”Procesul de retragere a Marii Britanii din UE este probabil sa exercite presiuni pentru organizarea unui nou referendum referitor la independenta Scotiei, care va avea loc cu putin timp inainte de iesirea Regatului Unit, in 2019”, se arata in analiza JPMorgan, citata de News.ro

Potrivit bancii americane, scotienii vor opta pentru independenta. ”Scenariul nostru de baza este ca Scotia va vota pentru independenta si va introduce atunci o noua moneda”, potrivit JPMorgan, care urmeaza sa faca o analiza mai aprofundata pe aceasta tema. Daca Scotia va adopta o noua moneda, ar fi pentru prima oara cand tara va avea o moneda diferita fata de cea a Marii Britanii dupa 1707, cand a devenit parte a Regatului Unit, noteaza Business Insider. Anterior, Scotia a folosit monede precum ducatul sau pistolul.

Independenta Scotiei si noua moneda fac parte din scenariul de baza al JPMorgan pentru modul in care se va desfasura procesul de iesire a Marii Britanii din IE, in urmatorii cativa ani. Banca americana anticipeaza ca intregul proces va dura pana in 2019 si prezinta etapele de desfasurare a acestuia.

Prima etapa:

  • Alegerea unui nou lider conservator si a primului ministru
  • Aproape 125.000 de membri ai Partidului Conservator isi vor alege liderul dintre doi candidati selectati de membrii Parlamentului. Este foarte probabil ca noul lider conservator sa fie ales in baza unei platforme de implementare a rezultatului referendumului si de iesire din UE.

A doua etapa

  • Articolul 50 (2016)
  • Este probabil ca noul premier sa ceara acordul Parlamentului pentru declansarea Articolului 50, solicitarea oficiala pentru iesirea din Uniunea Europeana. In conditiile in care UE refuza inceperea negocierilor inainte de activarea Articolului 50, JPMorgan anticipeaza ca acest fapt se va intampla spre sfarsitul acestui an. JPMorgan considera ca, avand in vedere natura consultativa a referendumului, acordul Parlamentului este crucial pentru iesirea sau nu a Marii Britanii din UE. Daca iesirea din UE va fi blocata de Parlament, este probabil sa aiba loc un vot de incredere in Parlament, fiind posibil sa aiba loc alegeri generale. Banca anticipeaza insa in scenariul de baza ca majoritatea conservatorilor isi vor sustine liderul si vor implementa ”vointa poporului” exprimata la referendum.

A treia etapa

  • Dupa activarea Articolului 50 (2017)
  • Vor incepe negocierile referitoare la forma exit-ului Marii Britanii din UE dupa activarea Articolului 50. Comisia Europeana va actiona in baza mandatului Consiliului, care va fi reprezentat permanent la discutii. Delegatia britanica este probabil sa includa reprezentanti ai natiunilor constituente.
  • UE va incerca probabil sa se concentreze in prima instanta pe probleme legate de exit, si nu pe cele referitoare la viitoarea relatie cu Marea Britanie.Partea britanica va insista probabil pe relatiile viitoare si va incerca sa obtina un acces cat mai mare posibil la piata unica, restrictionand in schimb libera circulatie a fortei de munca. In scenariul de baza al JPMorgan, negocierile referitoare la exit vor progresa, dar nu si cele privind relatiile viitoare.

A patra etapa

  • Perioada deciziilor (2018-2019)

In primul an, Marea Britanie va dori sa obtina accesul la piata unica in termeni foarte apropiati cu cei ai statutului de membra a UE, fara sa accepte libera circulatie a fortei de munca sau contributiile la bugetul UE. Analistii JPMorgan sunt sceptici ca britanicii vor avea succes in aceasta privinta si cred ca acestia vor fi nevoiti sa accepte fie un aranjament de tip norvegian (libera circulatie a fortei de munca, reglementarile UE si contributii la bugetul UE, in schimbul accesului deplin la piata unica), fie un acces mult mai restrans la piata. In acest moment, este mai probabila a doua varianta. Asta ar insemna limitarea accesului in special la sectorul serviciilor, precum si unele constrangeri in comertul cu bunuri.

JPMorgan considera ca impactul exit-ului Regatului Unit va fi o frana persistenta pentru cresterea economica, dar nu va genera o contractie prelungita. In consecinta, nu este clar in ce masura performantele economice scazute vor motiva o reanalizare a prioritatilor.

Marea Britanie va dori ca iesirea din UE sa fie finalizata inainte de alegerile generale din 2020. Activarea Articolului 50 la sfarsitul lui 2016 va insemna ca perioada standard de negociere, de doi ani, va expira la sfarsitul lui 2018. Insa, este probabil ca Marea Britanie sa obtina extinderea discutiilor pana in 2019, pentru a discuta detaliile acordurilor sectoriale, care sa ofere un acces sporit, dincolo de termenii Organizatiei Mondiale a Comertului. Accesul referitor la accesul la anumite sectoare ar putea avea loc si dincolo de anul 2020.

Citeste si:

Pe parcursul celor patru faze, JPMorgan anticipeaza ca vor avea loc transferuri ale unor companii multinationale din Marea Britanie, din cauza incertitudinilor legate de reglementari, iar cele mai expuse la acest proces vor fi serviciile financiare.

Chiar daca Marea Britanie va semnala ca va face compromisuri in cazul altor prioritati, pentru a-si asigura accesul deplin la piata unica a serviciilor financiare, exista riscul clar ca activitatile denominate in euro sa fie transferate in UE, pentru a asigura continuitatea relatiilor. Exista posibilitatea ca aceasta schimbare sa aiba loc relativ rapid. Microeconomia pietelor financiare wholesale indica externalizari semnificative asociate cu impartirea informatiilor si a legaturilor intre piete.

Sursa foto: StockStudio / Shutterstock