La sfarsitul saptamanii trecute, constructorul britanic MG Rover a uimit piata economica prin anuntarea starii de faliment si a concedierii a peste 5.000 de salariati. Caderea constructorului de automobile a fost grabita in principal de esecul negocierilor cu compania chineza Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC). Pe viitor se estimeaza ca falimentul firmei britanice va afecta in mod indirect peste 18.000 de angajati din domeniul industriei constructoare de masini.

Ancheta demarata imediat de catre ministrul Industriei si Comertului al Marii Britanii, Patricia Hewitt, a adus putina lumina in acest faliment. Astfel, dupa analizarea conturilor MG Rover s-a ajuns la concluzia ca principalul vinovat pentru starea actuala a companiei ar fi consortiul Phoenix Venture, cumparat de catre MG Rover in urma cu cinci ani de zile de la BMW pe suma simbolica de zece lire sterline. Nu atat datoriile Phoenix Venture ar fi fost problema majora, cat delapidarile care au avut loc dupa achizitionarea sa. In prezent, Guvernul britanic ii ancheteaza pe cei patru directori ai Phoenix Venture, care, dupa investigatiile demarate de The Guardian si Financial Times, au reusit sa stranga in cinci ani de zile o adevarata avere. In mod suspicios, in acelasi interval de timp din conturile companiei au disparut fara urma mai bine de 200 de milioane de lire (aproximativ 290 de milioane de euro), ceea ce a determinat pana la urma si retragerea investitorului chinez.

Falimentul starneste dispute politice

Pe fondul apropierii alegerilor legislative, partidele de opozitie cauta sa dea vina pe actualul Guvern pentru criza creata la MG Rover. Astfel, Partidul Liberal-Democrat atrage atentia ca in spatele falimentului s-ar putea afla si interese politice ale actualului Guvern. ''Intrebarile trebuie sa mearga mult mai adanc'', declara purtatorul de cuvant al Partidului Liberal-Democrat, subliniind ca ''Guvernul a preferat consortiul Phoenix Venture in fata companiei Alchemy''. In replica, primul ministru Tony Blair a anuntat un ajutor de 150 de milioane de lire pentru salariatii concediati si pentru cei 6.100 de angajati ai uzinelor Longbridge.