Dupa un an in care giganti mondiali din farma ca Roche, Sanofi-Aventis, Abbott sau Merck au sfidat criza si au realizat achizitii de miliarde de dolari, se pare ca nici 2010 nu va fi lipsit de miscari importante in sectorul M&A, incurajate fiind de tarile emergente.
Un studiu Reuters sublinia in mai 2009 discrepanta dintre “piata” globala a sectorului de M&A (fuziuni si achizitii) si cea a industriei farmaceutice: dupa un 2008 marcat de reducerea miscarilor de fuziuni si achizitii cu 5% ca valoare si 40% ca numar fata de anul precedent, piata farma a continuat sa produca un flux de tranzactii semnificativ, ca urmare a caracterului sau anticiclic, dar si a unei bune evolutii a pietelor asiatice, potrivit revistei Fusions et Acquisitions.

Cu un numar de 430 de tranzactii in sectorul de achizitii si fuziuni, inregistrate pana la sfarsitul lui septembrie, industria farmaceutica a rezistat bine in fata crizei. Cele mai multe dintre tranzactii s-au concentrat in zona Statelor Unite ale Americii, cu un total de 140 de miliarde de dolari in 2009 fata de cele 49 de miliarde de dolari raportate in 2008, dar si in Europa – 61 de miliarde de dolari anul trecut versus 40 de miliarde de dolari in 2008.

“Cresterea in valoare se datoreaza preponderentei magafuziunilor precum cele dintre Pfizer si Wyeth, Roche si Genentech si Merck-Schering Plough, toate incheiate in 2009”, explica analistii de la Fusions et Acquisitions. Caracterul anticiclic al activitatii de achizitii si fuziuni farma se datoreaza particularitatilor pietei, astfel incat, vrand-nevrand, jucatorii trebuie sa tina pasul cu evolutiile ei pentru a-si mentine pozitiile.
Astfel, durata lunga de concepere a unui medicament (cercetarile dureaza si zeci de ani) si timpul scurt in care noul produs este protejat de patent si necesitatea de diversificare a portofoliilor prin care sa se prelungeasca viata unor medicamente sunt doar cateva dintre principalele motive pentru care companiile farmaceutice care dispun de lichiditati “ies la cumparaturi”.

Ce sectoare au fost la mare cautare?

Pe de alta parte, anul 2009 a adus si o serie de noi tendinte, sunt de parere analistii revistei Fusions et Acquisitions. Criza financiara a determinat o orientare spre pietele emergente (un exemplu este tranzactia Sanofi-Aventis), precum si reaparitia vaccinurilor pe scena M&A-urilor, ca raspuns la inmultirea amenintarilor: bioterorism, noi mutatii genetice virale si pandemii virale precum gripa noua. Dinamismul acestui sector este reflectat de o serie de tranzactii parafate in 2009, precum achizitionarea de catre Johnson&Johnson a 18% din producatorul de vaccinuri Crucell sau colaborarea gigantului britanic GlaxoSmithKline cu compania chineza Shenzhen.

O alta axa de dezvoltare dinamica identificata de specialistii publicatiei franceze este si cea a medicamentelor de lifestyle (produse de intretinere) sau a celor oncologice, precum si a produselor din zona oftalmologiei, sector care a generat in 2009 tranzactii in care au fost implicati giganti ca P&G Healthcare, GlaxoSmithKline si Sanofi-Aventis.

Tendinta crescatoare si in 2010

La fel ca si in 2009, unele dintre motoarele sectoarului farma vor fi tarile emergente pentru care se estimeaza o crestere dinamica pentru urmatorii ani, mai ales datorita liberalizarii legislatiilor din domeniu. In plus, gigantii farma au la dispozitie lichiditati importante care le vor permite sa faca fata provocarilor din piata, dar si evolutiilor din noile tari industrializate.

"Fie ca este vorba despre India sau China, vom vedea un interes crescand in crearea de <<aliante>> intre firme precum si o crestere a investitiilor din tarile industrializate in anii urmatori, dar si provocari ce vor verifica in ce masura industria farmaceutica se supune regulilor de functionare specifice", concluzioneaza analistii francezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri