Alitalia, odata un simbol al cresterii economice postbelice a Italiei, risca acum falimentul si soarta sa a devenit o problema politica principala.

"Compania aceasta este blestemata, numai un exorcist o poate salva", a spus presedintele Alitalia, Maurizio Prato, sindicatelor dupa ce negocierile au esuat. Alitalia a anuntat ulterior ca acesta a demisionat.

Air France-KLM, considerata pentru mult timp principala speranta de redresare economica a companiei, a anuntat ca discutiile nu pot continua in aceste conditii dar ca are in continuare incredere in proiect.

Alitalia, care inregistreaza pierderi de 1 milion euro/zi si are o datorie neta de 1,37 miliarde euro, a anuntat ca are nevoie de o injectie de capital pana la mijlocul anului pentru a supravietui.

Guvernul italian de centru-stanga, care incearca sa-si vanda participatia de 49,9% din compania aeriana, a aprobat preluarea in urma cu doua saptamani. Afacerea a avut insa de suferit din cauza rezistentei sindicatelor, a operatorului aeroportului din Milano si a lui Silvio Berlusconi, care inregistreaza cele mai bune rezultate in sondaje.

Directorul executiv Air France-KLM, Jean-Cyril Spinetta, s-a intors miercuri la Paris dupa ce a respins cererile sindicatelor de a prelua serviciile la sol ale Alitalia, de a mentine deschisa unitatea de cargouri si de a accelera planurile de cumparare de noi aeronave.

Cea mai mare companie aviatica din lume a anuntat in cadrul unui comunicat ca Spinetta a regretat destramarea acordului.

Ministrul italian al economiei, care a supravegheat vanzarea Alitalia, a avertizat ca singura alternativa la aceasta afacere este o procedura similara cu cea de faliment din Statele Unite, in care un administrator decide daca firma poate continua sau nu operatiunile.

Citeste si:

Liderul celui mai mare sindicat din Italia, Guglielmo Epifani, a numit esecul discutiilor "o infrangere la nivel national".

Compania aeriana franco-olandeza, care urmarea sa reduca 2.100 de locuri de munca din cadrul Alitalia, din cauza suprapunerilor in sectorul de servicii la sol, a pus conditia ca sindicatele si viitorul guvern al Italiei sa sustina afacerea inainte de a fi incheiata.

Alitalia, care are aproximativ 19.000 de angajati, a avertizat ca starea financiara precara nu ii permite sa intarzie discutiile si a stabilit ziua de miercuri ca termen limita pentru o intelegere.

Cabinetul italian este estimat sa organizeze joi o intrunire de urgenta asupra acestei probleme, a declarat un oficial din cadrul sindicatelor.

"Sindicatele au facut o mare greseala cand au intrerupt negocierile pentru ca propunerea era sigura si concreta", a declarat primul ministru Romano Prodi, adaugand ca sindicatele ar trebui sa isi asume raspunderea pentru acest esec.

"Vestea ca Air France s-a retras din discutii, speram ca definitiv, este foarte posibila. Afacerea nu era benefica nici pentru Alitalia nici pentru Malpensa", a declarat liderul Northern League, Roberto Maroni, un aliat al lui Berlusconi.

Presa vehicula o posibila oferta din partea unui important om de afaceri italian. Ministrul economiei, Tommaso Padoa-Schioppa, a calificat presupunerile ca "imposibile" si a spus ca nu sunt o solutie pentru o companie aeriana care are nevoie de restructurare.

"Daca oferta Air France-KLM este anulata, vom ramane fara singura oferta de preluare" , a declarat miercuri Padoa-Schioppa.