Increderea consumatorilor germani a crescut pentru a saptea luna consecutiv, in conditiile in care planurile cumparatorilor de a face achizitii semnificative au pus in umbra temerile legate de starea economiei si de veniturile viitoare, transmite Bloomberg.

Indicele GfK al increderii consumatorilor - care este elaborat pe baza unui sondaj realizat pe un esantion de aproape 2.000 de persoane - a crescut de la 4,9 la 5,2, a anuntat institutul german intr-un
comunicat de presa.

Reducerea impozitelor si redresarea usoara a cererii interne afectate de cei trei ani de scadere a vanzarilor incurajeaza consumatorii sa cumpere mai mult. Somajul aflat la un nivel record va impiedica, insa, redresarea spectaculoasa a acestui sector.

"Piata muncii s-ar putea imbunatati pe viitor, dar nu va avea loc nici o schimbare spectaculoasa", a declarat Hubertus Pellengahr, purtator de cuvant al Asociatiei HDE din Berlin, ce reprezinta 100.000 de companii. "Consumatorii vor continua sa faca economii si sunt foarte atenti la preturile produselor pe care le cumpara", a mai spus acesta. Vanzarile cu amanuntul au crescut, in ianuarie, pentru prima data in ultimele doua luni, dupa ce Guvernul cancelarului Gerhard Schroeder a operat o serie de reduceri de impozite in valoare de 6,5 miliarde de euro. Hans-Joachim Koerber, director executiv al grupului Metro, cel de-al treilea mare lant de magazine retail din lume, declara, recent, ca volumul cheltuielilor consumatorilor ar putea creste "usor" in cea de-a doua jumatate a acestui an. Sub-indicele GfK al "apetitului" consumatorilor pentru obiectele valoroase a scazut, insa, de la minus 12,2 puncte, in februarie, la minus 12,3 puncte.

Se cauta masinile, mobila si electrocasnicele

Cifra principala, care se bazeaza pe datele din ultimele cateva luni, a crescut datorita castigurilor pe termen lung in ceea ce priveste indicele disponibilitatii de a cumpara, a afirmat Rolf Buerkl, directorul diviziei de cercetare din cadrul institutului GfK. "Situatia se datoreaza probabil redresarii cererii de automobile, mobilier si electrocasnice. Dar rata somajului umbreste totul", a mai explicat Buerkl.

Numarul somerilor germani a crescut, in februarie, la 5,22 milioane de persoane. Compania Zapf Creation a anuntat, recent, intentia de a renunta la aproape 27 la suta din forta de munca, masuri similare fiind anuntate si de Deutsche Telekom.

"Gradul de crestere a nivelului de incredere este din ce in ce mai mic", a apreciat Klaus Wuebbenhorst, director executiv al GfK. "Scaderile de luna aceasta vor avea un efect intarziat. Daca somajul nu va scadea in mod simtitor, nu vom asista la o ameliorare considerabila a situatiei consumului", a mai explicat acesta.

Intreprinzatorii, tot mai neincrezatori

Increderea mediului de afaceri a scazut, surprinzator, pana la cel mai redus nivel din ultimele 18 luni, potrivit datelor furnizate de institutul economic Ifo, in conditiile in care economia germana se "lupta" sa-si revina dupa contractia din cel de-al patrulea semestru al anului trecut. Sub-indicele GfK de masurare a asteptarilor legate de starea economiei a scazut de la minus 13 puncte, in februarie, la minus 18,2 puncte, se mai arata in raportul institutului.

Cele sase principale institute germane de profil prognozeaza o crestere si mai inceata, anul acesta, in conditiile in care consumul nu reuseste sa compenseze activitatea lenta din sectorul de exporturi.

Luna aceasta, institutul HWWA, din Hamburg, anunta ca economia va creste, in 2005, cu numai 0,6 procente, dupa avansul de 1,6 la suta de anul trecut. In aceste conditii, va fi din ce in ce mai greu pentru angajati sa-si sporeasca castigurile, in conditiile in care sindicatele descurajeaza solicitarile de majorare a salariilor pentru a putea impiedica alte disponibilizari.

Anul trecut, castigul pe ora de munca, din Germania, a crescut cu 1,9 la suta, cu sub de 50 la suta mai putin decat in Marea Britanie, porivit cifrelor furnizate de Organizatia pentru Cooperare Economica si Dezvoltare (OCED), din Paris.

Comportamentul consumatorilor - "paralizie"

Indicele GfK al asteptarilor legate de evolutia veniturilor a scazut, luna aceasta, la minus 5,9 puncte, de la 0 puncte luna trecuta. Preturile record ale petrolului, care la 17 martie au ajuns chiar la peste 56 de dolari pe baril, vor forta, de asemenea, cheltuieli mai mari pentru combustibili.

Preturile de consum au crescut, in martie, mai mult decat se estima, rata inflatiei mentinandu-se la 1,8 la suta. "Costurile energiei vor afecta consumul in urmatoarele saptamani", a afirmat Pellengahr. "Am mai vazut cum oamenii spun ca sunt dispusi sa faca achizitii considerabile, dar nu o fac. Consumatorii par sa cada din nou in paralizie", a continuat acesta. Institutul GfK transmite datele acumulate Comisiei Europene, care va face public, astazi, propriul raport privind increderea din cele 12 tari din zona euro.

Productia japoneza scade peste asteptari

Producatorii japonezi resimt efectele recesiunii de anul trecut, companiile din sectorul de tehnologie inregistrand cele mai slabe performante, transmite BBC.

Noile cifre arata ca productia industriala a scazut cu 2,1 la suta, in februarie, comparativ cu luna precedenta - situatia fiind mai grava decat se anticipa.
Anuntul este cel mai recent dintr-o serie de date economice ce sugereaza ca economia Japoniei ramane fragila. Datele referitoare la rata somajului, publicate la inceputul acestei saptamani, arata o crestere surprinzatoare a numarului de persoane fara un loc de munca, in timp ce volumul cheltuielilor gospodariilor si vanzarile cu amanuntul au consemnat, de asemenea, scaderi. Economia japoneza s-a contractat usor pe tot parcursul anului trecut. Recenta apreciere a yenului a afectat capacitatea producatorilor niponi de a concura pe pietele externe, scaderea exporturilor catre piete-cheie precum cea chineza si cea americana adaugandu-se la seria de probleme ale companiilor japoneze. Guvernul de la Tokyo a precizat ca, in ciuda acestor scaderi, tendinta generala este mai mult de stagnare decat de scadere.