Raportul Transparency International 2009 privind implementarea Conventiei Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare in Europa (OCDE) pentru combaterea mitei, care vizeaza functionarii publici in tranzactiile comerciale internationale, clasifica tarile in trei categorii: "Implementare activa (a conventiei)", "Implementare moderata" sau "Implementare scazuta sau inexistenta".

Clasificarea se face in functie de cazurile de mituire aduse in fata justitiei si in functie de sanctiunile stabilite, iar raportul a monitorizat 36 de state parti la Conventia OCDE pentru combaterea mitei.

Numai patru tari din OCDE au fost incadrate, in urma monitorizarii, in categoria "Implementare activa": Germania, Norvegia, Elvetia si Statele Unite. Germania a adus in fata Justitiei 110 cazuri si a efectuat peste 150 de investigatii. Norvegia a avut cinci cazuri, dintre care trei majore, iar Elvetia 16 cazuri, dintre care trei majore. SUA au adus in fata Justitiei 120 de cazuri, dintre care 10 majore.

Alte 11 tari s-au incadrat in categoria "Implementare moderata": Belgia, Danemarca, Finlanda, Franta, Italia, Japonia, Olanda, Coreea, Spania, Suedia si Marea Britanie. Marea parte a acestor tari adusesera in fata justitiei numai trei sau patru cazuri, dar nu a existat nicio sanctiune. Chiar daca Franta a adus in fata Justitei 17 cazuri, tara este incadrata in acest nivel intermediar pentru ca nu a fost impusa nicio sanctiune in niciunul dintre cele 17 cazuri.

Majoritatea tarilor, adica 21 dintre state, sunt in categoria "Implementare scazuta sau inexista": Argentina, Australia, Brazilia, Bulgaria, Canada, Chile, Cehia, Estonia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Israel, Mexic, Noua Zeelanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Africa de Sud si Turcia.

Cele mai multe dintre aceste tari nu au adus niciun caz de mita in fata Justitiei, exceptie facand Bulgaria (3), Ungaria (24), Australia (6), Argentina (1), Brazilia (1) si Canada (1). Chiar daca la Ungaria se observa un numar mare de cazuri (24), raportul precizeaza ca 19 dintre acestea erau interrelationate, iar expertii au avut mari dificultati in a avea acces la informatii.
Romania nu este tara membra a OCDE si nu a fost supusa acestei monitorizari.

Ca urmare a acestor rezultate, Transparency International (TI) considera ca obiectivul Conventiei OCDE de a pune capat luarii si darii de mita "este inca departe de a fi atins in tranzactiile de afaceri internationale".

In ultimii cinci ani, de cand TI redacteaza acest raport, implementarea Conventiei (activa sau moderata) s-a extins de la opt la 15 tari, dar exista diferente semnificative intre nivelurile de implementare chiar si intre marii exportatori. Germania si SUA au fiecare mai mult de 100 de cazuri aduse in fata justitiei, in timp ce Marea Britanie si Japonia sau Italia au numai cate doua.

"Actuala situatie este periculos de instabila. Daca implementarea nu este intensificata puternic, sustinerea existenta se va eroda, iar Conventia va esua. Printre semnalele de alarma se numara si inchiderea cazului BAE din Marea Britanie, justificata prin faptul ca preocuparile privind securitatea nationala sunt mai importante decat angajamentrul de a opri luarea si dare de mita. Aceasta a fost o mare lovitura pentru Conventie, pentru ca a deschis o fisura care poate fi exploatata de alte tari. Alte semnale de alarma se refera la eforturile unor tari de a elimina rolul comisiilor anticoruptie sau a anchetatorilor", evidentiaza raportul TI.

"Riscul de regres a crescut drastic in aceasta perioada de recesiune, cand competitia s-a intensificat substantial. Asadar, Conventia se afla la un punct critic, iar sustinatorii acesteia trebuie sa faca presiuni mai mari pentru o implementare cat mai activa. In caz contrar, cei care sprijina coruptia vor continua sa aiba castig de cauza, iar Conventia va regresa", avertizeaza documentul TI.

In plus, expertii se declara "convinsi de faptul ca principala cauza a lipsei de implementare a Conventiei este inexistenta vointei politice". Lipsa vointei politice, se arata in raport, determina ca astfel de monitorizari sa aiba un efect redus. Potrivit TI, lipsa de angajament politic poate fi regasita si in forma pasiva - incapacitarea de a asigura fonduri si personal pentru implementare -, dar si in forma activa - obstructionarea politica a anchetelor.

Mai exact, riscul de influenta politica in deciziile de combatere a mitei au fost observate in Argentina, Cehia, Polonia, Portugalia, Ungaria, Suedia, Turcia si Marea Britanie.

Una dintre recomandarile cele mai importante ale expertilor care au redactat raportul este ca problema implementarii Conventiei sa fie abordata la nivel cat mai inalt, fiind necesara implicarea activa a Consiliului Ministerial al OCDE si a secretarului general, cat si exercitarea de presiuni asupra guvernelor care esueaza in a implementa Conventia.

De asemenea, TI cere ca Grupul de Lucru al OCDE pe probleme privind mita sa inceapa sa redacteze propriul raport, fiind intr-o pozitie mult mai adecvata de a face acest lucru decat un ONG.

In plus, secretarul general al OCDE ar trebui sa aiba intrevederi bilaterale cu ministrii de justitie din tarile care au probleme cu implementarea Conventiei. Guvernele care nu reusesc sa adopte pasii necesari pentru a imbunatati implementarea Conventiei ar trebui excluse ca state-parti la acest document. Totodata, se arata in raport, ar trebui ca Rusia, India si China sa fie incurajate sa adere la aceasta Conventie.