Euro a atins vineri cea mai redusa valoare din ultimele sase luni: 1,2608 dolari. Desi este prematur de anticipat ceea ce in limbaj de specialitate se numeste reversie de trend, posibilitatea ca moneda unica europeana sa coboare in urmatoarea perioada spre niveluri nemaivazute din vara anului trecut (1,18 dolari) are sanse infinit mai mari decat o revenire peste pragul de 1,3 dolari.

Slabiciunea euro sau mai corect spus intarirea dolarului si-a gasit ca principal determinant cea mai importanta reducere a deficitului comercial al Statelor Unite din ultimii trei ani. Iar atunci cand se vorbeste de balanta comerciala a Americii, aceasta are legatura, fireste, cu cea mai populata tara de pe Planeta - deficitul SUA din luna martie a ajuns la numai 55 miliarde dolari, pe fondul avansului exporturilor si al diminuarii importurilor din China. Desi autoritatile de la Beijing au refuzat sistematic reevaluarea monedei nationale - yuanul -, se vede ca s-au gasit pana la urma alte modalitati pentru detensionarea relatiilor comerciale cu Statele Unite. Dovada sta comanda primita de Boeing pentru furnizarea catre China Southern a 45 de aeronave, in valoare totala de 2,6 miliarde dolari. Companiile aeriene din alte doua tari asiatice - India si Japonia - au solicitat constructorului american avioane in valoare de 5,4, respectiv 4,1 miliarde dolari.

Asadar, dolarul pare sa iasa dintr-o pasa proasta prelungita, aprecierea biletului verde fiind precedata de minime atinse la nivelul petrolului (47,8 dolari/baril), aurului (420,5 dolari/uncie), platinei (862 dolari/ uncie) si a altor plasamente de fuga care in urma cu doar cateva saptamani se gaseau la maxime istorice.

La finele saptamanii trecute, pe piata romaneasca, in timp ce cursul euro/leu se situa in obisnuitul interval 36.100-36.200, dolarul urca la 28.631 lei, nivel care nu s-a mai vazut din februarie 2005. Aceasta evolutie pare sa arate ca banca centrala urmareste sa fereasca de volatilitate cursul de referinta (euro/leu), fluctuatiile urmand sa se transpuna exclusiv asupra raportului dintre leu si moneda americana. De asemenea, la un pret al titeiului de 47-48 dolari/baril, furnizorii de benzina si motorina din Romania ar trebui sa-si “(re)alinieze preturile produselor petroliere la cotatiile internationale”, asa cum au avut grija sa faca atunci cand petrolul trecuse de 55 de dolari/baril.