In 1984, organismul de reglementare de profil din SUA decidea fragmentarea AT&T in mai multe companii. Cea mai mica dintre ele – Southwestern Bell Communications Inc. – a ajuns sa aiba mai mult de 50 de milioane de utilizatori. Sub conducerea lui Edward E. Whitacre (Director Executiv al SBC timp de 15 ani si viitor CEO al entitatii rezultate), SBC a cumparat mai multe companii locale ca Ameritech sau Pacific Telesis Group, ajungand si liderul pietei de telefonie mobila din SUA dupa ce in octombrie 2004 divizia sa de profil – Cingular – a platit 41.3 miliarde pentru AT&T Wireless.SBC anticipeaza ca aceasta tranzactie va produce economii de 15 mld $, urmand sa imbunateasca fluxul de numerar al companiei incepand cu 2006 si profiturile incepand cu 2008. Valoarea de piata a lui AT&T, care atingea 180 mld $ in 1999, a scazut la 15.7 mld $ odata cu micsorarea cifrei de afaceri si cu vanzarea diviziilor de telefonie mobila si televiziune prin cablu, In acelasi timp, capitalizarea de piata a SBC a ajuns la 80 mld $.Aprobarea tranzactiei de catre Departamentul de Justitie al SUA, Comisia Federala de Comunicatii (FCC) si alte organisme de reglementare ar putea dura chiar si 20 de luni si necesita vanzarea unor active importante, cum ar fi divizia AT&T de consumer pe distante lungi, a declarat pentru Bloomberg Blair Levin, fost sef al administratiei FCC.Financial Times mentioneaza faptul ca au existat discutii privitoare la numirea entitatii chiar AT&T, desi inca nu se ajunsese la o concluzie. Whitacre a afirmat doar ca: “Apreciem mostenirea si puterea brandului AT&T, care este unul din cele mai larg cunoscute si respectate nume in lume si care va face cu siguranta parte din viitorul noii companii”.In august 1998, SBC isi manifesta interesul pentru achizitia a 35% din actiunile operatorului Romtelecom. La numai o luna, SBC se retragea din cursa, iar in noiembrie OTE era declarata castigatoare.