheltuiasca peste 870 de milioane de dolari pentru a aduce santierele navale, care in prezent functioneaza in pierdere, la standardele UE si pentru a le face competitive, a declarat, luni, secretarul de stat al Ministerului Economiei, Vladimir Vrankovici.
Secretarul de stat din cadrul Ministerului Economiei a declarat ca cele cinci santiere navale controlate de catre stat reprezinta, inca, o baza industriala solida, dar ca vor avea nevoie de pana la 15 ani pentru a ajunge la standardele Uniunii Europene, informeaza NewsIn.

"Oamenii tind sa treaca cu vederea faptul ca sectorul constructiilor navale reprezinta, inca, un stalp al economiei croate. In cadrul acestui sector sunt angajati mii de oameni si anul trecut a sustinut 15% din exporturile Croatiei", a declarat Vrankovici. Oficialul croat a mai precizat ca exista comenzi pana in anul 2009, iar valoarea pentru aceasta productie este estimata la 2,5 miliarde de dolari. "Prin urmare, exista cerere, exista o piata pentru aceste produse si este vorba doar de cat de profitabile sunt santierele", a mai declarat Vladimir Vrankovici.

Santierele navale din Croatia au inceput sa acumuleze datorii dupa obtinerea independentei de stat, in 1991, care a fost urmata de un razboi si de un declin al economiei in general. Santierele croate au, inca, pierderi, cu toate ca sunt subventionate puternic de catre stat, cu sume care anul trecut s-au ridicat la 363 de milioane de kuna si care reprezinta noua % din valoarea comerciala a fiecareia dintre navele construite si depaseste limita de subventionare tolerata de catre UE, de 6,5%, a mai spus Vrankovici.

In conditiile in care avanseaza negocierile de aderare la UE, Croatia va trebui sa-si reduca semnificativ subventiile, care vizeaza, in majoritate, santierele navale si sectorul agricol. Statul croat a demarat tratativele de aderare la UE in octombrie anul trecut si autoritatile spera ca tara sa adere la structurile europene in 2010.

Privatizarea celor cinci santiere navale reprezinta o problema sensibila pe care nici unul dintre cabinetele croate nu a reusit sa o rezolve, de la obtinerea independentei si care ar trebui sa urmeze aderarii la UE. Santierul naval Uljanik, din nordul Croatiei, este singurul care nu functioneaza in pierdere si va fi, probabil, primul privatizat. Pregatirile pentru vanzarea santierului Uljanik vor incepe anul viitor, in conditiile in care Guvernul va cauta un partener strategic. Cat despre celelalte patru santiere, revigorarea financiara este prioritara, a mai declarat Vrankovici. Secretarul de stat croat a declarat ca-i este imposibil sa estimeze daca toate cele cinci santiere navale, care reprezinta singurele surse de angajare in industrie in unele zone ale tarmului croat, vor supravietui sau nu.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri