Este primul termen limita important al noului director general FMI, Dominique Strauss-Kahn, ales la sfarsitul lunii septembrie, de a lua o hotarare importanta in cadrul unei institutii puternic criticate.

Propunerile ce urmeaza sa fie discutate vineri prevad ca tarile dezvoltate sa cedeze o parte din drepturile lor de vot, echivalenta cu 1,6 puncte procentuale, in favoarea tarilor emergente sau in curs de dezvoltare, arata un document intern al FMI, obtinut de AFP, citat de NewsIn.

In termenii acestei propuneri, care are nevoie de sustinerea majoritatii consiliului pentru a fi implementata, tarile dezvoltate vor avea 57,9% din drepturile de vot, fata de 59,5% in prezent, iar drepturile statelor in curs de dezvoltare se vor ridica de la 40,5% la 42,1%, precizeaza documentul.

O revizuire a echilibrului puterii in cadrul institutiei a fost propusa cu peste doi ani in urma si ar trebui, teoretic, sa fie discutata in cadrul intrunirii de primavara a FMI, ce va avea loc pe 12-13 aprilie la Washington. Aceasta a dus deja la o prima revizuire, hotarata in septembrie 2006, in cadrul intrunirii anuale de la Singapore.

Daca adaugam propunerile ce urmeaza sa fie examinate vineri la cele ce au fost negociate la Singapore, nivelul total al drepturilor de vot transferate tarilor emergente se ridica la 2,7 puncte procentuale, precizeaza documentul.

Pentru a putea ajunge la acest compromis, economistii au elaborat un sistem complex.

Acesta constra in triplarea drepturilor principale de vot de care dispune fiecare dintre cele 185 de state membre. Masura ofera beneficii tarilor sarace, in special celor africane.

Citeste si:

De asemenea, presupune o modernizare a formulei de calcul a cotelor fiecarui stat, care va reduce dominatia tarilor din cadrul G7, in special a Statelor Unite si a tarilor din Europa.

"Pachetul" mai prevede, in cele din urma, o serie de "elemente suplimentare", formulate clar in favoarea unor state emergente influente, precum India, Brazilia sau China.

Aceste echilibrari sunt in continuare insuficiente, potrivit expertilor. "Rezultatele sunt destul de slabe", a estimat presedintele insititulului de politica economica din cadrul Universitatii din Osford, Domenico Lombardi.

Daca excludem triplarea drepturilor principale de vot, de care profita tari prea slabe pentru a reprezenta o contra-putere, chiar si aliate, transferul drepturilor nu depaseste 1%, a calculat acesta.

"Este descurajant", a spus un cercetator din cadrul Institutului Peterson, Edwin Truman. "Baza acordului este destul de slaba si arbitrajele politice sunt evidente.

"Ar fi mai bine ca reprezentantii acestor tari sa fie sfatuiti sa nu accepte acordul", a concluzionat Nancy Birdsall, presedintele CGD, o organizatie non-guvernamentala din Statele Unite.

Expertii fac referire si la propuneri care nu au fost inca luate in discutie: mecanismul dublei majoritati, sustinut de Strauss-Kahn in timpul campaniei sale si reducerea, in favoarea tarilor emergente, a numarului de locuri din consiliul de administratie, sprijinit de secretarul adjunct al Trezoreriei americane, David McCormick.